If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det finns flera sydamerikanska ciklider t ex chokladciklid (Hypselecara), uaru/triangelciklid (Uaru) och hantelciklid (Heros). Sedan finns det ett gäng till mer eller mindre vanliga ciklider. Crenicichla gräver inte t ex, men de kanske inte kan kallas för lugna. Jag tror verkligen att det är chokladciklid som du söker!
Ola Svensson: Har kollat lite på på chokladcikliden på nätet. Hur glupsk är den? Kan man ha mindre fiskar tillsammans med den t.ex. palettciklider och eldbukar?
Tack för svaren!
Då var man medlem....!
"Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius
Ola Svensson: Har kollat lite på på chokladcikliden på nätet. Hur glupsk är den? Kan man ha mindre fiskar tillsammans med den t.ex. palettciklider och eldbukar?
Tack för svaren!
Chokladciklider har jag själv, och de är stora, värdiga och långsamma. Gräver lite vid den rot de tänker lägga rommen på. Små tetror kan bli mat, annars är det ingen fara på taket.
Chokladerna klarar inte av för tufft sällskap, eldbukar är nog tveksamt.
I ett så pass stort akvarium skulle jag, precis som Ola redan har föreslagit, rekomendera Hantelciklider.
De blir rätt så stora och är otroligt vackra.
Jag har dom tillsammans med Sajica.
Det ända man kan säga är att de kan gå hårt på växter.
Kommentar