Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Vomera: Om de ska ta in friedrichsthalli från Simontorp, så är det managuense de har inte friedrichsthalli, har själv sett dem.

Kommentar

• Vomera
      Användare
      • June 2004
      • 102

Lundensis: Nej dom beställde in ifrån något annat ställe. Men är det vanligt att grossisterna tar fel på friedrichsthalii och Managuense ?

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

citat:Men är det vanligt att grossisterna tar fel på friedrichsthalii och Managuense ?
        Detta är mycket vanligt, även Loisselie är inblandad i denna fars.

Har idag varit och tittat på ett syskonpar till "mitt" par. Vilken skillnad det kan vara syskon emellan. Här kan vi verkligen tala om den fula ankungen som har blivit en fin svan. Den hane som jag själv behöll hade aldrig så mycket färg.
        Men hans lillebror (storleksmässigt, även om de nu är ungefär lika stora) är kraftigt blåfärgad på fenorna och har även en hel del blågrönt på kinder och rygg. Ett mycket vackert exemplar!
        Det blir nog trots allt dovii igen för nu skall de kvarvarande ynglen upp snabbt i storlek så att jag kan se om jag kan hitta lika fina exemplar som det jag såg idag.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Håller med Jinnarparen. Det händer ofta att Parachromisarterna förväxlas med varandra pga. att många grossister och handlare inte har så bra kännedom om dessa arter. Det finns säkert en och annan som försöker luras också. Med tanke på hur ovanlig friedrichsthalli är i Sverige är chanserna väldigt små att det verkligen är friedrichsthalli som Parva kan ta in. Sandby ciklidhobby fick in några vildfångade exemplar av friedrichsthalli 94-95 och då köpte jag det sista paret. Det var antagligen första gången arten kom till Sverige. Andra gången var när Jinnarparen köpte ett par av Motaguensis från Norge. Med största sannolikhet är det de enda exemplaren i Sverige idag.
          Du kan ju förvarna Parva att det kanske inte är friedrichsthalli utan troligtvis managuense, men det kan vara värt att ta in några för säkerhets skull. Du kan ju ha en grym tur. Om inte annat, så kanske det är loiselli och det är ju nästan lika bra det.

Kommentar

• Mattias Nilsson
            Användare
            • April 2002
            • 467

Jag har funderat på att göra mig av med både mina Dovii och Labiatum ett tag nu, men har kommit på bättre tankar efter jinnarparens besök. Blir till att behålla Doviina, men gör mig nog av med Labiatumen, som blivit ganska undanknuffade på sistone. Jag klurar nu på hur jag ska sära på Dovii-paret för att få dom att växa lite bättre och inte leka stup i kvarten, förmodligen blir det bara dom kvar i karet och så sätter jag dit en avdelare. Annars får jag skaffa ett kar till honan. Känns lite kul med Parachromis igen
            Mvh
            Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Vi får starta en regional Parachromis klubb här nere i den södra landsänden. Vi börjar ju bli några stycken nu.
              Riktigt vad vi skall göra vet jag inte, men vi kan ju annars träffas och sitta och ljuga ihop en massa dumheter och ta en öl eller flera under tiden.

Vomera: Det hade varit kul att höra hur mycket du får ge för doviin, om det nu är de som kommer från Simontorp.

Mattias: Du kan ju annars prova på att ha en väldigt öppen planlösning ett tag. De vill ju helst kunna gömma undan ägg och yngel till att börja med. Kanske kan det dämpa leklusten.
              Om man jämför ditt par och det som jag hade så skiljer de sig när det gäller att vårda yngel. Dina leker igen fastän de har yngel medan de jag hade fortsätter att ta hand om de små under väldigt lång tid, senast 3 månader och då var det jag som avbröt det.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Vomera
                Användare
                • June 2004
                • 102

Jinnarparen: Som jag skrev längre upp så tar dom in fisken ifrån en annan grossist men jag kan berätta vad jag betalar för firrarna när jag väl köpt dom och när exakt det blir har jag ingen aning om ännu men förmodligen i slutet av månaden.

I samma veva som jag köper Dovii och Freidrichstahlii kommer jag även att göra mig av med en del fisk jag har nu för att ge bättre plats åt de Managuense jag har just nu för att verkligen satsa på dom. I rådande stund är dom ganska långt ner i hackordningen och det känns lite surt med tanke på att det var just dom fiskarna jag ville satsa på från en början men jag ville inte att karet skulle kännas så tomt som det skulle ha gjort om jag bara haft 5-6 Managuense i det.

Tur också att man har en förstående flickvän som inte har nåt imot att man skaffar fler kar framöver så att man kan ha ännu fler grymma Ciklider

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

Jinnarparen: Det låter intressant med en parachromis-klubb.

Kommentar

• Mattias Nilsson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 467

låter trevligt med lite sammankomster! Om inte annat så kan man få drägla över lite fler arter, än de (eller snart den) som man har hemma, alltid kul!
                    Mvh
                    Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Ja, då är vi tre medlemmar i den inofficiella parachromisklubben.
                      Vi får se till att hitta ett lämpligt datum och plats så att vi kan sitta och snacka en stund.

Men finns det bara tre st i Malmö/Lund området som har denna typ av fiskar?
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mattias Andersson
                        Användare
                        • September 2003
                        • 788

Har ju fisken men lite problem o ta mig ner till er....

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Men finns det bara tre st i Malmö/Lund området som har denna typ av fiskar?
                          Tres faciunt collegium!
                          Anders L

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Var inne på Jeff Rapps sida och tittade, nu har han allt inne.
                            Synd bara att det kostar en del att få hit dem, men hade det varit många som beställt så...
                            Priserna i dollar, som inte är så dyr för tillfället, och storlekarna i tum.

citatarachromis dovii 1.5” 5.50 F1 juveniles of Lago Nicaragua wolf cichlid

“ friedrichsthalli 1.5” 5.50 juveniles of real freddy-yellow & black banded guapote

“ “ 2-2.5” 7.50 juveniles of the next size up

“ “ 3-3.5” 10.00 great sized chunky grow out ‘freddy’

“ loisellei 2.5” 7.50 bright yellow/black ‘guapote amarillo’

“ “ 3-3.5” 10.00 chunky size with nice color and pattern

“ managuense 1.5” 5.50 juvenile jaguar cichlids – the black and white colored race

“ “ 2-2.5” 7.50 chunky grow outs of Nicaraguan jaguar cichlid

“ motaguense ‘redtiger’ 1” 5.50 juves. of real red tiger motaguense available finally available again!
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Som jag nämnde tidigare så kommer Akvariecenter här i Luleå kunna ta hem vildfångade jaggor inom kort, det rör sig dock om fler arter än så, i princip allt man hittar i Mexikoregionen vad jag förstod. Allt är ju dock vildfångade exemplar så risken finns att det kostar en rejäl slant även om man vill ha vanliga arter som jaggor osv, men om priserna inte är allt för höga så kan det ju vara ett alternativ om man vill slippa pappersarbetet och strulet att importera själv. Jag ska försöka luska fram lite mer detaljer nästa gång jag åker dit.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Kan man bara lösa det med transporterna så är det inga problem, pappersexercisen är det inte så mycket jobb med. Det tar speditören bra betalt för att göra.
                                Det är faktiskt inte struligt att importera själv, det bara kostar en del. Men om jag tänker efter på vad jag har gett för de senaste arterna som jag har hittat så var det faktiskt billigare att plocka hem dem själv. Är man sedan flera stycken så blir det än billigare.
                                Men det är ändå ett initiativ från Akvariecenters sida som de skall ha all heder av, vi behöver verkligen få in lite nya fiskar till Sverige.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...