Har också en jagga som är nästintill totalsvart, ingen fin fisk att titta på men jag ska göra mig a med en hel del fisk nu så vi får se om det blir bättre färg på den då. Håller tummarna för det !
Parachromis 2005
Kollaps
X
-
-
Samma här, jag har också en nästan helt svart jagga och precis som för er andra så är det den som är längst ned i rangordningen. Det är stressen som gör dem mörka vad jag förståt, tar man bort stressmomentet så ska de bli ljusa igen.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
citat:tror du han behåller den där svarta färgen eller ?????Kommentar
-
oki...ska starta upp 70liters akvariet,...får dom gå där ett tag....har föresten lagt in en liten film nu på mitt möblemang i hörnet...rätt nöjd faktist.....
ps:kan bara ha en film i taget just nu,man får tydligen bara ha 20g...nåja tror jag skipar korten och gör en film sida ... vi får seKommentar
-
Lite reflektioner nu när jag har varit Loisellie ägare ett par veckor:
- Vilka lugna och snälla centralare det är! Påminner faktiskt om chokladciklider i beteendet. Kan iofs berå på att dessa två är äldre indivder. Och vilka färger, honan kan nog inte bli mer intensivt gul. Fantastisk kulör och stillsam, Loisellie är en art som borde vara jättepoppis om den fanns tillgänglig!
Mina två går i ett litet 222 utan problem, de tafatta atackerna har mer övergått till att honan står tätt intill hanen och skakar (hanen ser lite tom ut i blicken, men han kopplar väl snart). Kan bli ett par tror jag, kan de få sprutt på de ålderstigna fortplantningsorganen så vore det super! Yngel brukar jag vara ointresserad av men nu vill jag verkligen att de skall få till det.
Gurra: Hur gammal var hanen?Anders LKommentar
-
Heysann
Anli: Vakkert loisellei par du hadde fått deg, får håpe de ikke er for gamle til å få yngel! Hvor store er de? Loisellei er den enste arten fra Parachromis slekten jeg ikke har hatt, så du må huske å skrive litt om dine erfaringer med de...
Når det gjelder dine nye Parachromis, FI, så er jeg 100% sikker på at det managuense, og er enig med Lundensis. Når det gjelder navnet managuensis og managuense, så blir den kalt begge, men jeg mener å ha lest at managuensis er det riktige, akkuerat som motaguensis på motaguense. Navnet er i hvertfall Parachromis motaguensis i gølge boken som er skrevet av to av verdens fremste eksperter (Die buntbarche amerikas, Stawikowski og Uwe Werner).
I dag laget jeg en rekemix med 4kg reker, med brokkoli, agurk og aspargis. Skal snart se hvordan fiskene liker den. Motaguensis paret har fortsatt yngel, og vokter bra, og denne gangen tror jeg jeg skal la ynglen vokse opp i et 125L. Jeg skal også få opp litt yngel på Friedrichsthalii paret.... Jeg skal ut på den lokale dyrebutikken og spørre om de kan ta inn dovii fra simontorp, sånn at jeg får noen av doviiene fra jinnarparen. Forrge gang gikk jo ikke så bra når jeg hadde dovii, alle 9 ble drept av motaguensis paret når jeg var i Caribien.PrebenKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis
Heysann
Anli: Vakkert loisellei par du hadde fått deg, får håpe de ikke er for gamle til å få yngel! Hvor store er de? Loisellei er den enste arten fra Parachromis slekten jeg ikke har hatt, så du må huske å skrive litt om dine erfaringer med de...
Honan har ju en lite märkligt kort och knubbig kroppsform
Och var lugn, får de yngel så kommer hela världen att få veta detAnders LKommentar
-
citat:- Vilka lugna och snälla centralare det är! Påminner faktiskt om chokladciklider i beteendet. Kan iofs berå på att dessa två är äldre indivder. Och vilka färger, honan kan nog inte bli mer intensivt gul. Fantastisk kulör och stillsam, Loisellie är en art som borde vara jättepoppis om den fanns tillgänglig!
I början av 80talet var den hyfsat vanlig här nere i söder men sedan har den försvunnit helt från marknaden och jag förstår faktiskt inte varför för den har färgerna, blir inte alltför stor och är som sagt väldigt lugn av sig.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
mina Dovii hade ihjäl en Maculicada igår[V]
det gick väldans fort, körde hemma ifrån vid 18, då var Maculicadan undanskuffad, men ganska hel och pigg. Kommer hem runt 20, då var den så gott som ihjälslagen och helt avfjällad
de blir verkligen värre och värre för varje lek nu.... Men snart är de nog ensamma i karet så det är ganska lugnt ändåKommentar
-
Ibland blir man bara så trött på fiskarna.
När jag kom hem idag så hittade jag min enda P Splendidahane död.
Med all sannolikhet ihjälslagen av någon annan fisk i karet.
Då den tillhörde de största fiskarna så verkar det väldigt konstigt men igår så åt den som vanligt med stor aptit. Hanen och en av honorna har även på sista tiden tuffat till sig lite mot de andra fiskarna och var helt klart ett par som var på gång.
De hade även börjat färga om från blekt gul till en mer orange färgton. Men säg den lycka som varar, som det så vackert heter.
Jag har för mig att det var någon här på forumet som också hade splendida. Om du ser detta och har någon extra hane så kan du väl kontakta mig!!Åter till CA
-
Inte Parachromis, men ändå:
- Hämta 6 st stora sorgmanteltetror från karet på jobbet i fredags för att ge min nya C. Johanna lite käk. Och vad ser jag på måndagmorgon, naturligtvis har den ena lilla Tomcichla Tuban slagit ihjäl sin kompis! De hade antagligen fungerat som targetfish de där tetrorna. #Djup suck# ännu en enstaka ciklid i samlingenAnders LKommentar
-
Ojdå, 3 inlägg med bara sorgebesked. Någon får skriva något positivt nu.Åter till CA
-
citat:Ojdå, 3 inlägg med bara sorgebesked. Någon får skriva något positivt nu.Kommentar
-
Hei folkens!
Hos meg har det blitt yngel på managuensis paret og friedrichsthalii paret. Ellers så har jeg sluppet en freddy yngel nedi det store karet sammen med noen større fisker. Det fungerte bare bra det. Kjapp liten rakker som smyger mellom alle røttene.
Ellers så har lyonsi yngelen vokst en god del og T.ellioti paret har fått sitt første kull i mitt hus
Kommentar
-
jinnarparen jag har tyvvär bara 2 st splendidor, en hona och en hane och dom har parat ut en gång när dom gick med oscarna som dessvärre fattade tycke för splendida rom och gjorde proccesen kort me de.
Och nu har dom börjat med lekförberedelser hos jaguarerna så ajg får hoppas att det går bättre denna gång.... så dessvärre kan jag inte bistå med en hane, men om det skulle slumpa sig så att jag gör mig av med splendidorna är du den första jag kontaktar.
Hej!alla glada människorKommentar
Kommentar