bikarbonat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobbe77s
    Användare
    • January 2005
    • 44

bikarbonat

varför ska man tillsätta bikarbonat endast vid vattenbyte?
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

annars så kan man få en amoniak spik (tror att det va amoniak iaf) "rätt igenom akvarie glaset som zaphi så fint uttryckte det".
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Orppo
      Användare
      • September 2004
      • 518

citat:Ursprungligen skickat av tobbe77s

varför ska man bara tillsätta bikarbonat endast vid vattenbyte?
      Ska man nånsin göra det?

Kommentar

• Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

orppo.. jaa.. iallafall om man vill ha ett stabilt vatten värde med basiskt ph
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Varför blir det amoniak ???

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

citat:Varför blir det amoniak ???
            Det har jag oxå undrat utan att få något svar jag förstått fullt ut. Men det finns någon slags kemisk process som omvandlar kväve i olika former, och vissa bakterier som deltar i den processen käkar bikarbonat. Om man kastar i massa bakteriemat helt plötsligt blir det fart på bakterierna lite olika fort. T ex kan det helt plötsligt bildas nitrit(tror jag) och fritt ammoniak av ammonium p g a brist på schyssta bakterier som borde finnas där och hjälpa till att göra finkväve av fulkväve. Typ.

Hoppas nå´n går igång på min amatörmässiga framställning och gör en kristallklar förklaring.

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1840

Amoniak är totalt ogiftigt amonium i ph under 7. DVS Om du hade ph under 7 innan bikarbonattillsats OM du har amonium i vattnet innan (dvs otillräcklig biologisk filtrering), Om du höjer ph till över 7......Då kan denna ofarliga amonium bilda giftig amoniak. Men bara då.
              Observera: Detta är en försiktighetsåtgärd från alla som förespråkar bikarbonattillsats för att inte nybörjare skall skylla bíkarbonaten för förlorade fiskar. Risken att det skall hända i ett välskött kar är minimal.

Jag ser dock ingen anledning till att tillsätta bikarbonat någon annan gån än vid vattenbyte. Konsumptionen är så låg att behov endast uppstår vid vattenbyte.
              MVH
              Magnus

Kommentar

• Johan W
                Användare
                • May 2004
                • 266

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Varför blir det amoniak ???
                NH4+ ammoniumjoner
                NH3 ammoiak
                OH- hydroxinjoner
                H20 vatten

NH4+ + OH- <=> NH3 + H2O

alltså: om du har OH- i vattnet (basiskt vatten) så drivs reaktionen åt höger, och mängden NH3 (giftig) blir större.

Ammonium bildas vid nedbrytning av kväverika ämnen (t ex fiskfoder). Bakterier bildar nitrit (NO2) av ammoinium. Och andra sorters bakterier bildar nitrat (NO3) av nitrit.

HN4+ <--pH under 7 : pH över 7--> NH3

NH4+ -/nitrosomonas/-> NO2

NO2 -/nitrobacter/-> NO3

(Ammonium (och även i vissa fall nitrat) tas även upp direkt av växter och alger.)

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1840

Du lyckades förvirra mig totalt, men jag antar att vi menar samma sak, men har olika sätt att säga det. Om det är något jag sagt som strider mot ditt inlägg får du gärna rätta mig.

Jag passar dock på att rätta dig:

citatAmmonium (och även i vissa fall nitrat) tas även upp direkt av växter och alger.)
                  "Och även i vissa fall nitrat" hoppar jag på rejält. Växter i våra akvarium är oftast kvävebegränsade. Det enda sättet att ge växterna kväve är att tillsätta kno3, dvs nitrat i kemisk form. Detta funkar utmärkt varför jag tror att växter tar upp nitrat i alla fall. Finns det nitrat så kommer dom att ta upp det. Amoniumnivåerna i fungerande kar är ju mycket låga.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• Johan W
                    Användare
                    • May 2004
                    • 266

nöää inget fel på ditt inlägg ... men man passar ju gärna på att slänga in lite formler när man kan :-)
                    (försökte nog bara förklara varför ammoniakhalten påverkas av pH, mer än att bara säga att den gör det, men skit samma... nog bara en grej för kemister, kanske)

jag hade för mig att "riktiga" vattenväxter tar upp mest ammonium och land- och sumpväxter tar upp nitrat .. men det är möjligt att jag minns fel (jag är har egentligen bara en svagt minne av detta... har flörmodligen fel)

Kommentar

Arbetssätt...