Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esa_U

Idag introducerade jag dom nya jaguarerna för dom gamla.
    Dom nyare är betydligt större,hannen är ca 22-23cm lång jämfört med den "gamla" som ligger vid 15cm.
    Jag tyckte det gick relativt bra,dom kände sig för,ungefär som två tungviktsboxare=),lite fjäll rök,men det lugnade sig snart.
    Ska börja utfodra dom nya med räkmix.
    Räkmixen innehåller lite vitlök som jag har hört ska förebygga sjukdomar.

FI: Hur går det med ynglerna nu då?? Hoppas du har några kvar=)

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

Nu får ni hålla tummarna, mitt Parachromis Loisellie-par la en jätte kaka på frigoliten i dag! Andra gången, och nu ska det väl funka bättre. De är helt solo i ett 220 och jag har god förhoppningar. Gamlingarna kanske behövde få fart på apparaterna så att säga, och behövde en provkörning först
      Är redo med Artemia och allt... nu skall det bli Loisellie för hela Sverige!
      De är naturligtvis säkert inte de enda i Sverige, men de enda jag känner till. Skulle vara kul att sprida och säkra stammen. Perfekt för dom som vill ha snälla, färgglada "jaguraliknande" centralare i lagom storlek.
      Lyckas Jinnarparen med sina Freddies så skall väl jag med få till det
      Anders L

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Jag fortsätter väl med mina små lekrapporter, lite fler bilder än vanligt den här gången.
        Nu är det andra parets yngel frisimmande, de har inte vågat ut ur grottan ännu så jag kan inte uppskatta hur många de är än, men det är helt klart fler än det andra paret fick. Paret har lyckats fixa sig en rejält rymlig grotta så frågan är hur långt från grottan ynglen behöver ta sig, det vore kanon om de kunde hålla sig därinne, då kan nog en betydlig mängd av dem klara sig. Tryggt och säkert.
        En bild på hanen och några få yngel som vågat sig ut till grottöppningen.

Det första paret går det sämre för, de har väl ca 10st yngel kvar, de börjar släppa på yngelvården mer och mer så kullen tunnas ut rätt snabbt nu verkar det som.

En liten lyckoträff med kameran, det är ingen attack eller så utan hanen bara nafsade till honan lite ömsint på sidan av någon anledning, de har just ätit så hanen kanske bara talade om för honan att hon borde kolla till ungarna igen.

Hanen, 13cm kanske.

Hanen från det nya lekparet markerar var revirgränsen går. Och om ni inte sett det tidigare så kan ni här se att jag har alginvasion i karet, det är allt från cyanobakterier, tofsalger till grönalger. Allt på samma gång.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av anli

Är redo med Artemia och allt... nu skall det bli Loisellie för hela Sverige!
          Hehe det låter bra det! =)
          Kör du med en sån där artemiakläckare eller grejar du med glassbackar och sånt?
          Jag har någon skum artemiakläckare som jag tycker funkar rätt hyfsat, man häller bara i salt och ägg i ett hål och kläckaren fixar resten, en luftpump är kopplad till mackapären så den sköter sig helt själv och artemian simmar sedan själv ut i karet då de är redo.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Esa U, härligt att höra att det gick vägen! Snart får du plocka fram kameran och fota lite, jag börjar känna mig ensammen som bildspammare här i tråden
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Jag kör med glasslådan och en jättespruta som jag suger upp artemian med så jag kan spruta direkt där ynglen råkar vara.

"Spammning"... tja, får jag yngel på Loiselleie kommer det inte att få plats med nåt jagg-snack längre i denna tråd
              Anders L

Kommentar

• Esa_U

FI: Härligt med nya bilder,mer sånt=)
                Förresten stämmer det att man kan framana till lek genom att öka utfodringen?(Med en massa levande foder.) I naturen så leker många fiskar när tillgången till föda är extra hög som tex efter regnperiod.
                Jag ska försöka fixa en kamera så snart jag kan det lovar jag.

Anli: Loiselleie är väl sjukt vackra firrar om jag inte har fel?
                Lägg gärna upp nån bild på dom i lekdräkten=)

Kommentar

• Micke Jarhl
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2277

Hej!!Håller tummarna för dig Anli och dina Parachromis Loisellie-par hoppas det lyckas !!
                  MJ
                  Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Esa_U

Anli: Loiselleie är väl sjukt vackra firrar om jag inte har fel?
                    Lägg gärna upp nån bild på dom i lekdräkten=)
                    Här är hela storyn om "fula ankungen":

Mitt par är väldigt ålderstiget (säkert 8+år) och absolut inte på topp, och honan är dessutom väldigt satt i kroppsformen. Har kanske gått trångt eller så. Hoppas att kunna driva en ny genaration med unga friska krafter!
                    Anders L

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Senaste ny på yngelfronten i Genarp!

Freddieynglen växer på riktigt bra, de största är drygt 2 cm nu.
                      Nu har det också gått så långt att det är dags att flytta på föräldrarna. Ynglen har nämligen börjat äta på föräldrarnas hud och fenor. Det är märkligt att se hur föräldrarna beter sig i detta läget, istället för att simma därifrån så fäller de bara ihop fenorna och ser allmänt plågade ut.

Motaynglen växer också på bra men ligger några veckor efter i storlek, de verkar heller inte växa riktigt lika fort (eller så beror de på att de går i ett större kar (tjockare glas) som gör att de ser mindre ut). Ynglen är dessutom betydligt slankare än vad freddieynglen är, detta förhållande gäller ju också för de vuxna fiskarna.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Jinnarparparen: Hur lång tid har förflutit sedan Freddies-leken?
                        Anders L

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Lycka till Anli.

Kommentar

• Morellen
                            Användare
                            • December 2003
                            • 84

lycka till Anli! Hoppas verkligen det går vägen för det där verkar vara en kul fisk....

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Anli: Freddien lekte den 28/2 så det blir yngelvård i 2 månader. Förmodligen längre om det hade varit större plats. Men till och med ett 540 l kar är för litet när det simmar omkring 200 fiskar i det.
                              Det är dags att börja gallra nu också, fast det känns lite dumt att göra det för alla ynglen har vuxit på bra.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Andersson
                                Användare
                                • September 2003
                                • 788

Jaha, 3:dje gången gillt....Har nu rom hos Doviina sen igår morse, med den skillnaden att den håller sig orange och inte vitnar som den gjort innan....

Kommentar

Arbetssätt...