Beskrivning av mina olika akvaristiska projekt. Jag inspirerades av Alf på forumet att också jag skapa en tråd där alla mina akvarieprojekt finns med. Det blir lättare översikt och om vill jag uppdatera någon förändring så ligger allt i samma tråd. Mycket har visats förut i andra trådar.
Olas olika projekt
Kollaps
X
-
-
-
SA Kub hemma
Volym: ca 140 liter
Mått: l50b50h55
Filtrering: 2 innerfilter
Belysning: 2x15w med hemmagjorda reflektorer
Invånare: 20 koppartetra silvertip, 5 siamensis algätare
Växter: många på försök t.ex anubias nana, anubias någon större variant, valisneria, lotus, javamossa, flytmossa och diverse cryptocoryne
Gödning/co2: PMDD vid vattenbyte som sker varannan vecka, Easycarbo dagligenSenast redigerad av olaw; 05 June 2014, 10:12.Kommentar
-
-
-
SA akvarium hemma
Volym: 240 liter
Mått: l120b40h50
Filtrering:2 innerfilter
Belysning 2x30w med hemmagjorda reflektorer
Invånare: Blå ciklid 1+1, Eldbuk 4 st ungdjur, Chokladciklid 1 st (överbliven från annat akvarium), Anicstrus 1, Gibbiceps 1 (under 10 cm nu), Praktbotior 2 st (har hängt med länge innan SA iden)
Växter: Anubias nana, Anubias någon större variant, Cryptocoryne några olika
Gödning/co2: PMDD vid vattenbyten som sker varannan vecka, Easycarbo dagligenSenast redigerad av olaw; 06 June 2014, 08:51.Kommentar
-
-
Emersed odling
Belysning: 15wLE + 15wLED
I plåtskåpet under sköldpaddans akvarium finns en början till ett försök att odla akvarieväxter emersed, det vill säga ovan vatten.
Detta är inget renodlat projekt utan mer av ett försök på skoj. I plastlådan är det fuktig jordbotten med grus på. Ett lager lecakulor ligger under jorden för att förhoppningsvis minska risken för mögel, begravde en eller två JBL växtnäringskulor med. Ovanpå gruset finns skott av några växter. Om jag minns rätt så är det flytmossa (riccia fluitans), dvärgsvärdsplanta, en anubias nana och hydrocotyle sp japan. I plastlocket finns 4 små lufthål. Flytmossan är det som har tagit sig bäst.
Sen står där även 2 glasburkar med vatten och växter i, räknas alltså inte som emersed men kul att prova. Det är anubias nana rotstock och javaormbunke i dom, droppade i lite PMDD i vatten av ren nyfikenhet.
Dom små svarta krukorna har ingenting med akvarieväxter att göra utan är chili. Har några i samma storlek i fönstret och ville se om dom kommer växa fortare med denna belysning.Senast redigerad av olaw; 08 June 2014, 22:19.Kommentar
-
SA akvarium står på jobbet
Volym: 678 liter
Mått: l135d67h75
Filtrering: 2 powerhead, varar 1 i filterhörn
Belysning 4x36w med hemma gjorda reflektorer
Invånare: Chokladciklid 1+1 Geophagus Tajapos read head 2+3, Hantelciklid 1+1, Flaggciklid 1+1, Blå ciklid 1+1, Cryptoheros cutteri 1+0, Sajica ciklid 0+1, Clownpleco 1, gibbiceps 1, vampire pleco 1
Växter: Några olika cryptocoryne, någon större variant av Anubias, någon javaormbunke
Övrig inredning: mest stora naturstenar och x antal kilo trärötter
Gödning/co2: nejSenast redigerad av olaw; 10 June 2014, 20:25.Kommentar
-
Sälskapsakvarium står på jobbet
Volym: 54l
Mått: standard
Filtrering: 1 innerfilter eheim pickup
Belysning: 1 rör som ingår i locket
Invånare: Några platy med yngel + 1 ancistrus
Växter: Några olika Cryptocoryne, Anubias nana. javaormbunke, javamossa
Gödning/co2: PMDD vid vattenbyten som sker 1g/månKommentar
-