Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ta bort malarna så är problemet löst!
    Fast jag förstår inte varför problemet med malar har uppstått. När de gick hemma hos mig så skulle allt bort, även jag ibland.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

Har provat att ha bara paret i karet, snacka om att hanen va illa tilltygad i fenorna då...
      Verkar som att honan blir totallack på hanen när dom går själva....

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Det verkar som om hon har blivit riktigt grinig på sista tiden.
        Hon har i och för sig alltid hållit ordning på sin gubbe men att börja hacka ordentligt på honom det har jag aldrig varit med om.
        Det säger väl också lite om vilka gentlemen doviihanarna kan vara. Han är ju betydligt större och skulle kunna, om han verkligen ville, snabbt kunna skicka honan till de sälla jaktmarkerna. Men ändå så tar han bara emot och ger inte igen.
        De upphör aldrig att förvåna mig och visar ständigt prov på nytt intressant beteende.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Lite sorgligt mitt i familjelyckan, min Loiselliehona verkar ha fått fel på simblåsan efter äggläggningen! Vad trist om hon inte får vara med att dra upp sina egna yngel. Men hon kämpar på, trots att bakändan vill åka upp sim en kork. Det kanske var i sista stund leken äntligen lyckades...
          Vilken story detta blir!
          Anders L

Kommentar

• mrgreed
            Användare
            • July 2002
            • 494

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Det verkar som om hon har blivit riktigt grinig på sista tiden.
            Hon har i och för sig alltid hållit ordning på sin gubbe men att börja hacka ordentligt på honom det har jag aldrig varit med om.
            Det säger väl också lite om vilka gentlemen doviihanarna kan vara. Han är ju betydligt större och skulle kunna, om han verkligen ville, snabbt kunna skicka honan till de sälla jaktmarkerna. Men ändå så tar han bara emot och ger inte igen.
            De upphör aldrig att förvåna mig och visar ständigt prov på nytt intressant beteende.
            Det stämmer till en viss gräns ,min hane ger tillbaka emmellanåt.
            När honan är för på och hanen inte får vara i närheten utan att bli biten gång på gång så har det hänt att han har gett tillbaka med eftertryck dessutom...

Mvh
            Danne

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Det ena paret har nu bara ca 20 yngel kvar, de yngel jag tror de snodde från den bortkörda honan kan nog vara dryga centimetern och har rygg- och analfena, de andra ser fortfarande ut som grodyngel.

Det nya paret som består av största hanen och honan borde ha frisimmande yngel i början av veckan. De verkar fungera riktigt bra ihop så här långt, båda två turas om att vakta småttingarna nu innan de är frisimmande och honan är stundtals rätt hård mot hanen vilket jag ser som ett gott tecken.

Apropå färgerna så har samtliga nu fått en svag beige nyans så några svartvita jaggor blev det inte den här gången heller, en av honorna är hyfsat vit vilket ni kanske har sett i någon bild jag postade tidigare men annars har de alla börjat få den gulaktiga basfärgen. De har fått mycket artemia på sistone så jag hade några små funderingar att det kan ha påverkat färgerna men eftersom en hona är betydligt vitare än de andra och en hane är betydligt gulare trots att de har fått samma foder så har det nog mer med generna att göra. Till en viss del kanske det går att påverka färgerna men inte så mycket som jag först trodde och definitivt inte så mycket att man kan få en jagga med gula gener att bli vit.

Men det där med färgerna måste jag försöka släppa nu om jag ska kunna glädjas av de här fiskarna. Här är i alla fall en dagsfärsk och lite märklig bild på den största hanen, uppskattnigsvis närmare 14cm nu.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Det sket sig med ynglen till det större paret, paret har nu lämnat lekplatsen och hanen har börjat uppvakta honan igen.
                Det andra paret har kanske 10 yngel kvar nu, lyckas jag bara plocka upp dem så får de gå i ett yngelkar för vidare uppväxt.

Jag spammar tråden med några nya bilder.
                Första bilden är det större lekparet och kortet är taget i dagsljus med i princip helt korrekta färger, jag behövde inte peta alls i photoshop vilket jag normalt tvingas göra rätt ordentligt.

Sedan en bild som visar största problemet jag har i karet just nu. Alger.
                I lämplig mängd tycker jag alger är rätt snyggt, men inte då det ser ut så här...

Två bilder på den gulare hanen. Och algerna... Cyanobakterier. Jippi. ;P

Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                  Användare
                  • September 2003
                  • 788

FI: Hur f-n har du lyckats få sådan algexplosion????

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Ingen aning, i det mindre karet finns det knappt en alg och jag matar med samma foder, byter lika mycket vatten, håller samma temperatur och har samma belysningstid. Då väl algerna fått fäste verkar de inte vilja försvinna heller. Cyanon är värst, jag testade skrubba bort allt grönt på stenarna för ett par veckor sedan men det tog bara några dagar så såg det ut likadant igen...
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 788

Själv så har jag stora problem med att Doviina gräver så vattnet blir the färgat + att en massa lösa partiklar som flyter runt........

Vad göra???

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Har du testat med mekanisk filtrering eller vad det nu heter, t.ex. ett tunt lager filtervadd i filtren som du byter ut regelbundet?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                          Användare
                          • September 2003
                          • 788

Japp, körde det överst innan, provade det både i ytterfiltret och innerfiltrena.....
                          Fick byta varje eller max varannan dag....

Har även provat kolfiltrering utan nån större framgång...

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Då är det nog bara slamsugning som gäller. Bort med sörjan innan fiskarna hinner gräva fram den.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                              Användare
                              • September 2003
                              • 788

har fin sand så jag kan inte slamsuga botten...

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Jodå, jag vinklar bara slamsugen litegrann vilket gör att inte lika mycket sand följer med, sedan slamsuger jag till hinkar. Är man bara försiktig då man häller ut slamvattnet så kan man sedan hälla tillbaka all sand som följt med. Funkar finemang.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...