Salt behandling av diskus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedghog
    Användare
    • August 2002
    • 12

Salt behandling av diskus?

Jag har nu haft mina 9diskusar i storleken 10-14cm i ca 2 veckor. Märkte redan efter ett par dagar att ett par inte andades med båda gälarna.. Tänkte att det kanske var stress som orsakade detta och att man inte kunde ta det som ett symptom till sjukdom/parasiter. Nu är det iaf. så att det fortfarande är en del som andas med end. en gäle ibland (dom kan komma igång och andas med båda). Har också sett att vid matningstillfälle har någon "spytt" upp ganska mycket vit-aktigt slem. Frågan är nu om det kan va ide att medicinera med salt? Hur mycket ska man isf ha i mitt 600l ? Ska jag höja tempen och isf hur mycket ( är nu ca 29 grader).

• salar
    Användare
    • June 2002
    • 227

Du har troligen mycket infusorier i akvarievattnet som sätter sig i gälarna. Gör täta delvatten-byten under några dagar så kommer de nog att bli bra igen.

SALAR
    SALAR

Kommentar

• Johan1
      Användare
      • May 2002
      • 390

Börja med att förbättra deras miljö under ett tag med några täta vattenbyten. Om ditt akvarium är nystartat har du 12 veckor innan
      filter fungerar bra.

Diagnos kan du sedan ställa på

Eller om du laddar ned Diskus CD (beställer) på
      http://www.discusfish.nu och läs vårt
      sjukdomsavsnitt.

Mediciner hittar du hos apotek eller zoo affär.

Johan Nilsson

Johan Nilsson
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• salar
        Användare
        • June 2002
        • 227

En sak jag undrar!
        Hur mycket belägg finns det för Infusorieangrepp på gälarna om man läser M.Bernes bok om Diskus. Den har visserligen några år på nacken.De flesta påstår att det är parasiter om de har problem med gälarna, men vad finns det för belägg för detta?

Vem har som vanlig akvarist tillgång till mikroskop att närmare undersöka? Man är helt enkelt hänvisad att försöka lita på de råd som förhoppningsvis mer eller mindre erfarna Diskus entisiaster rekomenderar.
        Tidigare hade jag inte tillgång till, eller det fanns knappt internet och då fick man lita på zoohandlarens råd.

Vid sjukdom är den vanliga rekomendationen 1/matsked per hundra liter.
        Men om du inte har växter eller saltkänsliga fiskar som te.x corydoras malar så kan man dubbla saltmängden temporärt,utan men för diskus enl. egen erfarenhet.

Det var dock ett bra tag sen jag hade såna problem, och jag tror att gälparasiter är vanligare hos viltfångade än odlade Diskus. Men visst förekommer det.

SALAR
        SALAR

Kommentar

Arbetssätt...