Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Det är speciellt fenorna jag tittar på då jag könsbestämmer jaggor, titta på hanen i bilderna nedan så ser du att den har rätt kraftigt mönster på speciellt ryggfenan och analfenan.

De fyra honorna i mitt kar har bara tydligt mönster längst in mot roten på dessa fenor, ryggfenan är också mindre blåaktig, sedan är deras kropp lite mer oval till formen också, och mönstret på buken är otydligare än på hanarna. Men jag håller med om att de är svåra att könsbestämma, jag är fortfarande osäker på två stycken som jag tycker har lite för mycket mönster på buken. Mina förra jaggor var enklare att könsbestämma, honan hade inga fläckar alls på buken eller fenorna medan hanen hade massor. Först trodde jag alla de jag har nu var hanar, det var därför jag åkte in och köpte hela gruppen, det var först då jag började notera små små skillnader på fenorna och även hur de betedde sig som jag insåg att några av dem kanske var honor trots allt.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

citat:Hur går det med dina Friedistahlli Jinnarapen?
      Frisimmande idag!..och det är en rejäl laddning.
      Skall för säkerhets skull ta bort de 3 resterande fiskarna.
      Artemiaägg är införskaffade, så nu skall jag bara hitta på någon anordning för att kläcka dem också.
      Ikväll så får de nöja sig med alger och Tetra mikromin till kvällsmat.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

citat:Frisimmande idag!..och det är en rejäl laddning.
        Artemiaägg är införskaffade, så nu skall jag bara hitta på någon anordning för att kläcka dem också.
        Ljuv musik för mina öron. Du är kanske rent av den förste i Sverige att få lek på friedrichsthalii. Inte illa.

Kommentar

• pirran
          Användare
          • December 2004
          • 186

f-n vad snygga jaggorna är när de stilar och blåser uppsig och spänner fenorna rätt upp, mina har hållt på så hela morgonen. gör lipplock och lägger sig på sidan och håller på underbart att se att de mår bra. är det vanligt att två hanar gör så och att de kommer så bra övverens det finns inte ett uns aggressivitet i det de gör verkar bara som de roar sig.
          pirran

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Jodå det är helt normalt att de gör liplocks och spänner sig för varandra, det är så de kommer fram till vem som ska bestämma. Så länge de inte verkar vilja ta ihjäl varandra så är det bara njuta av showen men var beredd att sära på dem eller slänga i några aggressionsavledande fiskar om det börjar hetta till ordentligt. Visst hade du ett 720 liters? I det borde du kunna peta ner en hel del skoj om det skulle behövas, icke-lekande jaggor funkar med det mesta i ciklidväg som inte är överdrivet aggressivt eller för smått att gå in i gapet deras.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• pirran
              Användare
              • December 2004
              • 186

ja jag har fått slänga i mina blå ciklider de är ju inte speciellt stora men det funkar (6-10cm) funderar på synspillan vad tror du? eller choklad ciklid eller oscar men tycker först nämnda är vackrast..
              jag vågar inte chansa så det blir något mer tok. men det dröjer vill att jaggorna ska läka till 100% först. den ljusa jaggan är väldigt irreterad av läppen som hänger och slänger i mungipan kommer den att lossa själv tror du?
              pirran

Kommentar

• cikliderna
                Användare
                • November 2004
                • 164

citat:Ursprungligen skickat av FI

Det är speciellt fenorna jag tittar på då jag könsbestämmer jaggor, titta på hanen i bilderna nedan så ser du att den har rätt kraftigt mönster på speciellt ryggfenan och analfenan.

De fyra honorna i mitt kar har bara tydligt mönster längst in mot roten på dessa fenor, ryggfenan är också mindre blåaktig, sedan är deras kropp lite mer oval till formen också, och mönstret på buken är otydligare än på hanarna. Men jag håller med om att de är svåra att könsbestämma, jag är fortfarande osäker på två stycken som jag tycker har lite för mycket mönster på buken. Mina förra jaggor var enklare att könsbestämma, honan hade inga fläckar alls på buken eller fenorna medan hanen hade massor. Först trodde jag alla de jag har nu var hanar, det var därför jag åkte in och köpte hela gruppen, det var först då jag började notera små små skillnader på fenorna och även hur de betedde sig som jag insåg att några av dem kanske var honor trots allt.
                då är jag ganska säker på att jag har en hona iaf...phuuu...hehehe

Kommentar

• cikliderna
                  Användare
                  • November 2004
                  • 164

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

citat:Hur går det med dina Friedistahlli Jinnarapen?
                  Frisimmande idag!..och det är en rejäl laddning.
                  låter suuper...håller som sakt alla tummar jag har...

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

hm Silverhajar funkar sådär i karet med Doviina, de är snabba nog att komma undan tror jag, men de fattar inte när det är dax att sticka.... Får fiska upp två helt avfjällade nu idag, tre kvar som ser lite slitna ut, men de klarar sig ett tag till.
                    Fick hem min nya ljusramp igår, undrar om det kan ha med ljuset att göra att det var just idag de fick på nöten, eller så har jag bara inte sett hur slitna de sett ut innan i mörkret....
                    Mvh
                    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Mattias Andersson
                      Användare
                      • September 2003
                      • 788

Även jag provade med silverhajar för ett tag sen.....
                      Det funkade ganska bra i 1 vecka eller så, sen small alla 5 på mindre än 10 minuter....

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Berra, nu har jag fotat så du kan se både hona och hane på en och samma bild där skillnaderna är hyfsat tydliga.

Som du ser så är fenorna väldigt olika, även kroppsformen (fast mina firrar blev fotade just efter matning och är här onödigt runda). På kroppen ser man också att prickarna på buken är tydligare på hanen än på honan.

Två bilder till, de två dominantaste hanarna.

Det börjar vara skoj att sätta sig i favoritfåtöljen vid karet nu, det gråa sill-stadiet är förbi och det händer nåt hela tiden nu då fiskarna börjar vara könsmogna. Jag har t.o.m. sett hanarna slå med fenorna mot honorna... Ruskigt tidigt måste jag säga. De här kommer nog inte att bli några monsterfiskar, de har rätt mycket mönster för sin storlek och med tanke på hur tidigt de verkar bli könsmogna så tror jag de är äldre än de ser ut. Jag är kass på att uppskatta storleken men skulle jag verkligen dra till så skulle jag säga att hanarna är 8 cm och honan i bilden högst upp 7 cm. Från nos till längst ut på stjärtfenan.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• cikliderna
                          Användare
                          • November 2004
                          • 164

jippiiii....nu vart jag glad ...nu är jag hundra på att jag har en hona ...en av dom jag har ser exakt ut som honan du har fotat..

tack fredrik.
                          de behövde jag nu då de gått dåligt med trimacen...huga mej han är inte å leka med nu...

Kommentar

• cikliderna
                            Användare
                            • November 2004
                            • 164

måste skriva igen...ser ju hur fina som hälst ut hanarna...fina fenor blåaktiga sett att mina får de ibland åxå...coolt

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Jo jag tror de kommer bli jättefina de där då de blir större, helt klart så är de mer lik de amerikanska svart-vita jaggorna än de "gula" svenskodlade(?) jag tidigare haft.

Men den gula jaggan jag har kvar börjar bli rätt fin den med, han har precis börjat gräva och simmar runt och spänner sig dagarna i ända.

En liten film.

Och ett par bilder.

Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Fabbo
                                Användare
                                • September 2003
                                • 210

Snygg jaguar du har där FI!!
                                Men jag tycker att det beter sig lite som en sandciklid på filmen

Kommentar

Arbetssätt...