Vilket hemmabyggt innerfilter e bäst?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radioaktiva Räkor
    Användare
    • April 2008
    • 53

Äntligen! En bra bild på JBF, blev riktigt finurligt intresserad av den när jag läste om den utlovade artikeln i Ciklidbladets recap av Ciklidstämman.

Konstruktionen var ju ungefär vad jag trodde, måste genast skrida till verket och konstruera mig ett!

//C
    - Christoffer & Marielle - With a license to krill -
    ~1800liter vatten hemma...

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Ursprungligen postat av olof
      Hej!

Jag är lite tveksam till petflaske varianten. Om man har en låg vattengenomströmning som i Patriks luftdrivna filter kan det säkert funka. Om man har ett kraftigt motorfilter tror jag dock att filtret snabbt sätts igen. Jag har gjort en del liknande expriment tidigare och då har det alltid varit resultatet.

Det beror kanske lite på vilken typ av akvarium man har. Jag har ett 500 liters med lite växter, mycket trä och träätande malar. Jag har ett traditionelt filterfack med ca 12X50 cm öppning, grov 10 cm tjock filtermatta och ett punphuvud på 1200 l/h. Filtret geggar igen helt ca en ggr per halvår och måste tas upp och rengöras.

mvh

olof
      Det är möjligt att det korkar igen, jag har ju bara testat i ett dygn. Men hitills jobbar pumpen bättre än med rör ner i filtermatta modellen som jag hade innan. Personligen tror jag inte att den pump jag gjort kommer korka igen mer än ett vanligt innerfilter, dessutom är det oerhört enkelt att göra rent. Så om jag måste göra rent det varannan månad så är det lugnt.
      Det var mycket smuts när jag började köra igår, såg knappt något. Nu är det nästan klart vatten och pumpen jobbar lika fint än. Det jag tror kan vara viktigt med min modell är att den står på en plan ren yta, en liten på upp från sanden. I mitt fall en platt sten.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

En viktig del med JBF är just att det är luftdrivet. Det ger mycket syre till nitrifierarna, och det är viktigt för att omvandla kväveföreningarna fort. Har inte testat med motordriven pump - det blir ju samma resultat som med en kub filtermatta med rör i. JBF blir lite som ett omvänt droppfilter, fast det är helt dränkt.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Finns det tysta luftpumpar?

Verkar vara ett spännande filter.

Någon som har erfarenhet på luftpumpar och kan ge ett förslag på en tyst luftpump?
          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8624

Inspirerande. Nu har även jag byggt ett par JBF och testar dem i ett par troffeburkar. Det gick rätt snabbt och enkelt, även för en opraktisk person som jag. Lidls blå flaska är riktigts snygg, förresten.

Skall bli spännande att se hur det fungerar.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av Mikael W
              Inspirerande. Nu har även jag byggt ett par JBF och testar dem i ett par troffeburkar. Det gick rätt snabbt och enkelt, även för en opraktisk person som jag. Lidls blå flaska är riktigts snygg, förresten.

Skall bli spännande att se hur det fungerar.
              Skoj att höra hur det går. Månne blir valet av flaska en tvistefråga framöver, något ska det ju alltid diskuteras om. Själv föredrar jag de gamla 1,5 litrarna med 4 kr pant. Tyvärr har de fasats ut och verkar inte gå att få fatt i längre. De är lite styvare i konstruktionen och har helt flat botten. Busenkla att göra och ett bra alternativ till att fylla hela BTN-bakgrunden med blå filtermatta.

Hilsen,

P

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Jag kan väl också tillägga nu att min hemmabyggda "UltraPet 3000" fungerar som en dröm. Det går ju att fylla med vilken filter innehålls om helst, men eftersom jag nu bara haft i filtermatta så är det bara ett problem jag stött på. Problemet var att jag var tvungen att göra en lite större filtermatta bit som inte sugs fast i insuget i pumpen, men nu så...

Så här klart och fint vatten har jag inte haft på snart ett år. Som Patrik säger är det superlätt att rengöra dessutom, skitar inte ner som rör i filtermatta modellen gör.
                Tomas Wallengren

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                  Användare
                  • April 2008
                  • 53

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Tyvärr har de fasats ut och verkar inte gå att få fatt i längre. De är lite styvare i konstruktionen och har helt flat botten. Busenkla att göra och ett bra alternativ till att fylla hela BTN-bakgrunden med blå filtermatta.
                  Glada nyheter! Du som faktiskt har ganska nära till Danmark/Tyskland har det bra. Där finns det nämligen 1,5l - 1l samt 0,5l i hård-pet!

//C

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8624

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Skoj att höra hur det går. Månne blir valet av flaska en tvistefråga framöver, något ska det ju alltid diskuteras om. Själv föredrar jag de gamla 1,5 litrarna med 4 kr pant. Tyvärr har de fasats ut och verkar inte gå att få fatt i längre. De är lite styvare i konstruktionen och har helt flat botten. Busenkla att göra och ett bra alternativ till att fylla hela BTN-bakgrunden med blå filtermatta.

Hilsen,

P
                    Hej

Jag tyckte det verkade bra att flaskorna har "fötter". Så blir det lite insug genom den understa mattan också, inte bara genom de borrade hålen högre upp (jag borrade små hål, 4 mm, för att inte troffeyngel skall söka sig in). Men det stämmer att flaskplastet är lite tunt och fladdrigt när man skall borra i det.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

Ursprungligen postat av Mikael W
                      Hej

Jag tyckte det verkade bra att flaskorna har "fötter". Så blir det lite insug genom den understa mattan också, inte bara genom de borrade hålen högre upp (jag borrade små hål, 4 mm, för att inte troffeyngel skall söka sig in). Men det stämmer att flaskplastet är lite tunt och fladdrigt när man skall borra i det.
                      Jag använde en flaska med fötter och borrade hål mellan fötterna, fungerade hur bra som helst och efter råd även lite hål högre upp. Tycker inte det varit några problem med kvaliten på flaskan. Kan dock rekommendera 2 liters. I mitt fall hade iallafall 1,5 liters känns litet.
                      Tomas Wallengren

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                        Användare
                        • April 2008
                        • 53

Hur stora kar/belastning kör ni som mest med PET-flaskemetoden?

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Jag kör 700 liter nu, men utvärderar fortfarande hur det funkar i långa loppet. Min variant med petplaska och cirkulationspump är ny för mig.
                          Tomas Wallengren

Kommentar

• Radioaktiva Räkor
                            Användare
                            • April 2008
                            • 53

Ursprungligen postat av Prayerman
                            Jag kör 700 liter nu, men utvärderar fortfarande hur det funkar i långa loppet. Min variant med petplaska och cirkulationspump är ny för mig.
                            Låter spännande, vilken modell av Eheim-pump kör du med?

//C

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Har dem i lite olika kar och i lite olika size. Har byggt småfilter av 0,5 liters flaskor. Ett stort står i en 200-liters balja. Fast det är svårt att avgöra belastningen då mina kar är sammankopplade - drygt 5000 liter vatten cirkulerar genom systemet.

Bra att flaskorna finns i Dk och Tyskland. Får shoppa lite nästa gång jag är där, trist bara med läskeblasken - tycker inte det är gott längre. Får väl blanda grogg på det...

Hilsen,

P

Kommentar

• Prayerman
                                Användare
                                • June 2004
                                • 1314

Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                                Låter spännande, vilken modell av Eheim-pump kör du med?

//C
                                Blev lite tveksam nu, men det är en Eheim 1260, eller 1262. SKulle jag köpt en pump idag hade jag köpt Compact 3000.

Det som är trickset med min variant är att få det tätt mellan pump och flaska. Det var inga pix för mig, men där måste man kolla noga med varje pump för att se vad som är bäst att göra. Jag sågade av själva skruvdelen på flaskan.
                                -
                                Radioaktiva räkor, ditt namn väcker gamla punkminnen. Det var ett band som jag aldrig mötte på någon spelning. De trädde väl in på punkscenen när vi höll på att kliva ur om jag inte minns fel.
                                Tomas Wallengren

Kommentar

Arbetssätt...