Vilken värme stänger ni av dopptermostaten??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    Vilken värme stänger ni av dopptermostaten??!!

    Hej!
    Oj,Oj,vad varmt,vi har 29 grader i vardagsrummet,alltså man smälter juvad gör ni andra med era akvarier?stänger ni av termostaten eller inte?i mitt malawiakvarium är det 27 grader,altum-diskus har 29 grader.Vad gör man i denna värma?Dricker mycket vatten,dock inte akvarievatten.Ha nu en trevlig sommar med Vääärme.Mvh Ann-Mari PS:Hjälp vad varmt
    bryggan
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Jag har slutat använda doppvärmare helt. Den enda gång som jag eventuellt kopplar in den är när jag gjort ett större vattenbyte och temperaturnivån ligger för lågt.

    Jag har gjort ett vattenbyte på ca 30% varje dag för att hålla ner tempen samt kortat ned tiden markant då lysrören är på. Akvariet tänds inte förrän vid middagstid och släcks en stund på eftermiddagen för att sedan vara tänt till kl 22.00. Allt som allt är det nog tänt ca 8 timmar. Jag kan känna att även det är aningen lång tid nu när det är såhär varmt, men i och med att jag gör vattenbyten så ofta så kan jag ha det tänt mer...

    En "rolig" effekt när värmen går upp...alger kommer som brev på posten och vanligen "rätt" sorts alger också!

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #3
      Doppvärmarna kopplade jag ur i början av sommaren men jag har också väldiga problem med värmen nu. 29 grader inomhus även här. Och i ett av karen är det nu 30 grader och i ett annat 31, extra filter har satts igång för att få mer ytrörelse men de värmer förmodligen de med... Jag har testat slänga i pet-plaskor med is också men isen smälter snabbare än min frys klarar av att frya in vattnet...
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #4
        Märkligt Fredrik. Har aldrig haft problem med varma akvarium. Även om solen skiner i hela lägenheten.
        Hur varmt har du i rummen på dagarna?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Finns ingen anledning att koppla bort doppvärmarna, de har ju termostat! Det vill säga man ställer ju in den på önskad tempratur
          t ex 27 grader, den slår ju inte på förrän tempraturen understiger 27 grader, är det varmare är den avslagen.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Ja nu slår inga termostater på, äntligen spar man lite ström!
            Anders L

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Bor man i en lägenhet och den håller jämn och bra temperatur konstant (förutom på sommaren) så tycker jag att det är lite lönlöst att ha doppvärmare på.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

                Märkligt Fredrik. Har aldrig haft problem med varma akvarium. Även om solen skiner i hela lägenheten.
                Hur varmt har du i rummen på dagarna?
                Det är 29 grader i lägenheten. *svettas* Belysning och filter värmer sedan upp vattnet till 30 respektive 31 grader. Att det är så varmt i lägenheten beror förmodligen på att jag bor högst upp, värmen stiger väl uppåt, sedan står solen och skiner på husfasaden hela dagen så även om man har öppet balkongdörren så är det bara stekhet luft som kommer in i lägenheten. Det har varit problem förut också men för kortare perioder så gör det ingenting, den här sommaren har däremot varit rätt extrem då det har varit så varmt så länge, kan nog bli jobbigt för fiskarna i längden och är det 29 grader i vardagsrummet så är det ju rätt jobbigt för en själv också.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                  Bor man i en lägenhet och den håller jämn och bra temperatur konstant (förutom på sommaren) så tycker jag att det är lite lönlöst att ha doppvärmare på.
                  Jo jag funderar allvarligt på att köra utan doppvärmare i fortsättningen, jag brukar sällan ha under 22 grader inomhus på vintern och det klarar nog fiskarna av, det blir ju finare också utan de där jobbigt blänkande doppvärmarna i varenda kar.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Är det 22 grader i lägenheten så har du minst ett par grader mer pga lysrörens värmegivning. Så är det iallafall för mig...

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Visst är doppvärmaren ful men den slår ju ändå bara på om det blir för kallt så jag tror personligen det är säkrast låta den sitta i. Sen kan ju dåligt värmda kar kan ge vitaprick.

                      Kommentar

                      • Micke.P
                        Användare
                        • April 2002
                        • 10

                        #12
                        Jag har inte haft en doppvärmare igång på de senaste 8 åren och det funkar kanon. Tempen kryper aldrig under 25 grader...

                        Kommentar

                        • Christer T

                          #13
                          Bor man i ett dragit gammalt hus (1925) som håller 17-20°C på vintern så behövs nog termostatvärmare.

                          Nu är det dock riktigt varmt inne och jag har haft upp mot 32°C hos Malawina. Byten med kallt vatten och släckta lysrör är receptet för mig.



                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

                            #14
                            En doppvärmare för en hundring klarar inte av att känna tempen själv..

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

                              #15
                              Exakt. Ni ska inte tro att våra billiga doppvärmare är avstängda hela dagarna för att terometern i karet visar 27-28 grader. De är lite luriga och verkar slå av o på lite hursomhelst tycker jag. När jag hade doppväraren i så hade jag konstant 30 grader trots att den stod på 25 och lägre. När jag plockade ur den fick jag iaf ner tempen till 28 och fiskarna är inte riktigt lika sega nu....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...