Pangaea: Lite suddig bild, men tycker den liknar en managuense
Parachromis 2005
Kollaps
X
-
-
Pangea: Mitt bud är managuense. Tror inte att små friedrichstahlii har ett så utdraget huvud som din fisk har.
Jag har, för länge sedan, haft små Loisselei från 6-7 cm storlek som jag dragit upp till stora ex. Dessa var mer kompakt byggda. Loisselei och Freidrichstahlii är väldigt lika i kroppsform som vuxna.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Tjaa... har inte hört nåt från Imazo än och börjar väl mer och mer acceptera det faktum att det förmodligen är managuense jag köpt... men som Jinnarparen säger är det ju inte fy skam det heller... De är MKT hungriga och jag tycker t.o.m. att de har växt en del på den dryga vecka jag haft dem...
Men det var ju ändå friedrichstahlii jag var ute efter... *suck*
Jinnarparen: Finns det möjlighet att få inhandla några yngel från dig när de har växt till sig lite..?
Kommentar
-
Det er 100% managuense, jeg har hatt friedrichsthalii på 4-5cm og vokst de opp til så store som nå, så jeg tror nok jeg vet det der ganske sikkert
hmm... lurer på hvorfor mange har så store problemer med å se forskjell på parachromis artene når de er små, for meg ser de helt ulike ut, mne det er kanskje for jeg har hatt alle utenom loisellei som småPrebenKommentar
-
Igår så lekte mitt Motaguensepar i det stora karet.
Det kom som en överraskning för mig då jag inte har märkt något speciellt avvikande beteende på dem under den senaste tiden.
Vad som däremot avvek igår när jag tittade till dem är att det är honan som sköter vakthållningen av det "yttre" reviret. Hanen står och vaktar äggen.
Har nog aldrig varit med om något liknande förut.
Skall bli spännande och se om de fortfarande gör på liknande sätt när jag kommer hem.Åter till CA
-
-
Jag tycker Pangeas fiskar liknar mina fejkfreddies. Det är fortfarande svårt att veta säkert men jag tror verkligen inte mina är jaggor trots att alla sa det tidigare, de har ett annorlunda beteende och det är också små detaljer som fortfarande inte stämmer med utseendet som jag tycker borde ha ordnat till sig nu. Men det skummaste med dem är att de inte interagerar med de riktiga jaggorna trots att de själva har värsta liplocking-fajterna och visar upp ett väldigt tydligt revirbeteende "inom arten". Det är som att jaggorna inte förstår vad de är för skumma fiskar och att de själva inte förstår vad jaggorna är för skumma fiskar.
Korsningar kanske?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Pangaea: Du er eier av en liten jaggis ja. Men de er jo flotte fisker de da. Friedrichsthalii yngel i størrelsen 1-4cm er brune i grunnfargen med noen mørke flekker. Kroppen er mer kompakt og den mangler den enorme munnen som managuensis har. Trist at leverandører ikke gidder å sjekke opp hva det er dem har gående i karra sine før dem selger av dem Men sånn er nå verden i dag når alle bare er ute etter å tjene mest mulig penger...
Hos meg har elliotiene gått med yngel en godt stund og de er nå rundt 2cm store og fått markeringer på sidene. Begynner å bli veldig søte.
Dette er mitt første kull på en Thorichthys art så det var da arti.
Yngelen blir matet av hannen. Hunnen ble jagd bort etter noen uker.
Det viltfangete festaeparet har kommet seg og blitt noen skikkelige bøller i karret. De jager nå rundt på det meste av annen fisk. Håper på lek om ikke altfor lenge.
Kom hjem fra ferie i går og da hadde guttulatus paret lagt en stor sirkel med egg på en rot i "mallekarret" mitt. Er vell ikke lenge før de blir spist regner jeg med:/ Må se til å få et eget hjem til dem.
Kommentar
-
Mina Jaggor hade lagt rom när jag i Lördags kom hem ifrån Sthlm. Nu är större delen av dom vita, vad betyder det ? Är dom inte befruktade eller är det nåt annat ?Kommentar
-
citatgår så lekte mitt Motaguensepar i det stora karet.
De är än så länge inte frisimmande men lär bli det om någon dag.
Då alla andra karen redan är upptagna så är den enda lösningen att dela av det stora karet. Paret har redan bestämt var jag skall dela av, för de har tagit halva karet som sitt revir.
Det är bara maculicaudahanen som kan komma över i andra halvan, fast det kostar förstås på. En del jack har han fått i huvudet när motaguensehonan kommer farande. Attackerna från motaguensehanen reder han ut utan några större problem.
Friedrichstahliiparet vaktar fortfarande på sina små yngel.Åter till CA
-
Tjaa... jag fortsätter och tjatar på om mina "fejkfreddies", för att citera FI... så här ser den största ut idag...
storleken är ca 6 cm och nu ser t.o.m. jag att det troligtvis är managuense det är frågan om... iofs en trevlig firre...
Men hur sjutton ska jag nu få tag på riktiga friedrichsthalii..?
Jinnarparen: HJÄLP MIG!!! [:p]Kommentar
-
citat:Jinnarparen: HJÄLP MIG!!!
Tanken är att de skall gå kvar i 540 l karet och växa till där, så lagom till sommaren så finns det freddies så det räcker och blir över för att mätta de fiskintresserade i Genarp åtminstone.
Förhoppningsvis så finns det även motaguense att tillgå också, jag skall sätta i avdelaren ikväll.
Åter till CA
-
Pangaea: Med risk för att vara tjatig. Det är en managuense på bilden.
Jinnarparen: Ser fram emot lite freddieyngel. Kul att det gått så bra.Kommentar
-
Jo jag måste nog säga att jag också tycker fisken på bilden ser ut som en jagga Pangea. Här är en riktigt dassig liten bild på en av mina s.k. "fejkfreddies". http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...rachromis5.jpgFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
En bättre bild på fisken ovan.
Några nya bilder på jaggorna också, här kan man se att det knappast är den svartvita jaggan amerikanarna har då den gula färgen börjat titta fram (speciellt på honan), men de är fortfarande inte i närheten lika gula som jaggorna jag haft tidigare. Jag har tunnat ut beståndet litegrann, det går nu 5 honor och 2 hanar i 375an. Mindre bråk och finare färger blev resultatet.
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar