Jag gör likadant som FI, dock inte ofta, för jag har en herrans fart på vattnet i karen, så de samlas inte så lätt.
Parachromis 2005
Kollaps
X
-
-
kör man en "slammsug" typ en pet flaska eller något så kan man slammsuga den finaste sand om man bara lyckas få till dimensionerna okey./Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
-
oki, har provat med 0,5 L flaskan, antar att den var för liten....
Ska prova en 1,5 L nästa gång...
Tror annars att jag hittat en lösning på Doviinas grävande, innan har jag alltid klumpat ihop all inredning (kalksten och lite rötter) i högar, stenar på kanterna och rötter i mitten....
Idag plockade jag väck all kalksten och la i 2 små högar av lavasten i varje hörna + att jag spredde ut alla rötterna så att dom täcker mer eller mindre hela bottnen....
Får återkomma med rapport om 1-2 veckor, normalt har jag 40 cm grus i mitten efter 2-3 dar...Kommentar
-
-
Jahopp, då har man slitit upp precis all inredning och skrubbat rent, slamsugit botten och skrapat alla rutor, jag bytte nog 70% av vattnet också. Största rengörningen jag gjort på flera år. Några fler växter petade jag också i, jag vet inte om det kommer hjälpa men med lite tur blir jag nu av med den där eländiga cyanon.
Så här ser karet ut nu.
En intressant sak jag noterade vid rengörningen var att båda mina 12-centimeters ancistrus tycks ha försvunnit... Jag funderar på om det kan ha varit det som orsakade algblomningen, malarna har kanske dött och legat och surnat i någon grotta tills de andra fiskarna tog hand om kadavren, sånt brukar väl algerna tycka om.
Vad kan jag mer berätta... jo jag flyttade 6st yngel till yngelkaret, fler än så lyckades jag inte fånga upp. Tyvärr slutade det i fiasko. Det går några små kräftor där som tydligen var ena riktiga hejare på att fiska. Ynglen var väl kanske lite stressade av flytten och inte så uppmärksamma men kräftorna hade förvånadsvärt bra precision och snabbhet och plockade helt enkelt bara upp ynglen då de kom för nära.
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
cyano är inte alger, de är bakterier. defdac kan ge dig en utlägging om varför man får dem.
snyggt kar för övrigtfish r friendKommentar
-
-
Tack tack
Jo på bilden är det lite fisk Micke men de råkade bara hålla sig undan vid fotograferingen, vid matningen är det totalt kaos, 5 jaggor och 2 påfåglar från 11-14cm som alla vill ha maten först. Kaos! Men den typen av kaos är ju ärligt talat rätt skoj speciellt om maten består av småfisk hehe ;D
Daniel, tack för tipset om cyanon, jag ska kolla på zoopet om jag hittar nåt förståeligt svar av defdac. Cyanon är det vidrigaste jag någonsin haft i karet, jag önskar att jag hade fotat hela karet innan rengörningen så ni fick se. Cyanon låg som ett slemmigt täcke över precis allt i karet, t.o.m. sandbotten då det var som värst.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
hmm jag har också väldiga problem med ´mitt 450l där jag bara har pirayor det är helt grönt, byter vatten varje dag ca 30-50% men nästa dag är det lika grönt igen verkar hopplöst.. har lite växter i också men det verkar hjälpa föga. Någon som har ett bra tips eller är det bara att fortsätta byta och vänta på att det ska ge med sig till sist eller?pirranKommentar
-
En sak jag funderar på, nu när jag smygläser i denna tråd. Har ju ett nicaragua par tillsammans med ett trimacpar som alla är omkring 15 cm. Det fungerar än så länge ypperligt bra.
Fråga lyder, finns det en möjlighet att humpa i jaggor i detta kar? Eller blir det totalt kaos? Karet är på 720 liter.
Man blir ju lite sugen när man ser FI fina bilder.Mvh AlexKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av pirran
Någon som har ett bra tips eller är det bara att fortsätta byta och vänta på att det ska ge med sig till sist eller?
Ett annat sätt att få bort cyanon var att mörklägga karet i 3 dagar så att inte en enda foton når karet.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää
Fråga lyder, finns det en möjlighet att humpa i jaggor i detta kar?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
jaha så var man utan kar och Parachromis sålde karet igår, fiskarna fick gå med. Jag sparade dock en laddning yngel i ett litet 65l kar, som för tillfället är mitt enda akvarium....
Ska skaffa ett lite större kar men det dröjer nog till efter sommaren innan det är igång, ska börja sondera marknaden så smått nu. Blir ett 900 el. 960l kar. Dock har jag inte alls bestämmt vad jag ska ha , finns ju mycket kul, är väldigt sugen på en Arowana t.ex. Men det får växa fram under sommaren.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av FI
citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää
Fråga lyder, finns det en möjlighet att humpa i jaggor i detta kar?Mvh AlexKommentar
-
Jaha, fick 1 Synspilumpar (26 och 20 cm) och en maliculada hane (24 cm)....
Släppte i dom hos Doviina och Midasen igårkväll, visst bråkade dom lite men inte så farligt... Trodde jag, fick plocka upp båda hanarna nyss och honan står o trycker vid ena pumpen......Kommentar
Kommentar