Digitalkameror Minolta Z3 vs Olympus C-765

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnteE
    Användare
    • January 2005
    • 17

    Digitalkameror Minolta Z3 vs Olympus C-765

    Hej
    Ska köpa min första digitalkamera och har nu reducerat antalet intressanta kameror till de här två: Minolta Z3 och Olympus C-765.
    Måste få hjälp att bestämma mig.
    Jag ska ha den mest till "normalt familjebruk" och även en del djur och natur fotografering + en del akvariebilder.
    Ante

  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

    #2
    Vad har detta med ciklider å göra?[?]

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      han ska ju bla fota avkariebilder ju, o det ligger under övrigt ..så det verkar ok tycker jag.

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

        #4
        okej då...så "övrigt" e till för allt som inte riktigt har med akvarium å göra då?

        Kommentar

        • AnteE
          Användare
          • January 2005
          • 17

          #5
          Ok, Jag lovar...
          Om jag bara får nått vettigt svar så ska jag bara fota mina ciklider och inte några andra fiskar i något av de andra tre akvarierna.
          Ante

          Kommentar

          • Matsh
            Användare
            • September 2002
            • 63

            #6
            Ante,
            Jag har en O-750 som jag är mycket nöjd med det enda som jag upplever som något negativt är att autofokus är långsamt samt ljuskrävande.
            Jag har tagit en del akvarie bilder som håller hyffsad kvalitet samt att jag har ett undervattens hus som fungerar kanon.
            Jag tror inte det finns u-hus till Z3 annars är det väl 2 mycket bra kameror med massor av zoom (10X). O-765 kan du inte ha extern blixt till vad jag kommer ihåg, det är mycket bra att ha vid akvarie fotografering, om Z3 har vet jag ínte. Jag tror även att O-765 är mindre i storlek än Z3 vilket är bra.
            Gå till en affär och testa båda, läs tester det finns massor på amerikanska siter.

            Lycka till

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Chicke

              okej då...så "övrigt" e till för allt som inte riktigt har med akvarium å göra då?
              Akvariefotografering har väl i högsta grad med akvarie att göra? I kommande nummer av vår medlemstidning Ciklidbladet finns också en mycket läsvärd artikel om digital bildbehandling, där kan manläsa om hur man kan förbättra sina digitala akvariebilder.
              När det gäller ursprungsfrågan finns det säkert som kan ge ett bättre svar, än vad jag kan göra.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

                #8
                Jag har en Z3 som jag är riktigt nöjd med. De flesta av bilderna på min zoon är bara sådär, men det är mitt och fiskarnas fel, inte kamerans. De är tagna med den fasta blixten.
                Inte heller till Z3 kan du ansluta extern blixt, står det i instruktionsboken. Fast i en affär sades det att det visst gick - med en specialsladd för 1600...
                mvh Daniel
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                • medion
                  Användare
                  • August 2003
                  • 243

                  #9
                  Dum fråga kanske men finns det inte en kategori som heter Foto i forumet?
                  Tycker personligen att allt fotorelaterat skall finnas där.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Den delen är begränsad för NCS medlemmar. Jag tycker det är helt ok att diskutera foto även här...

                    Kommentar

                    • medion
                      Användare
                      • August 2003
                      • 243

                      #11
                      Jo men det finns massa andra forum och siter som är inriktade på fotografering och fotoutrustning.
                      Är det så viktigt att disskutera foto på en ciklidsite? Undrar just hur dom skulle reagera på en fotosite om man började snacka ciklider?
                      OBS! Detta är min personliga åsikt!

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #12
                        Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det är helt ok att diskutera foto här. Alla tjänar alla på att vi blir bättre fotografer, inte minst genom att vi får in bättre foton till Ciklidbladet.
                        Visst finns det andra forum för foto men det hindrar inte oss att diskutera akvariefoto här.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Medion: Det har blivit mer och mer populärt att fotografera fiskar och akvarium för oss som håller ciklider eller andra arter.

                          Med detta kommer ett naturligt intresse för fotografering och fotoutrustning. Jag har t ex blivit "biten" av denna del inom hobbyn och skaffat mig en Minolta Z3. Tyvärr är kameran avsevärt bättre än dess användare så det dröjer innan jag får till foton som jag vill.

                          Kommentar

                          • medion
                            Användare
                            • August 2003
                            • 243

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                            Medion: Det har blivit mer och mer populärt att fotografera fiskar och akvarium för oss som håller ciklider eller andra arter.

                            Med detta kommer ett naturligt intresse för fotografering och fotoutrustning. Jag har t ex blivit "biten" av denna del inom hobbyn och skaffat mig en Minolta Z3. Tyvärr är kameran avsevärt bättre än dess användare så det dröjer innan jag får till foton som jag vill.
                            Jo det vet jag ju att det har blivit då det öppnades en ny avdelning på forumet för just det ändamålet.

                            Kommentar

                            • AnteE
                              Användare
                              • January 2005
                              • 17

                              #15
                              Hallå
                              Tack alla ni som svarat seriöst på frågan.
                              Som sagt så finns det en hel del andra fotoforum och siter på nätet.
                              Det är på de forumen jag har kommit fram till att någon av dessa kameror borde passa mig, men ingen på de forumen har kunnat tala om för mig vilken kamera som passar bäst för akvariefotografering.
                              Vilket gjorde att jag frågade här, men det blev ju mer tjafs än fakta.
                              Jag var bara ute efter att få lite info av användare av dessa kameror eller info från de som kan det här.
                              Sedan tycker jag att det är upp till Moderator att avgöra om ett ämne är passande eller ej, är det opassande så stängs väl tråden, och så länge den är öppen så är den väl OK.
                              Men som det här har utvecklat sig så kan någon Moderator låsa den här tråden, för sånt här käbbel är inte jag, och knappast någon annan heller, intresserad av.
                              *Ante*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...