Vilken värme stänger ni av dopptermostaten??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #16
    Har inga doppvärmare i mina normala kar med vanlig "sällskapsfisk". Däremot har jag faktiskt en i Tanganyikakaret. Är av en bra kvalisort, så den går aldrig nu på sommaren (inställd på 25 grader). Har den mest för att få upp temperaturen vid vattenbyten, som sker med kallvatten. Har inte koll på temperaturen i karet, men firrarna frodas och leker - och så länge jag inte ser något problem så får det gå.

    Värre i lokalen. Sanslöst varmt och dåligt luftcirkulation. Dessutom fuktigt. Ligger nog på en 28 grader hittills - och då ska vi genomleva augusti också. Om jag kan ta över lokalen ska det ske en hel del ändringar, bland annat täta täckglas för att minska avdunstningen. Luftpumpen ska även sättas vid en ventil som går direkt ut. Har inte bestämt mig för om den ska suga in luft utifrån eller pumpa ut luft. Får ha vintermånaderna i beaktande också.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Jens Netteberg
      Användare
      • March 2005
      • 67

      #17
      Problemet existerar hos mig oxå!
      Bor i en vad det verkar mycket välisolerad villa som håller sina 28-29 grader inomhus nu på sommaren. I karet har jag 30 grader. Har gjort vattenbyten med iskallt vatten men det tar inte mer än en eller två timmar så är det uppe på sina 30 grader igen.
      Firrarna verkar å andra sidan inte må dåligt.
      /Jens
      ------------------------

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Så länge det ligger på 30 grader så har jag iallafall inte märkt att de skulle må dåligt. Men om det trycker sig upp till 32 grader så kanske man är ute på riktigt hal is...

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2004
          • 531

          #19
          Hej!
          Jag kommer att byta vatten till altum-diskus ikväll,50% får se hur kallt vatten jag tar.Mvh Ann-Mari
          bryggan

          Kommentar

          • ryghar
            Användare
            • October 2002
            • 215

            #20
            Mitt kar ligger på ca 28 grader så det är inga problem för firrarna. Det problem som jag har fått är alger. Jag ser knappt bladen på vattenpesten pga algerna. Men minskad belysning (7 timmar per dag) och stängda persienner börjar göra sitt nu. Fast det blir lite tråkigt att inte få in den fina solen nu på sommaren

            Janne
            Janne
            Min Zoon

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #21
              Doppvärmarna sitter i som vanligt i 2 av baljorna, bara att de inte aktiveras så mycket nu, i dessa håller jag 30 c i vilket fall.

              De andra karen ligger väl runt 30 de ochså har inte kollat men de klarar sig bra.

              Värre med luften i lägenheten, just nu har jag 29 c och extrem luftfuktighet, pust, stånk o stön !

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

                #22
                har varit tvungen att installera kylare till min burk eftersom det går över 30+ dessa dagar och det är döden för mina koraller och det vill jag inte.

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #23
                  Vad jobbigt ni verkar ha det! Här har vi typ 26 grader inomhus och något liknande i karen. Jag har en liten tes om att det är bra att ha doppvärmare och typ ha 26-27 grader alltid. Då blir inte shocken så stor för fiskarna om det gryper upp lite varma dagar. Men den stiger ju långsamt, så det är nog inga broblem iförsig. Ok, jag gillar att ha det så iallafall.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • February 2004
                    • 349

                    #24
                    Intressant det här med att Ni fyller på med kallt vatten.Vilken temp.skillnad får Ni?Fyller Ni på långsamt så fiskarna inte får en chock?Själv har jag inga problem med för varmt kar på sommaren och brukar fylla på med vatten som håller samma temp. som karet för övrigt.Diffar ibland på 1-2 grader neråt.
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #25
                      small,
                      beror ju lite på hur mycket vatten man byter. I mitt växtkar kör jag utan tvekan 50 procent vattenbyte i veckan, och fyller enbart på med kallvatten. Nu har jag enbart killies i det, så de frodas verkligen vid sådana vattenbyten - leker direkt. När det gäller Tanganyikakaret byter jag inte lika mycket på en gång, max en fjärdedel. Sjöciklider verkar generellt vara känsligare för stora temperaturvariatoner, vilket inte är så konstigt med tanke på hur de lever i naturen.

                      Kör enbart med kallvatten för att slippa tungmetallutfällningar från varmvattenledningarna. Tillsätter man Aquasafe eller sådant efter vattenbyte kan man nog strunta i det, men jag kör inte med sådana preparat. Sedan har jag märkt att även sjöciklider kan bli stimulerade och leka vid ett kallvattenbyte, så något är det med temperaturskiftningar...

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Micke Lövberg
                        Användare
                        • February 2004
                        • 349

                        #26
                        Frågorna kvarstår !Temp.skillnad och "påfyllningstid?
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

                          #27
                          Om jag byter 50% med "kyligt" (kanske 15 grader) så kommer jag ner från 28 till drygt 20-22. Då fyller jag riktigt fort. Fiskarna kanske blir stela i nån minut men så fort den värsta chocken är över mår de bättre än nånsin. För o inte tala om amanoräkorna. De blir GALNA!

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #28
                            Bytte 30 procent i ett kar med sötvattensräkor. Gick från 30 till 27 grader.

                            Blackened,
                            kan tänka mig att Amanos blir tossiga av vattenbyte. Har odlat dem och det händer en jämrans massa saker vid kallvattenbyte!!

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #29
                              Jag tycker inte att man skall chocksänka temperaturen för fiskarna. Det kan medföra komplikationer och i långa loppet kan fiskarna ta stryk av denna behandling.

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                #30
                                Helt enig när det gäller sjöciklider, Stefan. Vad gäller mycket annan fisk så verkar kallvattenbyten funka precis tvärtom. Många Corys och troligen alla ytvattenfisk (i vart fall de jag provat) går attans bäst med stora kallvattenbyten. Mycket lek och mycket aktivitet. Vet faktiskt inte om sådana firrar blir mer "kortlivade" pga stress/lek, men rätt troligt är att många sällskapsfirrar man håller egentligen är "årstidsfiskar". Tror ärligt inte de blir äldre än ett år i naturen. I mina kar blir de minst två år!!

                                När det gäller Apistos har jag precis samma erfarenhet - stora vattenbyten, gärna med kallvatten - perfekt!! Större Sydamerikaner har jag dock ingen erfarenhet av, de får andra uttala sig om.

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...