Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrgreed
    Användare
    • July 2002
    • 494

Hmm inhandlade en ensam Parachromis Motaguense av för mig okänt kön 9 cm som jag stoppade ner tillsammans med min Channa Gachua och mina 3 Festae i 6-9 cm storleken.
    Döm om min stora förvåning när Motaguensen och den största och otroligt vackra Festaehonan sätter igång och fattar tycke för varandra.
    Dem har nu grävt som grävskopor motat bort alla andra fiskar i ett hörn och lagt ägg.
    Det var motaguense honan som la äggen men även festaehonan hade äggläggningsröret framme.
    Först tyckte jag att det mest var komiskt men frågan är om jag måste plocka bort Motaguense honan eftersom hon "bokar" upp den enda Festae honan då dem andra 2 är hanar.
    RÅD mottages!

Mvh
    Danne

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Plocka bort motaguensehonan!
      Motaguense är aggresiva fiskar så festaehanarna kan nog få det svårt om de skall tampas med motaguensehonan om den ensamma festaehonan.
      Har för mig att GurraG har motaguense också och till skillnad från mig så bor han i samma trakter som du. Kanske har han en hane över som du kan få köpa.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Fabbo
        Användare
        • September 2003
        • 210

Var kan man hitta lite info om Parachromis Loisellie?
        Blev nyfiken efter att ha sett Anlis bilder. Har sökt
        på nätet men hittar inte nå alls.

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Prova med "Loisellei" stavning, det funkar kansk bättre... jag stavade själv fel en period se!
          Anders L

Kommentar

• Fabbo
            Användare
            • September 2003
            • 210

Det hjälpte, hitta en hel del nu. Men jag har svårt att tro
            på artbeskrivningen som finns här http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...isa.asp?NR=530
            325l, tycker typ 700l som min. gräns skulle låta mera troligt
            för en så stor fisk.

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Mitt par gick ensamma i ett 220 liters utan problem (hade inget annat, för tuffa fiskar i det andra karen). Fast visst, lite väl litet Typ 325 L och uppåt borde vara bättre. Lugna och stillsamma firrar, bara 20-24 cm... åtminstånde mina gamlingar!
              Påminner om chokladciklider i tempramentet faktiskt.
              Anders L

Kommentar

• pirran
                Användare
                • December 2004
                • 186

idag hände något helt oväntat när jag kollade i mitt 720l så simmade ena jaguar cikliden runt med en fena utstickandes ur munnen i panik skrek jag till min sambo och komma han var snabb och fiskade upp jaggan la den i en spann och lirkade ut vår blå ciklid hona ur hans mun hon är ändå 10cm och endast bak fenan stack ut ur munnen, trots detta mår båda fiskarna nu bra och går i skilda kar. blå cikliderna hade lekt idag och höll på att göra lipplock sist jag så dem innan jaggan svalde henne hel! man lär sig hela tiden... de har ändå gått i samma kar i 6 månader utan problem. jaggan tyckte väl hon var en liten goding.......
                pirran

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

lite bilder som jag tog förra veckan, ifall ni inte sett dem tidigare, jaggan står klart på listan över fiskar jag nån gång ska ha.

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

jaggan står klart på listan över fiskar jag nån gång ska ha.
                    Äsch då, jag som trodde det var dina jaggor, jag såg bilderna i bildgalleriet och såg att du var fotografen så jag tänkte lite ballt nu har Johan skaffat jaggor. Har du fotot hos någon kompis?

En lite märklig sak som har skett här hos mig är att påfågelcikliderna som jaguarerna har vuxit upp med har börjat dominera i karet, och till skillnad från jaguarerna så försöker de inte skrämmas utan går till attack direkt. Några av jaggorna ser rätt risiga ut. Hyffast oväntad vändning får man väl lov att säga, jag vet inte om det är jaggorna som är ovanligt mesiga eller påfåglarna som är ovanligt aggressiva men det här scenariot trodde jag aldrig att jag skulle få se. Påfåglarna är iofs lite större, men ändå, påfåglar är ju inte kända för att vara aggressiva direkt, vilket däremot jaguarerna är, i alla fall i litteraturen.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

mm tyvärr är de inte mina, tagen hos en kompis i oskarshamn. det var det som verkligen gjorde att jag ville ha dem så småning om, har faktist aldrig sett dem lajv innan.

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Jo jag förstår dig, det är först då man ser dem i ett kar där de trivs som man kan börja förstå hur de är att äga. Så är det iofs med all typ av fisk men jaguarciklider ser verkligen bedrövliga ut om de inte trivs.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Cyanon är äntligen borta. Lösningen blev mindre vattenbyten och mer fisk = högre kvävenivåer. Och sedan två gibbiceps som rensade rent då det äntligen började bildas vanliga mumsiga alger utanpå. Karet ser nu skinande rent ut.

Påfåglarna fortsätter att dominera, kanske tvingas jag göra mig av med dem om jaguarerna inte tuffar till sig, men jag väntar in till det sista då jag gillar påfåglarna precis lika mycket som jaguarerna.
                          Nu är det ju sommar så nu har jag börjat mata med småfisk, de fick en 50-100 små mörtyngel i helgen, aningen för små (2-3cm) för att det skulle bli någon direkt jakt men ett litet motionspass blev det ju i alla fall.
                          I övrigt så rullar det bara på, jaguarerna leker lite då och då och jag har fortfarande kvar två hanar och tre honor och det fungerar förvånadsvärt bra. Hanarna byter faktiskt honor regelbundet så jag vet inte om det är någon form av harembildning man ser eller om hanarna bara inte vet vem de vill stadga sig med ännu. Det är i alla fall betydligt mindre bråk mellan könen nu än då jag hade det förra lekparet vilket känns positivt.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

En av de större honorna la ägg i förrgår och det ser ju ut att kunna bli en rätt skaplig kull den här gången, ett par hundra ägg är det nog.

Och här är ett litet kollage för de som sitter hemma och grubblar över könen.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Pangaea
                              Användare
                              • February 2004
                              • 390

Hejsan... Tänkte bara jag skulle meddela hur det har gått för de små märkliga guldgröna firrar jag för en tid sedan köpte som P.friedrichsthalii men som ett enhälligt forum därefter meddelade mig vara managuense istället...

Jag köpte ju fyra stycken men har numera bara två kvar... den minsta hittade jag flytandes vid ytan utan huvud efter bara ett par dagar... och den andra tog storviejorna kål på efter en tid...

De två jag har kvar verkar dock trivas utmärkt och växer så det knakar... Från att ha varit livrädda för mina stora viejapar så har de nu morskat till sig rejält och är ute och rör på sig hela tiden...

Här är en bild på den största av dem... Den är väl ca. decimetern lång och jag tror det är en hane... Även om det mesta av den gröna nyans de hade i början försvunnit nu så har de ändå ett märkligt guldgult skimmer över sig...

Om det är snyggt eller inte är väl upp till var och en att avgöra...
                              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Oj dom blev ju fina ju! Ser ut lite som något mellanting mellan managuensis och friedrichsthalii till färgen men jag skulle nog gissa på att det är mest managuensis.
                                Försök dra upp dem i storlek, de kan nog bli riktigt fina som stora då de är så där kraftigt guldfärgade redan som små, betydligt vackrare än de blaskigt beigefärgade jaguarerna man normalt ser.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...