Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

citat:Hur ser man skillnad på freddies och jaggor då de är små?
    Skicka en bild så vi också får se.
    Jag har inte sett små freddies och det var flera decennier sedna som jag såg små loisselei. Men jag skulle tro att de inte är lite kraftigare i kroppen och inte har ett lika långt utdragen nosparti.
    När det gäller freddies så skulle jag tro att den kraftiga tvärbandningen syns redan när de är små.
    Jag satt och fotade hela kvällen men de var rädda och oerhört bleka så man ser inte mycket till mönster, bilden nedan är det bästa jag kan erbjuda just nu men jag ska fota mer idag så snart belysningen tänds, förhoppningsvis visar de mer mönster idag.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Nu har karet tänts och här nedan är en till bild, om detta är friedrichsthalii så kan man knappast klandra grossister och handlare att de tar fel och säljer jaggor som friedrichsthalii...
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• cikliderna
        Användare
        • November 2004
        • 164

Ja du fredrik...har gämfört å spanat och kollat din bild http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...rachromis3.jpg
        och min bild http://hem.bredband.net/berced/180105-smjagga2.JPG
        och de enda som jag ser skilnad på är färgen och lite anurlunda mönster kanse,jag skulle då ta den som en jagga,men jag kan ha fel...kul att jämföra iaf...

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jo några små små skillnader har även jag hittat, nu då jag har suttit och tittat på bilder i Aqualoggen så ser jag att friedrichsthallin har "ögonskugga" som liknar mina firrar, det svarta vid ögat sitter tajtare runt ögat och strecken ut är inte lika långa som på jaggorna. Men jag vet inte om det räcker för att kunna säga att det är friedrichsthalii, vi får nog vänta på att Motaguensis eller jinnarparen ska titta förbi då de är de enda här som har egna fiskar att jämföra med.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

FI: Det är managuense du har, inte freddies. Jag är 100% säker. När jag köpte mina 1995 var de ca 10 cm, könsmogna och knallgula.

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Jag håller nog med Lundensis här och dessutom så har han längre erfarenhet av freddies än vad jag har. Jag har som jag tidigare nämnt inte haft små freddies.
              Jag har haft små loisselei från 6-7 cm och de var också gula, inte vita.
              Det finns dessutom en till här som bör ha stor erfarenhet av dessa och det är Moga. Det är nämligen han som har föräldrarna till de freddies som jag och motaguensis har.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

De ändrar utseende allt eftersom tiden går och de är bara ca 3-4cm så att de är grå just nu ser inte jag som något konstigt. Mönstret däremot är ju desto intressantare, några tvärband från rygg till buk ser man inte röken av men fläckarna på ryggen och vid mittlinjen sitter ihop så att de bildar tvärband som åtminstone går till mittlinjen.
                Titta på bilden nedan. Notera också färgen på analfenan på blixtbilden i nedre högra hörnet. Personligen så tycker jag de liknar jaggor något enormt men samtidigt tycker jag de är väldigt skumma... Jag har aldrig sett jaggor se ut så här tidigare. Iofs hade jag inte sett gråblå jaggor innan förra veckan heller så det kanske inte säger så mycket...
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

FI: Det där är managuense.

Kommentar

• cikliderna
                    Användare
                    • November 2004
                    • 164

japp nickar å håller med Lundensis,,,,

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Jag är inte lika säker men det kommer säkert, jag väntar ett tag till men sedan stämplar jag dem som jaggor om nu inte Moga eller Motaguensis har något intressant att tillägga.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• cikliderna
                        Användare
                        • November 2004
                        • 164

hehehe...ja vi får se,
                        en liten film på mina små

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Film är alltid skoj. Men vilken chock att se monstrena där under roten, är du inte rädd att de glufsar i sig småttingarna?
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• cikliderna
                            Användare
                            • November 2004
                            • 164

japp är ju de...fast de har funkat bra nu en vecka ungefär...gjort lite gömställen å så,,,hade inget alternativ då trimacen höll på att ta ihjäl stor jaggan och påffen....hade dom små i yngel akvariet men där trivdes dom inte alls och hade för dålig pump...så de fick bli så här....räknar dom varje timma typ..hahahah...och de har varit 6 st hitils....matat ganska friskt åxå så dom inte ska vara så hungriga...hehehe

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

bara tipsar om att det går en ensam P. motaguense hos leasing just nu. ca 7cm liten.
                              fish r friend

Kommentar

• anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

hehe den norpar jag...
                                Anders L

Kommentar

Arbetssätt...