Sexkantigt akvarie 1500liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

    #16
    om du vill ha stora sydamerikanare så är fjärils ciklid ett altenativ.

    men dom är inte så fina tycker inta ja iallafall.

    ett tiotal discus,altum,några jordätare, kanske lite tetror sedan något på botten. En jätte mal och en rocka skulle vara snyggt men smaken är som baken som man brukar säga!

    spännande malar och discus osv kan du spana in här: http://discus.ms/
    Sydamerika

    Kommentar

    • Rigan

      #17
      citatm du vill ha stora sydamerikanare så är fjärils ciklid ett altenativ.
      Hmmmm, undrar om denne STORA sydamerikanare vid namn fjärilsciklid är någon ny variant jag missat??!!....trodde att de var de absolut minsta i hela gänget...*skrattar*

      Skojfriska hälsningar

      Rigan

      Kommentar

      • reecord
        Användare
        • February 2004
        • 341

        #18
        hehe rigan det stämmer ja menade så klart Påfågelciklid (oscar).

        Sydamerika

        Kommentar

        • tommy
          Användare
          • January 2005
          • 24

          #19
          Jag behöver lite synpunkter angående filtersystem
          Alt1:använda tvättkaren i källaren och bygga ett filtersystem runt dessa.
          Alt2:fylla en sump med filtermatrial och ställa en dampump i botten täcka filtret med grus för att få ett grovfilter som man enkelt kan "dammsuga"
          om man monterar en 2" kran i botten på sumpen borde man kunna spola filtret på plats i akvariet med hjälp av det stora flöde som uppstår när man öppnar kranen mot avlopp ?
          alt3 traditionella ytterfilter/Tommy

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1834

            #20
            Alt 4: Droppfilter kompleterat med mekaniska filter, kanske i en sump?....Slår allt.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • tommy
              Användare
              • January 2005
              • 24

              #21
              En enkel funktionsbeskrivning vore bra jag är ganska grön vad det gäller akvarium och alla prylar runt omkring detta
              Men jag vill gärna utnyttja den enorma kunskapsbank som ett forum som detta är.
              så ni får räkna med en del dumma frågor innan jag har färdigställt detta projektet./Tommy

              Kommentar

              • tommy
                Användare
                • January 2005
                • 24

                #22
                Jag undrar vilken typ av belysning som är lämplig
                tanken är att jag ska hänga belysnings armaturer från taket 1 armatur /"tårtbit dvs 6 belysningspunkter dessa ska helst vara av dimertyp eller utrustas med flera ljuskällor med olika styrka
                armaturerna ska ju helst vara snygga också då dom kommer att hänga fritt
                förslag? för och nackdelar,kostnad
                hur kan jag bifoga ritningar med inläggen?/Tommy

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1834

                  #23
                  citat:En enkel funktionsbeskrivning vore bra jag är ganska grön vad det gäller akvarium och alla prylar runt omkring detta
                  Droppfilter:
                  Ett torn av valfritt material 1-3 meter högt, fyllt med biobollar. En behållare i bottnen som fångar upp vattnet. En pump som pumpar vattnet från behållaren via en slang och ett strilrör över biobollarna.

                  Behållaren kopplar man till karet med någon typ av ytavrinning och returpump.

                  Efterssom denna anläggning enbart fokuserar på maximal nitrifikation så bör den kompleteras med mekanisk filtrering och nitratreducerande åtgärder.


                  Detta är hur jag kommer att bygga mitt jättekar i framtiden (jag har gott om ideér, men ingen plats eller ekonomi att utföra dom just nu)

                  Fördelen är maximal nitrificering alltid utan behov av filterrengörning. Nackdelen är att det är stort och otympligt.

                  Givetvis räcker det med väl tilltagna ytterfilter eller filterkammare med blå filtermatta. Men på detta sättet har man marginaler som heter duga.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • tommy
                    Användare
                    • January 2005
                    • 24

                    #24
                    Tack
                    Hur kan jag utnyttja detta tillsammans med mina tvättkar i källaren
                    skulle man kunna montera denna typen av filter på vägen ned till källaren?
                    Nitrat reducerande åtgärder??
                    Nitrificiering??

                    oj oj vad trötta på mig ni kommer att vara innan detta är klart
                    MVH Tommy

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1834

                      #25
                      Nitratreducerande åtgärder:
                      Vattenbyte
                      Främjande av växtlighet
                      Kemiskt nitratfilter
                      biologiskt nitratfilter, DSB osv

                      Det vanligaste är vattenbyten och växter i sötvattensakvaristiken

                      Nitrificering=Den process som får det amonium/amoniak och protein fiskarna avsöndras att brytas ner till först nitrit, sen nitrat. DVS den processen som sker i alla biologiska filter.

                      Välkommen till akvarienerdarna
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • tommy
                        Användare
                        • January 2005
                        • 24

                        #26
                        Jaha
                        då har jag ju det redan i mitt befintliga akvarium!
                        jag önskar fortfarande synpunkter på belysning.
                        har någon räknat på avdunstning /m2 vattenyta vid normal fuktighet?
                        jag vill helst inte ha täckglas då det tråkigaste i mitt tycke med akvarieskötseln är att försöka få dessa rena.
                        kom igen nu med förslag!!

                        Hur kan jag bifoga ritningar???
                        Tommy

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1834

                          #27
                          Belysning:
                          Du måste först bestämma dig för vad du tänker ha i karet. Här är dock en liten mall:
                          Lowtec växtakvarium: 2-3 w/l
                          Hightec växtakvarium 0,5-1 w/l
                          Galet kamikazeväxtakvarium 1w/l+

                          Andra akvarium med få eller inga växter behöver inte ljus. Ljuset är då endast för åskådaren. Då kan man testa:
                          Svartvatten: Gulaktigt ljus
                          Riftakvarium: blåaktigt ljus

                          Själv tycker jag att mh är det absolut snyggaste ljuset. Det ger skuggspel som inga lysrör kan skapa. Om du vill ha växter satsa på 3 st 250w. Om du skall ha enbart fiskaakvarium satsa på 2 st 150w. En annan fördel med mh är att dom hänger i taket och du får mycket lätt att komma åt i ditt öppna akvarium (för tex rengörning) utan att ta bort något.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • tommy
                            Användare
                            • January 2005
                            • 24

                            #28
                            Tack
                            jag har malawi just nu utan växter så det vore ju trevligt att
                            variera sig lite
                            så det får nog bli amerikanska fiskar som för övrigt passar min vatten kvalitet och min fru då hon tycker att malawi cikliderna är för små .
                            så det får bli 3 halogen lampor på inköpslistan.
                            jag har läst att "byggstrålkastare" används funkar det?
                            jag är klar med ritningarna och storleken ökade något för att passa till plåtstorleken 1500mm ynka 80 mm bredare men volymen ökade till 2100 l
                            är någon intresserad av ritningar ??/Tommy

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1834

                              #29
                              citat:så det får bli 3 halogen lampor på inköpslistan.
                              jag har läst att "byggstrålkastare" används funkar det?
                              Ett tydlig missförstånd. Jag förespråkar metallhalogen (urladdningslampor) och inte halogen (glödlampor).
                              Skillnaden:
                              Metallhalogen (hqi): En effektiv lampa av urladdningstyp där man kan få vilket ljus man vill. Mycket hög verkningsgrad och mycket vackert ljus, en sk blänkeffekt som liknar naturligt ljus mycket bra.

                              Halogen: I princip en vanlig glödlampa med en j-vla massa watt. Extremt dålig verkningsgrad och ingen möjlighet att välja ljus. Det enda valet är pissgult, dvs inte snyggt och fräser igång alger bättre än växter. Ingen blänkeffekt.

                              En tråkig skillnad är priset, en mh kostar 1500 som billigast, medans en halogen kostar allt från 99 kr. En utbytslampa till mh kostar från 750kr, en lampa till halogen från 5 kr. Vill du spara pengar så satsa på lysrör istället. Inte lika snyggt men något billigare.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              • tommy
                                Användare
                                • January 2005
                                • 24

                                #30
                                Perfekt nu har jag lärt mig det. Jag har funderat på vad det är som skiljer dessa två typer åt.

                                Finns det något annat användningsområde för dessa lampor innom industri, tryckerier, pappershantering eller någon annan verksamhet?

                                MVH Tommy

                                Kommentar

                                Arbetssätt...