Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esa_U

Dina jagger ser väldigt unga ut,hur tidigt kan dom börja leka?
    Mina Jagger lekte för några dagar seda,men alla föll offer för svamp,inte ett enda yngel...=(
    Jag tror helt enkelt att äggen inte var befruktade,fast då kan man kanske inte säga att det var en lek heller,men alla tecken var där,allt fanns men ändå...
    Vad kan vara felet?

FI: Uppdatera oss gärna med mer bilder så ofta du kan,skulle vara väldigt intressant att följa=)

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Esa U: Jo jag tror inte det är så vanligt att de leker vid den här storleken, det är inte så bra heller, risken finns att de nu börjar stanna av i växten och inte blir så stora som de annars skulle kunna bli. Jag vet faktiskt inte vad som är en normal storlek för första leken hos jaggor men en gissning är att det rör sig om 12-15cm.

Det är svårt att säga vad som gick fel i ditt fall men först och främst måste du vara hundra på att du har en hona och hane. Två honor kan ibland para ut och bete sig precis som ett vanligt lekpar, men äggen de lägger kläcks givetvis inte. Sedan måste hanen vara med och befrukta äggen och till sist måste de sköta om äggen tills de kläcks, fläkta friskt vatten över dem osv.
      Men har du bara en hane och hona så kommer du få se yngel förr eller senare, de leker ofta och de lär sig av sina misstag.
      Men har du ökat tempen i karet? Jag minns att du sa att du hade rätt kallt i karet, nu vet inte jag var gränsen går men är det för kallt kläcks nog aldrig äggen.

En bild på det nya paret, en påfågel blir undanskuffad men än så länge är de inte så farligt aggressiva. Jag tror äggen kläcktes idag, jag ser dem inte i alla fall men paret vaktar fortfarande nåt i grottan.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Esa_U

FI:Vad kan du isåfall göra för att förhindra lek då?Om du villö det vill säga=)

Jag är 100% säker på att det är en hona och en hanne.
        Men det där med tempen tror jag har en inverkan(har ca 22 grader),jag har tyvärr inga pengar att köpa en värmare för just nu tyvärr..=( men det blir ett senare projekt.

Hur stort akvarium har du? Mitt ligger på 165x65x65,inte alltför långt alltså,har möblerat det så att det är en stor simmyta och "stenrösa" som gömställen och rötter i motsatta hörnet.
        Vad som är lite tråkigt är just längden,skulle gärna vilja kompletera med ett jack demsey par eller nån vieja, kanske synspila? eller varför
        inte zonatum, väldigt vacker fisk om jag får säga mitt.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Esa U: Det enda man kan göra för att de inte ska leka är nog att sära på dem, köra honorna i ett kar och hanarna i ett annat. Men det är väl egentligen inte hela världen om de inte blir gigantiska så vill de nu leka så får de väl göra det.

Jag fuskar som vanligt med akvariestorleken och har mina i en liten 375a, 150x50x50cm, hur jag ska få ihop allt i slutändan och om det ens är möjligt återstår att se, men jag tar problemen som de kommer.

Tyvärr är det nog svårt att ha andra stora centralamerikanare i samma kar som ett stort lekande jaguarpar om karet är kortare än 2 meter. Men enligt min mening är det alltid värt ett försök, jag gör nu ett försök att dra upp diverse fisk med jaggorna ända från början för att se om de kan vänja sig att ha dem i karet även då de blir större. Påfågeln i bilden nedan har varit med ända sedan starten, jag hade ett helt gäng tidigare men har bara sparat de två mest dominanta, dessa är hyperaggro för att vara påfåglar och de växer så det knakar.

Sedan har jag några Tilapia buttikoferi i karet också, de har fungerat finemang så här långt, ruskigt kvicka är de och snabbt växer de också. De kan bli väldigt värdefulla framöver beroende på hur deras beteende utvecklas, skulle kunna funka som targetfish.

Sedan har jag en Amphilophus longimanus, även den har fungerat bra med jaggorna och har varit med sedan starten. Tyvärr växer den för sakta och kommer inte kunna gå med jaggorna i längden.

Sedan har jag totalt 5 jaggor i karet, två hanar och tre honor.

Börjar bli fullt.

Vad jag sparar i slutändan återstår att se. Jag tänkte ett tag att jag skulle ha tre jaguarhonor och en hane och inget mer, det har varit en del snack om att jaguarcikliden eventuellt skulle vara harembildande, att flera honor leker med en och samma hane och lever inom dennes revir. Men detta beteende går nog inte att dra fram i en 375a hur gärna jag än vill.

Så det kommer väl landa på ett ensammet lekpar. Sedan så länge det går kommer jag spara en av påfåglarna och en eller ett par buttikoferi för att jaguarparet inte ska bråka så mycket inbördes.

Jag hade först tänkt använda stanniolbarbar som targetfish och har några på uppväxt i ett annat kar men jag tror tyvärr inte de gör sig så bra i en 375a, de blir för stora och buffliga. I ett större kar är dock stanniolbarbar min främsta rekommendation till targetfish till stora centralare, de verkar hantera det mesta.
          Ett varningens finger är dock att de äter fisk. De ser harmlösa ut men skenet bedrar, jag har tappat en hel drös ungfiskar till mina nu drygt 15cm stora stannioler.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Esa_U

Jag hade ett par texas ciklider tillsammans med mina jaguarer förut,hanen låg på kanske 10-12cm. Han stog upp mot två rasande jaguarer,backade inte en centimeter,det var en kraftmätning utan dess like,var väldigt intressant att kolla på,tyvärr så fick hanen en mystisk parasitsjukdom som jag inte sett tidigare=(
            Men texasciklider går nog bra med jaguarer,om dom är någorlunda samma storlek,men texasen måste ha utvecklat sitt aggresiva beteende.
            Små texasciklider är relativt fredliga,bråkar bara lite inbördes.(Efter mina egna observationer) Men jaguarerna,som hade hunnit uppnå en avsevärt mycket större storlek spöade dom sönder och samman.=/
            Dom dog av stress en månad efter.
            Om detta verkar lite osammanhängande så beror det på att jag har haft texas i två omgångar.

Vad tror du jag kan ha som "target fish" då? Det händer att honan får duktigt med stryk ibland när hannen är lite väl het på gröten.

Mycket fina bilder,satsa på bli nästa Ad Konings=)
            Du får förklara hur man lägger upp bilder senare,jag ska låna en digitalkamera av en polare framöver.

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Det här med targetfish är knepigt, det bästa råd jag kan ge dig är egentligen bara att prova dig fram, det beror mycket på individernas beteende hur bra det funkar, innan jag testade trodde jag aldrig påfåglar kunde gå med jaggor ens om båda arterna var små.

Om du vill kombinera nytta med nöje så skulle jag rekommendera jättedanior så får jaggorna jaga lite. Släng i en grupp på 10-20 individer just då jaguarernas lek är över, förhoppningsvis räcker de så pass länge att hanen hinner vinna honans hjärta igen innan daniorna är borta.
              Har du inrett med mycket sten och rötter så fungerar även sebraciklidsyngel(1-3cm), de hittar alltid någon liten skreva att gömma sig i och varje gång de tittar fram kommer jaggorna börja jaga istället för att bråka.
              Stora sorgmanteltetror har jag också goda erfarenheter av.
              Men var uppmärksam om det blir för stressigt, vitaprick är inge kul...

Annars fungerar skivtetror rätt bra också. Även fullvuxna mbunas (kan bita jaggorna i fenorna).

Till sist så kan du även testa med någon medelstor centralamerikan, stora sebraciklider kan kanske funka, gärna då två lekpar så att aggressionerna sprids ut över fler individer. Och nu då jaggorna dina är lite större (hur stora är de förresten?) så kanske texasciklider i hyfsad storlek kan vara en idé igen.

Appropå det här med att lägga upp bilder på forumet så kan du testa http://imageshack.us om du nu inte har ett webbutrymme själv. Funkar oförskämt bra.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Kolla vad som just slumpades fram i rutan för äldre CB artiklar.

"Det är en mycket snygg ciklid som i akvarier blir ca 20 cm (honan 15 cm) medan den i naturen blir upp till 50 cm."
                Det var tydligen fler än familjen Isaksson som körde med för små kar på 80-talet. ;|
                EDIT: Och med det så menar jag inte att smutskasta artikelförfattaren, jag tyckte bara det var lite skoj då jag verkligen känner igen mig hur jag själv tänkte på den tiden, vi hade påfåglar som knappt nådde 25cm och reflekterade inte mycket på VARFÖR de inte blev större utan konstaterade bara att fiskarna inte blev större än så i akvarium.
                "Det var bättre förr" är ett uttryck som verkligen inte passar in i akvariehobbyn.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Hittade denna jagga på cichlidsoutheast

Tolkar jag ägaren rätt så är den 9 år gammal, vilket syns på den.
                  Gammal, men ändå klart imponerande och en väldigt fin färgteckning.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jepp helt klart imponerande! Får ju Jumbo att se ut som en liten tonåring!
                    Sa ägaren hur stor jaggan var? Bör väl vara uppåt 40cm va?
                    Jag kan inte undgå att få dåligt samvete då jag hör om så där gamla fiskar, jag ger ju upp så lätt och säljer fiskarna så snart det blir problem, någon gång måste jag verkligen skärpa till mig och låta fiskarna växa till sig lite, jaggor verkar ju vad man sett hitills bara bli finare ju äldre de blir.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 788

De va ju ingen liten best... o grymt snygg teckning o färg....

Kommentar

• Esa_U

tack för tipsen!

Hanen är ca 15cm honan ca 14cm. något sånt=)
                        Det är svårt att få en exakt bedömning om hur stora dom är,glaset kan förvränga saker och ting.

Det där var en riktig kronjuvel.

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Här är en kort liten film då det första paret vaktar sina yngel. http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...l_20050423.mov
                          Ynglen har dött som flugor och det nu knappt 15st kvar.
                          Men det andra lekparet kommer snart ha frisimmande yngel, jag har sett hanen hämta upp några äventyrare som kravlat sig en bit bort från de andra så de borde vara frisimmande vilken dag som helst.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

"Gammeljaggan" jinnarparen länkade till tidigare var tydligen 14,5 tum. Det blir ca 37cm. Ta fram måttbandet så ni får en förståelse hur stort det är.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Esa_U

Det är väl ungefär max av vad jaggerna kan bli i akvarium?
                              Hur aggresiva är dom inbördes? Hade tänkt köpa ett par till för att kolla in deras beteende inbördes.
                              Om det inte alls går så bra så har jag en bekant som tar över dom senare. Men det är ett riktigt fint par jag har hittat.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

En intressant kommentar från han som ägde den där snygga gammeljaggan angående färgen på fisken och om den hela tiden hade varit så där svart-vit.

"Actually he is not white its silver . The light has a lot to do with it . Under a plant type light he will get a kind of gold cast . Under a sunshine or daylight type bulb he will get his true colors kind of silvery with a lot of blue ."

Dags att börja experimentera med belysningen!

Esa U: Jo jag tror man får vara rätt stolt om man får upp dem till 37cm, de kan alldeles säkert bli större men då handlar det nog mer om bra gener än en bra uppväxt, ägaren hade tydligen hållt på med akvarier i 49 år så jag gissar att han har gett fisken en bra uppväxt.

Appropå jaguarernas aggressivitet inom arten, mina slåss ordentligt då de kommer för nära varandra, lyckligtvis gör de inte det så ofta att det blir ett problem. Jag tycker du ska testa om du nu har hittat ett fint par, om du möblerar om karet helt och skapar ett rejält stenrös eller en vägg av rötter i mitten så borde det inte sluta i katastrof.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...