Filterrör till luft

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Filterrör till luft

    Ni som driver eran anläggning med luft hur grova rör har ni i karen för luften
    Tänkte omman kunnde få ner ljudnivån i lokalen lite.
    HAr ni dom under vattenet eller vattnet i mitt i röret??
    Hur har ni bockat rören över 20mm är ju lite svårare.
    Kör idag 16mm rör til 15 burkar och det väsnans ofantligt,
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Det finns färdigbockade 90-gradersböjar till VP-rör 20mm och grövre. Hur grova rör du kan använda borde styras av hur mycket luft din sidkanalare kan pressa in i dem, så prova dig fram.
    Tony Englund

    Kommentar

    • calle-hallabro
      Användare
      • July 2005
      • 303

      #3
      32mm rör går att bocka,,, Med rätt teknik!! []
      Har mest 20-25mm rör.

      //Calle
      **********
      En Mal idiot!
      www.goc.se

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Finns det böjfjäder till såpass tjocka verkligen?
        Tony Englund

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Den lokalen vi lämnar är det allt från 16-40 mm. Väsnas mycket, helt klart. Böjar verkar absolut enklast att köpa färdiga 90-graders, som nämns ovan. Tror inte diametern på röret spelar någon större roll för ljudet. Bubblornas storlek kan göra skillnad - lurar på om ljudet minskar om man sätter en syresten där luften kommer ut, istf att bara kapa slangen. Fördyrar ju lite, men det är skönt med tystare lokal. I den nya lokalen blir det troligen inga blå filtermattor, så då slipper vi bubblandet - kommer köra med fristående luftfilter som är tysta från början.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            Patrik menar du att ni ska köra typ små lådor i karen som det strömma luftifrån med som filter eller vad är det för lugtfilter ni ska ha.
            Ja lite påfrestande är det eviga bubblandet men det är ju det billigaste i både strömväg och i inköp.

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Det blir nog aldrig helt tyst om man vill ha optimalt flås i karen. Jag kör med pumphuvuden i samtliga kar, men då vattenrörelsen blir allra störst om man har utblåsen precis i ytan skvalar det ganska ordentligt hos mig också.
              Tony Englund

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av Tony
                Finns det böjfjäder till såpass tjocka verkligen?
                Jomensan []

                Med en fjäder i röret, en varmluftspistol och lite teknik så gör man fina böjar, dock är det ibland svårt att få ut fjädern om man har gjort "för bra" böjar.
                Har även böjt Eheim-rör på detta sättet.

                //Calle
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ja, har man alldeles för mycket fritid kan man ju göra så, annars kan man köpa de färdiga böjarna för någon tia styck
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    bmwpower,
                    min polare har importerat/sålt en del luftfilter, så vi kommer att använda dem. Tysta, stabila och med en jäkla kapacitet. Dessutom håller de skiten när man lyfter upp dem och är mycket enklare att rengöra än blå filtermattor.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • 56ovwal
                      Användare
                      • March 2004
                      • 664

                      #11
                      Har du sagt A får du säga B....
                      Nu blev jag allt lite nyfiken på vad det är för någon mirakelgrunka du ska låta filtrera dina akvarier med ?
                      "Tysta, stabila och med en jäkla kapacitet" låter som något man kan köpa på TV-Shop.
                      Tjenare förresten, Patrik !
                      Måste dock säga att det är skönt med detta bubblande när man kommer ner i lokalen. Det är mycket värre att komma dit och upptäcka att det är knäpp tyst.
                      Pigge
                      Bygger ny akvarielokal:
                      http://ovwali.blogg.se/
                      Uppdaterad:2011-12-23

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Neeru, Pigge!! Jag kan konsten att bara säga A, men inte B. Matte är inte min starka sida... för övrigt så lär du väl ramla ner där förr eller senare, så då får du ju se själv. K har testat dem i sina kar under en längre tid, och de håller i allafall vad de lovar. Bra grejer. Direkt orsak till att jag kniper käft om märket är att vi klurar på att bli grossister för de filtren. Innan det är klart - no info. Sorry.

                        Annars har vi helt samma inställning - att komma ner i en knäpptyst lokal hade gjort mig kallsvettig som ett läckande akvarium... men det är lite skoj att kunna föra ett normalt samtal i fiskrummet också.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • 56ovwal
                          Användare
                          • March 2004
                          • 664

                          #13
                          Hehe, det var väl det svaret jag förväntade mig att få. Ska göra ett besök i din/er lokal såsmåningom. Annars får du gärna presentera grunkan på något möte framöver ?

                          För att återgå till ämnet, jag föredrar de grövre rören framför de smalare/tunnare. Tycker de väsnas mindre eller iallafall med annan ton. Kör själv med 20mm i de större karen och 16mm i de mindre. Grövre än så har jag aldrig testat men det skulle man kanske göra ?
                          Pigge
                          Bygger ny akvarielokal:
                          http://ovwali.blogg.se/
                          Uppdaterad:2011-12-23

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

                            #14
                            Nackdelen med pumphuviden är ju dels kostnaden för inköp samt en betydligt högre strömförbrukning.
                            Man får väl exprimentera lite var och botaniserade hos elfirman idag och såg lite böjar.
                            Frågan är ju om luftflödet bli påverkat om man har 16mm i vissa och 32mm i andra.

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

                              #15
                              Om det blir en totalt sett högre energiförbrukning vid användning av pumphuvuden eller inte är ju en fråga som kan dryftas länge För min egen del ser jag det som "ingen förlust" eftersom jag själv måste bekosta uppvärmning i hela huset.

                              All energi "stannar" ju ändå i burken förutom överskottsvärme som smiter ut genom glaset som i sin tur värmer rummet. Det har vi ju diskuterat tidigare och det brukar bli kul efter några vändor
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...