varför ska man tillsätta bikarbonat endast vid vattenbyte?
bikarbonat
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
citat:Ursprungligen skickat av tobbe77s
varför ska man bara tillsätta bikarbonat endast vid vattenbyte?
Kommentar
-
-
-
citat:Varför blir det amoniak ???
Hoppas nå´n går igång på min amatörmässiga framställning och gör en kristallklar förklaring.Kommentar
-
Amoniak är totalt ogiftigt amonium i ph under 7. DVS Om du hade ph under 7 innan bikarbonattillsats OM du har amonium i vattnet innan (dvs otillräcklig biologisk filtrering), Om du höjer ph till över 7......Då kan denna ofarliga amonium bilda giftig amoniak. Men bara då.
Observera: Detta är en försiktighetsåtgärd från alla som förespråkar bikarbonattillsats för att inte nybörjare skall skylla bíkarbonaten för förlorade fiskar. Risken att det skall hända i ett välskött kar är minimal.
Jag ser dock ingen anledning till att tillsätta bikarbonat någon annan gån än vid vattenbyte. Konsumptionen är så låg att behov endast uppstår vid vattenbyte.
MVH
MagnusKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av bmwpower
Varför blir det amoniak ???
NH3 ammoiak
OH- hydroxinjoner
H20 vatten
NH4+ + OH- <=> NH3 + H2O
alltså: om du har OH- i vattnet (basiskt vatten) så drivs reaktionen åt höger, och mängden NH3 (giftig) blir större.
Ammonium bildas vid nedbrytning av kväverika ämnen (t ex fiskfoder). Bakterier bildar nitrit (NO2) av ammoinium. Och andra sorters bakterier bildar nitrat (NO3) av nitrit.
HN4+ <--pH under 7 : pH över 7--> NH3
NH4+ -/nitrosomonas/-> NO2
NO2 -/nitrobacter/-> NO3
(Ammonium (och även i vissa fall nitrat) tas även upp direkt av växter och alger.)Kommentar
-
Du lyckades förvirra mig totalt, men jag antar att vi menar samma sak, men har olika sätt att säga det. Om det är något jag sagt som strider mot ditt inlägg får du gärna rätta mig.
Jag passar dock på att rätta dig:
citatAmmonium (och även i vissa fall nitrat) tas även upp direkt av växter och alger.)
MVH
MagnusKommentar
-
nöää inget fel på ditt inlägg ... men man passar ju gärna på att slänga in lite formler när man kan :-)
(försökte nog bara förklara varför ammoniakhalten påverkas av pH, mer än att bara säga att den gör det, men skit samma... nog bara en grej för kemister, kanske)
jag hade för mig att "riktiga" vattenväxter tar upp mest ammonium och land- och sumpväxter tar upp nitrat .. men det är möjligt att jag minns fel (jag är har egentligen bara en svagt minne av detta... har flörmodligen fel)Kommentar
Kommentar