Digitalkameror Minolta Z3 vs Olympus C-765

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medion
    Användare
    • August 2003
    • 243

    #16
    Om du AnteE syftar på mitt "käbbel" så trodde jag att du skulle förstå att jag inte gick på dig som person.
    Jag tycker att om man ska ha fotorelaterade frågor så kan man väl ha det under kategorin Foto. Att det sen är så att endast Ncs medlemmar har tillgång till den kan jag inte rå på.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av AnteE

      Hej
      Ska köpa min första digitalkamera och har nu reducerat antalet intressanta kameror till de här två: Minolta Z3 och Olympus C-765.
      Måste få hjälp att bestämma mig.
      Jag ska ha den mest till "normalt familjebruk" och även en del djur och natur fotografering + en del akvariebilder.
      Ante

      Tja Ante!

      Ta en titt på den här sidan: http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html De gör grymma tester på olika kameror så det är bara a tt söka upp dina kameror och läsa på.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • anfall
        Användare
        • November 2004
        • 139

        #18
        Cutecids tips på hemsida där kameratester finns är mitt i prick. Vad jag vet finns det ingen bättre. Men det är lite trixigt att dra de viktiga slutsatserna från en sådan site om man inte kan en del om kamerateknik och fotografins principer.

        Jag vet inget om de där två kamerorna du valde mellan och gick in på Scandinavian Photos hemsida och kollade. Den där prisklassen är ett riktigt getingbo. Du gör rätt i att fråga folk som förstår vilka behov du har innan du bestämmer dig. Jag vågar inte förorda någon av dem utan nöjer mig med att konstatera att Minoltan hade en finess som jag värderar, nämligen en skakreduceringsfunktion. Den kan vara skillnaden mellan skarpa och oskarpa bilder vid plåtning runt 1/30-dels sekund.

        Jag fotar en hel del med en Canon EOS 20 D i jobbet. Det är en bra systemkamera, men dyr, stor och tung. I prisklassen över 10 000 är det enklare att välja kamera.
        Konstigt nog har det inte blivit av att jag har tagit mer än ett par bilder på mina firrar. För det är nog kul. Jag reagerade på de erfarenheter som ni som har fotat mycket tog upp. Att man behöver en rejäl blixt och att "den lille" som är inbyggd i kameran inte ger bra resultat. Gissar jag rätt om jag tror att det har med speglingar och reflexer att göra?

        Min jobbkamera kanske erbjuder en smitväg? Den ger opåverkad bildkvalitet upp till ISO 800, vilket ger mig förhoppningar om att kunna fota utan blixt den dagen jag kommer igång. Är det någon som har erfarenheter och vet om det kommer att fungera?

        Anders

        Kommentar

        • Matsh
          Användare
          • September 2002
          • 63

          #19
          Anfall, jag har provat runt med olika ISO tal och utan blixt, jag är dock begränsad från 50 till max 400. jag kan tyvärr inte som du säga att 400 ger samma bildkvalitet som 50, den blir grynigare (vilket är logiskt med färre punkter). Men med 800 klarar du dig helt utan blixt och kommer kunna aänvända ganska snabb slutare så jag tror inte du behöver stativ heller. Dock bör du ha hyffsat ljus i burken du ska fota, speciellt om det är djupt.
          Det är roligt att försöka fånga fiskar på bild man liksom biten.
          Den digitala tekniken som medger att man kan "slösa" hur mycket "film" som helst och editera bilderna efteråt ger en verkligen frihet.
          Så det är bara att sätta igång och blir det något bra är det sedan mycket enkelt att dela med sig till andra tex under meddlemmarnas egna bilder på denna (NCS)förträffliga site.
          //Mats

          Kommentar

          • anfall
            Användare
            • November 2004
            • 139

            #20
            Intressant Matsh! En av de stora fördelarna med digitaltekniken är ju att kameran kan kompensera och återge färger på ett naturligt sätt i artificiellt ljus utan blixtupplättnad. Men ett akvarium torde väl vara det allra svåraste motivet i sammanhanget gissar jag. Kan du göra en manuell kalibrering av färgkorrigeringen på din digitalkamera, eller är du hänvisad till kameraautomatiken?

            Anders

            Kommentar

            • muppins
              Användare
              • September 2002
              • 96

              #21
              Jag hade en Minolta Dimage Z1 innan, som jag lyckades slänga i golvet...
              När ny kamera skulle inhandlas valde vi mellan 2 olika kameror i en viss prisklass.
              Efter mycket funderande så föll valet till slut på Z3, just på grund av bildstabilisatorn ( och närgränsen ).
              Och när jag jämför Z3 med Z1 så kan jag ju säga att bildstabilisatorn faktiskt gör stor skillnad.
              Sedan om den ena eller den andra är bättre att ta akvariebilder med, det kan jag tyvärr inte säga eftersom jag inte provat Olympus...
              Men till "normalt familjebruk" som du skriver, så tycker jag att Z3 duger alldeles utmärkt.
              /muppins

              Kommentar

              Arbetssätt...