110*70*60 lite help

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan1
    Användare
    • August 2002
    • 46

110*70*60 lite help

nu när jag skall iförskaffa ett 450l kar på måtten 110*70*60, skulle jag behöva lite hjälpa!
    Var till Zoo affär och snacka lite där...men han sa att det ej skulle gå att ha växter pga av höjden...lysrampen är på 2*60w.
    stämmer detta?
    skulle även vilja att någon där ute addar mig på msn som kan guida mig lite i uppbyggnaden och besättningen av karet
    Msn: bullerod@hotmail.com

• Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 513

det funkar perfekt med växter. Dåligt sagt men då får det bli lite mer ljus tex. MH lampor har inte det själv i någon av karen men 2*60 låter lite ska väll ligga på 0,5W/l....

Räknas ut 2*60= 120, 120/ 450 = 0,26 W/l

(Man är väll inte dålig på matten lr var jag ?

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Jag tror inte belysningen idetta fall spelar den avgörande rollen, utan tillgång på näring. Har själv haft växter som jag belyst med sunkiga lysrör, men med tillsats av näringstabletter (som man gräver ner vid rötterna) har de växt så det knakat.

Kommentar

• Stefan1
        Användare
        • August 2002
        • 46

kostar sånna tabletter då?

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

citat: kostar sånna tabletter då?
          Kommer inte ihåg exakt, men en burk med ca 20 tabletter kostar nog under 100 kr och jag tror att en tablett varar i ett halvår.

Kommentar

• jowa
            Användare
            • February 2004
            • 194

Blev väl lite fel i beräkningen där

2x60W i ett 450 L akvarium blir 0,267 W/l vilket är lite lågt om du tänkt köra ett akvarium med inriktning på växter. Är du nöjd med ljuset i övrigt är det ju bara att köpa de växter som tål lite mindre ljus
            http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• davide
              Användare
              • December 2003
              • 335

Som sagts så blir 120/450 ca:0,27.
              Så det kan kanske vara en ide att sätta dit något fler rör...

I mitt diskuskar med liknande mått har jag 4*30W vilket ger ungefär samma belysning och jag tycker det lyser hyfsat.
              Bild på karet: http://www.zoonen.com/res/user/92250...28_orig_SE.jpg

MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Snyggt kar

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

japp, det var snyggt!
                  Sen tar jag och flyttar detta ämne till "Akvariet", så inte bara CA-nördarna svarar
                  Anders L

Kommentar

• Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

Vad har du för lysrör som är på 60 watt, eller är det någon annan typ av ljuskälla?

Kommentar

• reecord
                      Användare
                      • February 2004
                      • 341

snyggt kar!
                      Sydamerika

Kommentar

• Stefan1
                        Användare
                        • August 2002
                        • 46

davide hur många liter är karet på?

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1840

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

Jag tror inte belysningen idetta fall spelar den avgörande rollen, utan tillgång på näring. Har själv haft växter som jag belyst med sunkiga lysrör, men med tillsats av näringstabletter (som man gräver ner vid rötterna) har de växt så det knakat.

Vi måste höja oss från generaliseringar som bygger på otillräcklig orsak-verkan sammband.

citat:2*60 låter lite ska väll ligga på 0,5W/l....
                          Vi måste även höja oss från generaliseringar som bygger på ogrundade generella sifferregler.
                          0,5w kan vara bra att lägga sig på om man vill ha ett växtakvarium med co2 tillsats och komplett gödning.
                          Vill man ha ett fiskakvarium med bara några lätta växter kan man klara sig ända ner på 0,2w/l.

Vill man tillsätta komplett gödning varje dag kan man som jag lägga sig på 1W/l eller mer. Detta är spännande och interessant, man lär sig mycket. Men man kan inte hålla en design så länge och det är lätt att man kör av banan och går in i makrobristväggen.

Allt handlar om ambitionsnivå. Att lägga sig på 1w/liter och inte ha klockren gödning ger alger. Att lägga sig på 0,2w/l och göda varje dag ger alger.

De flesta på denna sidan vill ha ett snyggt fiskakvarium med några växter som dekoration. Då kan man välja växter som har bikarbonat som främsta kolkälla och balansera belysningen efter hur mycket makro som produceras i karet och hur mycket växterna tar upp. I såna kar kan man sällan gå över 0,3 w/l utan att köra huvudet in i algväggen.

Sen ligger det förståss en hel hop med osäkerhetsfaktorer i mättalet w/l. Alla olika ljuskällor är olika effektiva för växterna och alla har olika förutsättningar i reflektorer, täckglas och avstånd till vattenytan.

Börja med den belysning du har och lättare bikarbväxter. Om du sen tycker att det växer för dåligt så kan du vara helt förvissad om att något står fel med gödningen, inte ljuset.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• Thorichtys
                            Användare
                            • April 2002
                            • 56

Är egentligen w/l ett bra mått överhuvudtaget. Spelar det inte större roll exempelvis hur djupt akvariet är i förhållande till ljusmängden. Ett akvarium på 500l kanske funkar jättebra med ljuskrävande växter om höjden inte är mer än 20 cm vid en viss w/l. Har man istället ett akvarium med samma volym men som är 60 cm högt med samma w/l måste man väl ändå få en annan effekt? Eller är det jag som inte fattar?
                            Magnus

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1840

Som du ser skrev jag att det inte är ett vidare bra mått. Osäkerhetsfaktorerna är många. Jag nämnde några men missade karets djup. Kan också tillägga att vattnets färg har betydelse. Är det brunfärgat av humus berhövs det givetvis mer ljus för samma effekt. Men man kan säkert komma på ytterligare några argument till varför det inte är ett bra mått.

Dock kan det vara bra att använda som närmrevärden, tyvärr finns det inga andra bättre (lättolkade) mått. PUR/vattendjup skulle kanske vara bättre som mått, men knappast lättolkat och man har inte kommit ifrån problematiken med täckglas, reflektorer och partiklar i vattnet.
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

Arbetssätt...