strömförbrukning akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Petrol, vart tror du att dina 1,2 kilowatt tar vägen då?

Tony Englund

Kommentar

• Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

citatetrol, vart tror du att dina 1,2 kilowatt tar vägen då?
      ...väntar på ett smart svar...[]
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av Bilbo

Belysningen värmer rummet!
        All energi omvandlas till värme i slutänden så all el du tillför akvariet blir värme, i de fall man har mycket växter tar de upp och lagrar en del av energin, men det är nog knappt mätbart!
        Nu är jag långt ifrån någon expert på ämnet men jag måste nog motsäga detta. All energi blir inte värme, ljuset är också energi som står för en del av förbrukningen, även om den i lampsammanhang oönskade värmen stjäl en stor bit. 10 st 40 watts lysrör avger med andra ord inte samma värme som en 400 watts elradiator. Inte heller kan man vara säker på att 2 st 400 watts radiatorer ger samma värme eftersom verkningsgraden kan skilja.

Rätta mig om jag har fel

Christer T

Kommentar

• petrol
          Användare
          • July 2002
          • 167

Verkningsgraden. Värme är det enklaste att utvinna med energitillförsel. Rörelse och ljus är mycket mer energikrävande (får nästan alltid värme som biprodukt).

Hade det varit så enkelt som Tony så spydigt säger, så hade jag konstant haft en 50-60 grader i karet.
          Mvh
          Petter
          Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Ursäkta om det lät spydigt, det var inte min avsikt.

Hur som helst kvarstår frågan, vad blir det av effekten? Verklingsgraden på en MH är ju betydligt högre än en vanlig glödlampa, men trots det måste ju energin ta vägen någonstans. Mycket av effekten går ju direkt av som värme från armaturen, och den energin som återges som ljus ner i akvariet bör väl omvandlas till värme då akvariet belyses?

Tony Englund

Kommentar

• Gugges

Jag har 2 st 36w lysrör i min ramp som levererades med den gammla sortens drosslar, dessa 2 drog 179w(0,78A) enl mätaren från claes olson!! efter den chocken så bytte jag till en elektroniks reaktor och nu drar den 74w(0.32A)

Jag har inte alls någon lust att värma lägenheten med den dåliga verkningsgrad som en gammal drossel ger.. för jag betalar inte värmen.. så för min del var det klart en vinst, värme är förlust/dålig verkningsgrad i alla elektronik på så när element där man utnyttjar det till just värme...

temperaturen sjönk 0,5 grader i akvariet vid bytet, jag tror att om jag hade haft en 100w doppvärmare i karet istället för att ta värmen från förlusten så hade jag tjänat på det flera gånger om ändå... men nu behöver jag ingen värmare i karet så det blev bara vinst för min del...

Det jag försöker säga är att det är naivt att räkna på förbrukning på rören genom att läsa dess effekt, har man gammla reaktorer eller billiga ramper så kan förbrukningen vara dubbelt så stor...

men tror att den drar 2*36=72w*12tim=840w men i själva verket var det 179w*12tim=2148w!! per dygn(179w verklig förbrukning efter uppmätning)

Kommentar

• Chicke
                Användare
                • May 2004
                • 497

vet itne hur det e med lysrör...men en vanlig glödlampa så e det bara nåra procent som blir ljus...resten värme

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1836

citat: Mycket av effekten går ju direkt av som värme från armaturen, och den energin som återges som ljus ner i akvariet bör väl omvandlas till värme då akvariet belyses?
                  Precis så har jag också uppfattat det. Ingen energi kan förbrukas bara konverteras från en sort till en annan. En del blir givetvis uppbundet i växter och alger, men resten bör som du säger generera värme. Den värme som akvariet genererar blir följaktligen minus för energiförbrukningen för uppvärmningen (om man har termostat). Men för att dra det ett steg till så har folk oftast mycket billigare energi för uppvärmning än för el. Är man student (som frågeställaren) så bor man förmodligen i en studentlägenhet där värmen är inkluderad i hyran. I såna fall blir det helt rätt att räkna allt som en kostnad oavsett hur det drabbar uppvärmningskostnaderna.
                  MVH
                  Magnus
                  "ekonomen"

Kommentar

• Christer T

Jag förstår inte riktigt hur ni kommer fram till att all energi blir värme? Om vi byter från ljusramp till ett pumphuvud, är det också i själva verket ett ineffektivt element? Den skapar ju rörelseenergi (ja, och värme) Hur omvandlas den energin till värme i akvariet? Friktion?

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1836

Vart tar rörelseenergin annars vägen?
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• MagnusL
                        Användare
                        • January 2004
                        • 326

Jag antar att ordet på allas läppar vid det är laget borde vara verkningsgrad..

Magnus Lovgren

Kommentar

• Gugges

All enegri blir inte värme, men all energi som går åt omvandlas till något annat, i en motor blir en del rörelse energi och resten blir av energin blir värme(förlust)
                          Ju mer värme det utvecklar ju sämre verkningsgrad...

Kommentar

• petrol
                            Användare
                            • July 2002
                            • 167

om det inte är värme som eftersträvas
                            Mvh
                            Petter
                            Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Gugges

Självklart jag reserverade mig för det i mitt tidigare inlägg

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Öh, skolkade en massa människor från energidelen naturkunskapsundervisningen? ALL el som vi kör in i akvariet kommer att omvandlas till värme och värma upp lägenheten/ huset. Det gäller lysrören liksom pumpar osv. Undantag är det som binds upp i växterna samt den energi som på något sätt förs ut ur systemet (huset). Det enda jag kommer på nu är det ljus som lyser ut genom fönstret dvs. väldigt lite.

(rörelseenergin i pumpen blir värme genom friktion)

Mvh.

Ola fd. naturkunskapslärare
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...