Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • February 2004
    • 390

Hehe... GRATTIS!!! ..där ser man... det är aldrig försent för litet rajtantajtan... [:p] .. ser med spänning fram emot fortsättningen...
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

Hehe.. hon har ju skvättat lite rom på stenen oxå! Missade det i ivern, såg det nu när jag kollade lite närmare.
      Jaha.. skall man köpa sin första påse sånt där frystorkade "vad de nu heter" å mata med i veckan? Fick du det att funka Jinnarparen?
      Eller är det onödigt tjafs?
      Anders L

Kommentar

• VF
        Användare
        • October 2003
        • 99

GRATTIS hoppas det går bra.
        VF// Mats

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

citat:Fick du det att funka Jinnarparen?
          Eller är det onödigt tjafs?
          jo, det funka!
          Bästa resultatet får jag när jag blandar ut ett krydmått artemiaägg i en 2 l glassbytta. Jag har i 1 l vatten och ca 20 g salt.
          Allt står på ljusrampen som sköter värmehållningen och (faktiskt) vattencirkulationen (varmt vatten stiger ju).
          Problemet börjar när jag skall suga upp de nyckläckta artemianauplierna(tror jag det heter). Här får jag med nyckläckt artemia samt äggskal vilket inte är så bra. Glöm nu inte att skölja bort saltet från artemian!
          Jag litar på att ynglen ser skillnaden och låter skalen vara.
          Sedan så matar jag även med Tetra Mikromin det har fungerat alldeles utmärkt förut och fungerar bra nu också.

Håller tummarna för att du får ut lite Loisseleiyngel samt sprider dem söderut till bland annat Genarp.
          Det blir till att skaffa fler akvarium under året.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Äsch.... Loiaellieparet har plötsligt tappat intesset för rommen. och den ensama lilla Tomocichla tuban snappar i sig kornen!
            Så lätt skulle det tydligen inte gå.
            Nåja, det går väl fler tåg framöver förhoppningsvis.
            Anders L

Kommentar

• Mattias Nilsson
              Användare
              • April 2002
              • 467

jag funderar på att dra upp en kull Dovii för att försöka få fram en rejäl pjäs, vilket foder tycker ni ger bäst tillväxt på era yngel?
              Tanken är att gallra lite och låta dom gå i 660l karet under i stort sett hela uppväxten för att få dom att växa ganska ordentligt.
              Mvh
              Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

citat:vilket foder tycker ni ger bäst tillväxt på era yngel?
                Den senaste kullen som jag drog upp fick Tetra Mikromin till att börja med. Så fort de kunde ta laxpellets så fodrade jag med detta vilket gjorde att de växte väldigt fort (efter de förhållanden som jag kan erbjuda). Redan efter 3 månader var de största ca 5 cm.
                Men det viktigaste är mat ofta samt vattenbyten. Kan du mata dem 4-5 gånger om dagen och byter vatten ofta så växer de fortare.
                Jag provar nu med artemia till mina freddieyngel och det är ett bättre foder att starta med än Tetra Mikromin.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Anli: Det var ju kul att du fick dem att leka, men det var ju synd att de tappade intresset. Hur gick det med rommen, blev den uppäten?

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

Anli: Det var ju kul att du fick dem att leka, men det var ju synd att de tappade intresset. Hur gick det med rommen, blev den uppäten?
                    Bara några korn kvar... de fick ett kort ryck av föräldrainstinkt men det gick över. Jag skall flytta bort Tomocichla ynglet till karet på jobbet, där den lite större Tomocichla tuban går. Loisellie skall få gå helt solo framöver, nu finns det ju en chans att de får till det!
                    Jag ska banne mig ha yngel!
                    Anders L

Kommentar

• Pangaea
                      Användare
                      • February 2004
                      • 390

Kom hem idag på eftermiddagen och hittade den huvudlösa kroppen efter den minsta av mina nyinköpta freddies flytandes i karet...
                      Svårt att veta exakt vad som hänt men det finns två troliga scenarion... Antingen har den kommit för nära mitt stora Maculicaudapar som nyligen börjat visa lektendenser... eller så har den helt enkelt blivit avrättad av sina kompisar... brukar de verkligen vara så blodtörstiga..? Jag har ju sett hur de har gnabbats ända sen jag stjälpte i dem men någon måtta får de väl ändå vara..?
                      Hur som helst så snackade jag med Christer på Akvarielagret och han var ganska så säker på att det verkligen ÄR friedrichsthalii det är fråga om... Man får väl helt enkelt vänta och se antar jag...
                      De börjar iaf visa sig mer och mer nu så jag kommer att posta fler bilder här a.s.a.p...

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

citat:Hur som helst så snackade jag med Christer på Akvarielagret och han var ganska så säker på att det verkligen ÄR friedrichsthalii det är fråga om...
                        Var har han fått tag på dessa friedrichstahlii?
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Pangaea
                          Användare
                          • February 2004
                          • 390

Det kunde han inte svara på... det är inte han personligen som ansvarar för beställning av fisk till butiken... men jag frågade när jag köpte dom och fick då svaret att de kom från någon uppfödare/grossist i dina hemtrakter, dvs. Skåne...
                          Man får väl hoppas att det inte är några av de firrar som Simontorp saluför som freddies då antar jag...
                          Skulle det i slutändan visa sig att det INTE är friedrichstahlii jag fått tag på så hoppas jag att jag kan boka upp mig på några av dina yngel...
                          Hur går det med dom förresten..?

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

[quote]citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Hur som helst så snackade jag med Christer på Akvarielagret och han var ganska så säker på att det verkligen ÄR friedrichsthalii det är fråga om...
                            Var har han fått tag på dessa friedrichstahlii?
                            Det står i ett tidigare inlägg om någon uppfödare i Skåne. Om det är de så kallade friedrichstahlii som kommer från Simontorp så är det inte friedrichstahlii utan managuense (tydligen kommer de från Tjeckien). Det är högst märkligt att detta fortfarande lever kvar och konstigt att Simontorp inte gått ut och upplyst sina kunder om denna felaktighet.
                            Fast det är ju inte första gången (och säkert inte den sista heller) dessa arter blir förväxlade.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Oj det var ett snabbt svar.

Var på väg in för att editera mitt svar en gång till.
                              Kolla på de bilder som jag tagit på mitt par, jämför sedan huvudformen med de som du har. Detta kan kanske ge dig en ledtråd till vad det är för art. Mitt bud är managuense, vilket inte är så illa det heller. Under många år var detta min absoluta favoritciklid och jag har fortfarande ett mycket gott öga till dem fastän jag inte har några själv för tillfället (går och väntar på att hitta några riktigt fina!)
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Pangaea
                                Användare
                                • February 2004
                                • 390

Har nu snackat med tjejen på lagret som beställde hem mina freddies... De kommer från Imazo AB i Vara... Jag har mailat dom och bett att de kollar upp saken... I väntan på det kommer här en bild till på den största av dem...

Tiden lär väl utvisa vad det är jag har i karet...

Min zoon

/Magnus

Kommentar

Arbetssätt...