pH-kontroll

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

pH-kontroll

Har fortfarande inte köpt en controller men funderar på en sak. Jag kommer styra pH:t mot säg 6,2 och då stryps koldioxidtillförseln. Sedan ska magneten slå till igen vid lämpligt övre värde. Naturligtvis är det bättre ju stabilare CO2- och pH-nivå man har, men jag antar att det finns olika praktiska skäl som gör att man måste tåla viss fluktuation.

Alltså, hur stort intervall har ni mellan mätpunkterna?
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1840

Tunzes controller har en inbyggd hysteres som bygger på tid och inte värde. Det innebär att den slår på om den en viss tid varit över ett värde och av om den varit under samma tid. Exakt hur lång tid det rör sig om vet jag inte. Mitt ph är 6,6 på morgonen och når max 7,5 under dagen. Men då har jag tokmycket snabbväxande växter och 1w mh/l.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

Kan du utveckla lite. Jag är fortfarande intresserad av värdena. Du säger:
      citat:...den slår på om den en viss tid varit över ett värde...
      Vilket övre värde? 7,5?

citat:...och av om den varit under samma tid.
      ???

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

Det finns inget övre eller undre värde. Det finns en tid som värdet måste ha legat över eller under samma värde.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

OK. Men jag trodde men kunde använda controllern till att t ex se till att inte ge fiskarna för mycket koldioxid eller styra mot visst pH-värde, så det går alltså inte? Eller finns det kanske ETT målvärde men inget intervall?

Kommentar

• jowa
            Användare
            • February 2004
            • 194

Om du inte vill ha någon fluktuation av pH under dagen är inte en magnetventil längre användbar. Den arbetar ju med on/off och skulle då kontinuerligt slå av och på med ett jäkla oväsen som följd, och frågan är hur länge den skulle hålla. Nej, då krävs en mer sofistikerad styrning med modulerande styrventiler och en bra styrdator som kan finjustera mängden insläppt CO2 i akvariet. Det här låter dyrt
            http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• davide
              Användare
              • December 2003
              • 335

Oj, en diff mellan 6,6 och 7,5 låter mycket. Trodde att det skulle vara mer stabilt. Men dina växter käkar säkert massor med CO2 med det ljuset och snabbväxande växter. Antar att det bidrar till instabiliteten på pH värdet?

Någon som inte har lika extremt ljus o.s.v. som kan berätta vad de har för intervall?
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

Va fan ska man då ha en pH-controller till?

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1840

citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

OK. Men jag trodde men kunde använda controllern till att t ex se till att inte ge fiskarna för mycket koldioxid eller styra mot visst pH-värde, så det går alltså inte? Eller finns det kanske ETT målvärde men inget intervall?
                  Precis. Jag ställer controllern på ett värde som jag vill ha. Så länge ph´t är under så tillsätts co2 i karet. När ph värdet har legat under en viss tid (ca 1 min) så stängs den av. För att undvika att controllern söår av/på varje gång värdet under/överskrids så har controllern denna säkerhetstid. Altså måste ph vara under det ph man vill ha i ca 1 minut innan den stängs. Sen när den går över är det samma sak. Ph måste vara över värdet i en minut innan något händer.

Järnblödning......6,6-6,9 skall det vara.

Häng inte upp dig på den ph variation. Den beror inte på tillkortakommanden i ph controllern utan på att det helt enkelt inte är möjligt att tillsätta mer co2 i karet med den reaktormetod, växtlighet och ljusintensitet jag har. Jag har inte brytt mig om att uppdatera efterssom jag ligger inom gröna zoonen hela dagen och för att de som inte har controller har oftast betydligt större svängningar över dygnet.

citat:Om du inte vill ha någon fluktuation av pH under dagen är inte en magnetventil längre användbar. Den arbetar ju med on/off och skulle då kontinuerligt slå av och på med ett jäkla oväsen som följd, och frågan är hur länge den skulle hålla. Nej, då krävs en mer sofistikerad styrning med modulerande styrventiler och en bra styrdator som kan finjustera mängden insläppt CO2 i akvariet. Det här låter dyrt
                  Fluktrationen en vanlig controller har är +-0,05-0,1 från r-värdet. Detta är absolut tillräcklig. Stabilare behöver det inte vara. Då har man kommit ifrån på/avslagsproblematiken också.

Enda skillnaden med tunze är att den har en inbyggd tid istället för värden.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

I den svenska naturen är det lokalt en hiskelig variation i pH om det finns mycket växter. pH kan stiga uppåt nio när solen brassar på som värst och produktionen är stor, medan den sedan kan sjunka till 6.5 på natten (mina värden är tagna från minnet, jag slog inte upp dem så fixera er inte vid dem).

Koldioxid är giftigt (Giftig koldioxid kan i praktiken endast förekomma i sura och neutrala vatten enligt länken nedan) vilket gör att det rimligen borde vara viktigt att ha koll på att man inte har i för mycket i kombination med lågt pH (och framförallt i kombination med lågt O2) http://www.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/co2.htm
                    (OBS, nivåerna på CO2-halter i länken gäller troligen lax. I akvarier måste det helt enkelt vara högre nivåer som är farliga)
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1840

I växtakvarium kan man sikta på 20-25ppm, utan att fiskarna tar skada. Har man sydamerikaner så kan man gå ännu högre.

MVH
                      Magnus

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

Då så, då blev det fason på den frågan också. Fortsätter alltså att söka lämplig apparat. Tack.

Kommentar

Arbetssätt...