Razer: Det låter lovande, jag håller tummarna för att det går bättre med leken denna gång. Men klarar de att hålla jaggorna ifrån sig?
Parachromis 2005
Kollaps
X
-
-
Alldeles nyss så såg jag det för första gången, den största jaggan uppvaktade en av dom mindre. Den större darrade runt den mindre och var för första gången sen jag precis införskaffat den (5 månader sen) riktigt fin i sin färgteckning. "Normalt" brukar den vara nästintill helt svart men nu hade den "äkta" jagg färg.
Fan det känns bra nu =)
EDIT: I all hast slängde jag kanske in det här inlägget i fel tråd även om Managuensen tillhör Parachromis heheKommentar
-
citat:EDIT: I all hast slängde jag kanske in det här inlägget i fel tråd även om Managuensen tillhör Parachromis heheÅter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
citat:EDIT: I all hast slängde jag kanske in det här inlägget i fel tråd även om Managuensen tillhör Parachromis hehe
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Det här med Splendida och jinnarparen skall tydligen inte fungera. Nu är det en till som är död. Jag mätte hanen som dog för några dagar sedan, 21 cm - men ändå ihjälslagen. Maculicaudan är störst med sina dryga 25 cm, sedan kommer motaguensehanen och en av synspila hanarna som är 22-23 cm.
I övrigt är det relativt lugnt i karet, motaguensena har fått de andra fiskarna att förstå att de helst inte vill ha några inneboende på sin halva av karet.
Den sista splendidan åker tillsammans med umbriferorna och 2 V regani till Sandby imorgon.Åter till CA
-
-
Får jag hoppa in med lite jaguarsnack här?
Jag skaffade lite fler ungfiskar idag och nu då de äntligen har börjat titta fram så noterar jag att basfärgen är typ aluminiumfärgad ???? Skillnaden mellan dessa och de jag hade tidigare är helt enorm, de ska komma från simontorp så jag antar att det är svenskodlade jaggor men hur kan skillnaden vara så stor mellan svenskodlade jaggor från olika grossister? Det är nästan så att färgerna ser förvanskade ut åt andra hållet på de här nya, beroende på hur ljuset träffar dem så kan de se nästan blåaktiga ut istället för gulaktiga som de andra. Helkonstigt.
Jag bifogar några bilder här där alltid en av de andra tittar in på bilden på ett eller annat sätt.
Är det de första som är ovanligt gula eller de här som är ovanligt vita/blå? Eller kanske är det både och?
Jag funderar nu på att plocka upp ett till gäng och dra fram ett par från dessa istället för de "gula" eftersom skillnaden var så här stor, de är så små så jag tror inte fodret har hunnit göra de jag hade sedan tidigare gula.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Får jag hoppa in med lite jaguarsnack här?
Det vore trevligare om vi samlade allt här, själv är jag inte inne och tittar i jaggatråden så ofta.
De som du skaffat från Simontorp, kanske är de som de tidigare sålde som Friedrichstahlii. Jag har sett en del av dessa "freddies" och inte var de gula utan mer som de du har. Vem vet kan det kanske vara den vita jaggatypen som vi så länge letat efter?Åter till CA
-
Vem vet kan det kanske vara den vita jaggatypen som vi så länge letat efter?
Vad jag ska göra av de andra återstår att se, eventuellt så flyttar jag om i karen så de här nya får växa upp i 375an redan från början, men det blir till att sälja lite fisk i så fall så jag får se hur jag gör.
Efter mycket om och men så har jag hittat tre pelletssorter som inte har färgframhävande ingredienser som jag misstänker kan göra jaguarer gulare, det är Sera Cichlid Sticks, Hikari Cichlid Staple, Tropical Sturgeon Pond Pellets. Den sista sorten är en ren chansning, sjunkande och mycket hårda pellets som används till uppfödning av stör. De finns i tre olika storlekar med olika mycket protein för att vuxna fiskar som äter den största sorten inte ska bli feta och för att ungfiskar som äter den minsta sorten inte ska bli småväxta.
Appropå friedrichstahlii så får en av butikerna här i Luleå in såna till veckan, dessa kommer inte från simontorp och grossisten hade tydligen även jaguarciklider med på listan så det finns helt klart hopp om att det är den riktiga friedrichstahliin och inte jaguarer. Är det rätt art så plockar jag nog hem några sådana också, de ska väl inte vara så farligt aggressiva va och borde kunna gå att dra upp dem med jaguarer?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Är det rätt art så plockar jag nog hem några sådana också, de ska väl inte vara så farligt aggressiva va och borde kunna gå att dra upp dem med jaguarer?
Du kanske skulle börja och fundera på att stapla lite akvarium på höjden också när du ändå är på gång. Hur mycket fisk har du nu egentligen? Jag hinner inte med riktigt i svängarna så jag vet inte riktigt vad du har gjort av med.
Om det nu är de svartvita jaggorna så kanske man själv skulle försöka plocka hem några, för de är väl egentligen de enda jaggorna som jag tycker är något att ha (Aquamojos jumbo finns ju i bakhuvudet) även om den i Sverige vanligare gula typen inte är dålig den heller.Åter till CA
-
Ideal fisk... det tror jag Loisellie är, CA:s svar på chokladciklider maken till lugna centraler finns inte!
kan bara nämna att mitt gammelpar har slutat näbbas och ser rätt nöjda ut tillsammans just nu. JAG VILL HA YNGEL! Hoppas inte apparaterna har torkat ihopAnders LKommentar
-
Freddies är i grund och botten rätt så lugna av sig, men kan bli väldigt aggressiva om de blir provocerade.
Hur mycket fisk har du nu egentligen? Jag hinner inte med riktigt i svängarna så jag vet inte riktigt vad du har gjort av med.
Och givetvis så ska du skaffa jaggor igen jinnarparen. Du vet att du vill.
Jumbo ska visst vara avkomman från en guldfärgad hona och en vanlig hane så chansen att de här ska se ut som honom är nog liten, men om simontorp har odlat dessa själv, vilket jag antar att de gjort, så vet man ju inte vad de har hittat på. Kanske har de gjort någon slags urvalsodling just för att få dem mer blå-vit-svart än gul-vit-svart?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Motaguensis är nog den som kan svara bäst på hur fort freddies växer, jag fick mitt par av honom och då var de redan stora. Men växer de lika fort som motaguense (fisken alltså) så går det undan.
citat:Och givetvis så ska du skaffa jaggor igen jinnarparen. Du vet att du vill.Åter till CA
-
Skräpforum!!!!!!!!!! Jag skrev värsta inlägget och allt försvann!!!
Jag orkar inte skriva samma sak igen så här är några bilder, fiskarna är typ silvermetallic och verkar reflektera omgivningen, jag tror det är därför de blir blå ibland, då de står nära den gula sanden så blir buken lite gulaktig och står de nära en rot blir den brunaktig osv. Vad som gör ryggen blåaktig i sista bilden vet jag dock inte men kanske är det lysrören eller täckglaset då fisken står nära ytan. Spännande är det i alla fall och man funderar ju på vad Simontorp egentligen har sysslat med.
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av FI
Skräpforum!!!!!!!!!! Jag skrev värsta inlägget och allt försvann!!!
Jag orkar inte skriva samma sak igen så här är några bilder, fiskarna är typ silvermetallic och verkar reflektera omgivningen, jag tror det är därför de blir blå ibland, då de står nära den gula sanden så blir buken lite gulaktig och står de nära en rot blir den brunaktig osv. Vad som gör ryggen blåaktig i sista bilden vet jag dock inte men kanske är det lysrören eller täckglaset då fisken står nära ytan. Spännande är det i alla fall och man funderar ju på vad Simontorp egentligen har sysslat med.
kan säja att då jag fick mina småjaggor så var dom åxå silver och svart...tänkte att vad är detta...men efter ett tag så började dom att få mönster och se rigtigt fina ut,,tils jag fick panic flytta dom till 70 liters akvariet då trimacen vart för våldsam mot både jaggan och påffen...och vips så var dom små tilbax och såg för hämska ut....så jag fixade lite gömställen i de andra 540 liters och har haft dom små med dom stora nu och de funkar super,,,,,än så länge iaf....dom har nu börjat få tilbax mönstrena och ser gulsvart...dom minsta ärmörk än,fast i de lilla vart dom silver,,,så vist har debetydelse hur dom mår i karet och inte har de för trångt,,den upffatningen har då jag fått...
Kommentar
Kommentar