Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

sandciklid? Prata så en insöad jaguarfantast förstår [:p]

Två bilder till, den andra blev riktigt cool, det är då man ser dem framifrån då de spänner sig som man börjar förstå hur de kan komma så långt enbart genom att skrämmas. Tänk er en 40-50 centimeters bjässe som fläker ut gälarna och glor på en på det där viset med sina illröda ögon. []

Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• cikliderna
      Användare
      • November 2004
      • 164

vilken snyging....har nu tagit lite kort i morse utan blixt men solen som liger på..hehehe...så få se vad du säjer om de då fredde,,,,

altså detta är då den så kallade *blacky* som jag kallar den helt svart...förstår ju att den är undelägsen och är på sista rank men den äter och är fan på g...helt otroligt ska bli kul å se hur länge han är så här nåja här nåja här är han,,,,

ja hehehe,,,va tror ni...

Kommentar

• Morellen
        Användare
        • December 2003
        • 84

Anli; hur går det för gamlingarnas kärlekshistoria?

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Berra: Sticker jag ut hakan så mycket jag kan så skulle jag säga att de fyra första är hanar och att resten är honor. Fisken till vänster på sista bilden är en hane, honan är den till höger. "Blacky" är omöjlig att könsbestämma utan att se en genitalpapill.

Drar jag tillbaka min utstickande haka och ger mig på ett blygsamt och mer realistiskt svar så skulle jag säga. Vänta och se. Två av mina har parat ut nu och skillnaderna mellan könen är nu total. Honan har bara de stora fläckarna längs mittlinjen kvar medan hanen om möjligt har ännu mer prickar och mer blå ryggfena än tidigare.

En suddig bild på honan.

Och en filmsnutt med urusel kvalitet, grynigt värre och kontrasten är helt off, men man ser både honan och hanen i sin lilla hörna de nu vaktar hårt.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• pirran
            Användare
            • December 2004
            • 186

har en liten fråga bara, som jag plötsligt reflexterade över vad har ni för sand eller grus till era större ciklider? jag har grovt korall grus( tror jag det heter) men eftersom de gräver så mycket(jaggorna) vad är bäst att ha grovt grus eller fin sand?
            pirran

Kommentar

• Pangaea
              Användare
              • February 2004
              • 390

Är nybörjare beträffande Parachromis... Inhandlade 4 st små (3-5 cm) friedrichstahlii på Akvarielagret i lördags...
              Att döma av den här tråden så verkar det alltså vara högst osäkert om det verkligen ÄR freddies då eller..?
              Tyckte att de sa att fiskarna kom från någon uppfödare i Skåne... utseendemässigt påminner de väldigt mycket om de bilder FI har lagt upp tidigare här i tråden... möjligtvis med undantag av att mina verkar gå lite mer i beigegult typ... får se om jag kan få nån bild på dom... för tillfället ligger de mest och trycker... de är LIVRÄDDA för mina stora maculicauda- och bifasciatapar...
              Hur som helst så förvånade det mig att de var förhållandevis billiga... 75 kr/st..
              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Pangaea

Att döma av den här tråden så verkar det alltså vara högst osäkert om det verkligen ÄR freddies då eller..?
                Svårt att säga. Mina köptes som freddies från grosisten men sedan sades det här att det var jaggor, vilket det senare visade sig att det inte var, däremot så är det inte freddies utan mest troligt någon korsning.
                Så här ska riktiga freddies se ut enligt amerikanaren jag pratade med.

Inte särskilt lika jaggor enligt min mening. Dina är säkert mindre än så här men liknar de mina så låter det som du har fått samma skumma firrar som jag och inte freddies. Färgerna beror mycket på inredning och belysning.

Men mina är rätt balla, de växer svinsakta men de är aggro utan dess like, den största är kanske 4cm men het som en upptrimmad salvini. Hade jag haft plats hade jag dragit upp dem för att se vad de blev av dem men tills vidare så får de funka som targetfish/käk till jaggorna istället.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av pirran

har en liten fråga bara, som jag plötsligt reflexterade över vad har ni för sand eller grus till era större ciklider? jag har grovt korall grus( tror jag det heter) men eftersom de gräver så mycket(jaggorna) vad är bäst att ha grovt grus eller fin sand?
                  Jag tycker sand är bäst, de bygger inte lika höga berg av bottenmaterialet och slipar inte heller ner sina fina gaddar. Sedan slipper man slamsuga också.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Pangaea: Släng in lite bilder på dem så fort du kan.

Kommentar

• pirran
                      Användare
                      • December 2004
                      • 186

ja nu slammsuger jag gång i veckan och ändå yr det skit när de får ryck och drar en repa, men det slipper man då med sand eller?
                      isåfall byter jag nog snarast!
                      pirran

Kommentar

• cikliderna
                        Användare
                        • November 2004
                        • 164

citat:Ursprungligen skickat av pirran

ja nu slammsuger jag gång i veckan och ändå yr det skit när de får ryck och drar en repa, men det slipper man då med sand eller?
                        isåfall byter jag nog snarast!
                        kan säja att jag har sand i de ena och grus i de andra och de är en ganska stor skilnad då man rengör,enklare med sand då man slemrensar,fast då tycker jag de är lite coolare med grus på man kan ha lite blandade färger och fiskarna får kämpa lite...men som sakt smaken är som baken,delad..

Berra

Kommentar

• Pangaea
                          Användare
                          • February 2004
                          • 390

citat:Ursprungligen skickat av FI
                          Så här ska riktiga freddies se ut enligt amerikanaren jag pratade med.

Inte särskilt lika jaggor enligt min mening.
                          Nu blir jag än mer osäker... det här liknar ju faktiskt mina... åtminstone de två minsta... de kanske är lite mörkare bara... de två större har betydligt mer markerade ränder... sitter och väntar på att de ska visa sig så pass att man kan ta en bild eller två...
                          "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Mina liknar inte alls de där så kanske är det freddies du hittat trots allt.
                            Här är några fler bilder som kanske kan hjälpa dig identifiera firrarna.

Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

FI och Pangaea: De olika parachromisarterna är väldigt lika varandra när de är väldigt små och innan de blivit könsmogna. Jag tycker att de bilder som FI visar liknar friedrichsthalii, men jag kan missta mig. Det är alltså lätt att förväxla arterna om man inte har ett tränat öga. Det hade varit jätteskoj om det är friedrichsthalii som du fått tag i Pangaea och jag hoppas verkligen att det är så också.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

Jag tycker att de bilder som FI visar liknar friedrichsthalii, men jag kan missta mig.
                                Nejdå du har rätt, det där är några bilder "burgoid" på CichlidMadness visade mig på hans friedrichsthalii då de var små. Bilderna ser ut att vara tagna med blixt så färgerna är säkert fel men mönstret och kroppsformen borde man kunna gå efter om man vill se hur små freddies ska se ut. Tyvärr sa han aldrig hur stora de var men min gissning är 6-8cm eller därikring. Aningen större än de borde vara i butiken kanske.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...