Sexkantigt akvarie 1500liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy
    Användare
    • January 2005
    • 24

    Sexkantigt akvarie 1500liter

    Hej forum
    jag skulle vilja använda expertisen som finns på detta forum till att få råd angående byggprojekt av ett sexkantigt akvarie med volymen 1500 liter"nyckelvidd 1500mm höjd 750 mm"
    jag kan inte hitta någon information på detta forum om ett sådant projekt.
    Jag vill ha era synpunkter gällande för och nackdelar med en sexkantig utformning.

    jag ser fram emot era synpunkter och tips.
    börja skriva NU

    MVH Tommy
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Hej tommy; JAG är ingen arkitekt/akvariebyggare på något sett, men min fråga är, ska karet stå mitt ute i ett rum? jag anatar att du ska ha det stående fritt, för annars kan det väl knappast vara mycket nytta med att göra det sexkantigt???...nyfiken som attan serru! *ler*

    Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • tommy
      Användare
      • January 2005
      • 24

      #3
      Japp då var snacket i gång då
      Nej jag har tänkt att ha akvariet med ena sidan mot en vägg
      men att placera sittplatser vid de övriga sidorna.
      anledningen till sexkantsformen är dels att jag tror att hållfastheten blir högre med denna formen samt att jag inte behöver några stabiliseringsstag som är ivägen för inredningen samt belysning osv..
      jag presenterar inte ritningar och tekniska specifikationer ännu utan jag vill få era reflektioner först

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        om jag fattar det hela rätt , så tänker du ha någon form av bakgrund satt på den delen av karet som vätter mot väggen??? Ja, ifall du vill dölja insug/utblås, doppvärmare osv osv ELLER tänker du ha en lösning som sitter under karet där du har det mesta av det som ivanligafall finns i karet???

        Det blir en bra stor balja, så idén med att ha den placerad på det viset du sa, och sittplatser runt om tycker jag verkar grymmt läckert, det jag ser som svårt är väl att inreda karet så att det är vacker från alla håll...*ler*

        Sen har du med all säkerhet redan tänkt till på detta med belysning och hur och vad det ska placera på.....

        och så var det grejen med hållfasthet!!! Det finns massor av duktigt folk som kan detta här på forumet - men JA, det låter logiskt det du säger!!!

        Med vänlig hälsning

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • tommy
          Användare
          • January 2005
          • 24

          #5
          En av fördelarna med formen är att jag nästan helt slipper problem med en "bak sida"på burken, möjliga inrednings layouter är ett stenrös som når ytan i mitten på karet eller en stor stubbe med rötter.
          pumpar och dyligt kan placeras i ett skåp placerad i ett av de döda hörnen mot väggen eller eventuellt i källaren./Tommy

          Kommentar

          • shcolsson
            NCS Medlem
            • January 2005
            • 256

            #6
            Hej Tommy,
            Vilket projekt du har på G!
            Enda nackdelen är väl storleken på karet, (jag menar förståss sett ifrån ett byggnadsperspektiv). Karet lär ju kräva ganska tjocka glas. Diagonalen hamnar strax under 1750 mm! Varje sidoruta 866 x 750 mm! Jag hade förstärkt i topp, botten och vid varje skarv, (för att få en sammanhållande bur), med vinkel-profiler i aluminium.

            Det färdiga resultatet, om detta görs snyggt, lär ju bli något att ta efter för de som har platsen. Ett sånt akvarium kan bli hur häftigt som helst.

            Lycka till med projektet och jag hoppas vi får se bilder på detta här på ciklid.se. Kanske du kan göra en "steg för steg" artikel om ditt bygg?
            Experience is something you get right after you need it.

            Kommentar

            • tommy
              Användare
              • January 2005
              • 24

              #7
              Hej
              Precis sådana här synpunkter som jag vill ha.
              jag tror tvärt om att glas tjockleken borde bli mindre med denna formen
              planen är att (om inget bättre tillvägagångssätt kommer upp här på forumet) använda rostfria ss 2343 vinkelprofiler 40x40x3 som över och underram
              mellan dessa tigsvetsas bockade 60 (grader) plåtar
              botten utföres i 2 mm kryssbockad rostfri plåt som tigsvetsas i underramen
              väggsidan utföres också i plåt.

              Fortsätt att "Brainstorma" ni har nog alla synpunkter som kan komma till nytta /Tommy

              Kommentar

              • Christer T

                #8
                I en sån burk skulle jag nog satsa på ytavrinning dold av rötter eller stenar i mitten och en sump med tekniken i. Sedan diskreta utblås i akvariet för att det ska synas så lite som möjligt.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1828

                  #9
                  Jag tycker att helglas är snyggare för ett sådant kar. Silikonen håller det är inga problem, bara du har snedslipade kanter på glaset. Jag tror att svart silikon i hela burken och rostria profiler endast uppe och nere bir läckert.

                  Helt klart hade jag satsat på ytavrinmning och filterbehållare om jag hade byggt ett sånt kar.

                  Har du några planer på fiskar i karet?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • shcolsson
                    NCS Medlem
                    • January 2005
                    • 256

                    #10
                    Hej igen Tommy
                    När jag nämnde glastjockleken skulle vara väl tilltagen tänkte jag främst på bottenglaset. Detta tänker du tydligen lösa med rostfritt. En bra lösning tycker jag. Ett bottenglas med sexkantigform med rätt tjocklek, (jag hade INTE vågat gå under 12 mm.), hade kostat skjortan. Det du säkert själv också har tänkt på är att slipa svetsarna noga så de inte leder till sprickor i glaset.
                    Jag tror fortfarande på vertikala vinklar för att få akvariet stabilt i sidled. Dessutom blir det inte så känsligt för smällar. Akvariet lär ju sticka ut lite i rummet.

                    Lycka till hur du nu än väljer att gå till väga.
                    Experience is something you get right after you need it.

                    Kommentar

                    • tommy
                      Användare
                      • January 2005
                      • 24

                      #11
                      ja jag ska nog ha fiskar i akvariet!
                      min vatten kvalitet gör att jag får avskriva Malawi om jag ska ha automatiskt vattenbyte då jag måste tillsätta bikarbonat för att höja PH.
                      jag har inga problem att ansluta filtersystemet till avlopp, då köket ligger på andra sidan akvarieväggen så jag vill nog utnyttja möjligheten till automatik i vattenbytena.
                      jag mottager gärna förslag på fiskar./Tommy

                      Kommentar

                      • reecord
                        Användare
                        • February 2004
                        • 341

                        #12
                        ett stimm fina discus och några jordätare och kanske något blickfång på botten som tex en sötvattens rocka p.motoro eller kanske L.leopoldi.
                        Sydamerika

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1828

                          #13
                          Men, med automatiskt vattenbyte kommer ph aldrig att falla trots låg hårdhet. Jag gissar att du har ph runt 8 i kranen, då funkar malawi utmärkt. Jag själv skulle dock rekomendera princessor.

                          Mitt drömbygge är ett stort, högt kubiskt kar med en stenpelare i mitten och en rejäl grupp princessor. Det skulle ju gå, att aplicera på ditt kar också.

                          Om du landar i sydamerika så gillar jag kombinationen altumscalare, corrydoras, citrontetra, bilbuk och några l-malar.
                          MVH
                          Magnus
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • tommy
                            Användare
                            • January 2005
                            • 24

                            #14
                            Jag har egen brunn så jag har gratis vatten men PH ligger långt under Malawi nivå mins tyvärr inte exakta värdet nu.
                            Jag tror nog att jag vill ha några stora firrar så att det knastrar när dom äter!
                            men det finns kanske någon lösning på automatisk tillförsel av bikarbonat?/Tommy
                            Jag har tvättstugan rakt under akvarieplatsen ,där finns det två gamla tvättkar på uppskatningsvis 500 liter styck hur kan man använda dessa till filtersystemet/Tommy

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1828

                              #15
                              Jag använder doceringspump för växtnäring. Man borde kunna docera upplöst karbonatblandning med den, det gör saltisarna. Doceringen är skrämmande exakt.

                              Men, men, jag vet inte ens om du vill ha malawi, jag bara antog det med tanke på ditt tidigare inlägg.

                              Ingenting är omöjligt.

                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...