Elefantnosar + ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikP
    Användare
    • April 2002
    • 61

    Elefantnosar + ciklider

    Finns det någon som har erfarenhet av att hålla elefantnosfiskar (Gnathonemus) tillsammans med ciklider. Jag utgår ifrån att det bör vara tämligen fredliga ciklider. Akvariestorleken rör sig om 150-160 cm längd och volymen 350-500 liter.

    Erfarenheter av elafantnosar ensamma eller tillsammans med ciklider tages tacksamt emot. Kom gärna med erfarenheter och förslag på annat lämpligt i en sådan Afrika-biotop - kongotetror kanske, en grupp Epiplatys, eller finns det något mer?

    Erik
  • endymion

    #2
    Jag hade mina två, en hona och en hane ca 20-25 cm stora ihop med sebraciklider, eldbukar, och röd juvelciklider i ett 530. Det gick faktiskt riktigt bra. Var ciklider stöddiga mot elefantnosarna, fick dom säg en stöt av elefantnosarnas elektriska organ i nosen. Så dom passade sig för dem. Undergången för elefantnosarna vart att dom hoppade ut i en glipa i täckglaset. Himla synd på så stora ex. Annars var det riktigt intressant att se dom äta mygglarver.
    Nackdelen att ha två var att hannen var tuff mot honan och jagade henne fruktansvärt hårt ibland

    Kommentar

    • Vomera
      Användare
      • June 2004
      • 102

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av ErikP

      Finns det någon som har erfarenhet av att hålla elefantnosfiskar (Gnathonemus) tillsammans med ciklider. Jag utgår ifrån att det bör vara tämligen fredliga ciklider. Akvariestorleken rör sig om 150-160 cm längd och volymen 350-500 liter.

      Erfarenheter av elafantnosar ensamma eller tillsammans med ciklider tages tacksamt emot. Kom gärna med erfarenheter och förslag på annat lämpligt i en sådan Afrika-biotop - kongotetror kanske, en grupp Epiplatys, eller finns det något mer?

      Erik
      Om du har tänkt köra en Afrika biotop och är ute efter ciklider så rekomenderar jag Lejonhuvud. Mycket charmig fisk som inte heller blir så enormt stor, även om de nu inte var något problem kanske. Dom blir med sina enorma pannpucklar ena cool satar som jag själv har ett par av just nu.

      Kommentar

      Arbetssätt...