Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • December 2003
    • 138

Jinnarparen, synd och skam att låta några fina Freddies åka Gustavsbergsexpressen om det inte är nåt fel på dem.

Jag har så tomt i karet att jag kan tänka mig vara fodervärd ett par månader i utbyte mot att jag får välja vilka jag skall köpa av dig.

Just nu känns det som om mina 16 Hypsophrys nicaraguense på 4 cm har lite väl mycket utrymme då det tar ett tag för dem att hitta maten osv.
    Min tanke är ändå att ha ett överbefolkat kar från början för att sedan gallra ut under kommande år.
    Magister Mundi sum!

Kommentar

• H2O
      Användare
      • December 2003
      • 138

PS har bytt namn från Diskusfreak då jag nu är helt inne på CA-ciklider :-)

Bara så att ni vet vem lilla jag är
      Magister Mundi sum!

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Anli: Freddien lekte den 28/2 så det blir yngelvård i 2 månader.
        Vad är hemligheten? Hur får du dem att sköta om ynglen så länge? Är freddies ovanligt bra föräldrar eller kan man få alla parachromisar att sköta om den kull de redan har istället för att leka på nytt och äta upp de gamla ynglen efter en månad?
        Du hade ju jaggor rätt länge, hur lyckades dina med yngelvården?

Jag spammar tråden med en bild också då jag nu ändå är i farten. En rätt skaplig yngelkull för att vara deras första lek.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3613

Är det de småjaggorna som du skaffade som har lekt FI?
          Mvh Alex

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Jepp fiskarna i sista bilden är två av de tio ungfiskarna jag skaffade i början av februari. Jag har totalt fem av dem kvar och de har alla vuxit på rätt bra, hanarna är väl runt 13cm och honorna runt 10cm.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

citat:Vad är hemligheten? Hur får du dem att sköta om ynglen så länge? Är freddies ovanligt bra föräldrar eller kan man få alla parachromisar att sköta om den kull de redan har istället för att leka på nytt och äta upp de gamla ynglen efter en månad?
              Du hade ju jaggor rätt länge, hur lyckades dina med yngelvården?
              Hemligheten (om det nu är någon sådan) är att skaffa en grupp på minst 6 st, men gärna >10 st, ungdjur och låta de växa upp så att de själv får välja vem de vill bilda par med.
              Jag har till och med lyckats få Viejapar som fungerar bra ihop på detta sätt.
              Sen tror jag också att de yngel som vuxit upp tillsammans med sina föräldrar den första tiden också fungerar bättre när det blir deras tur.

Vad det gäller freddiesen så var de väldigt dåliga föräldrar de första gångerna men nu fungerar det mycket bra.

Jaggorna fungerade väldigt bra i början men de sista åren gick det lite sämre med deras yngelvård. Till stor del beroende på att de var utsatta för stor press från mitt första doviipar.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Anli: Hur går det med loiselleiparet. Blir det några småttingar?
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Kan bara berätta att just nu spanar jag på en enorm samling Loisellie -wrigglers :-)!!
                  Det var verkligen underbart att få skåda!

På bilden flyttar den något knubbiga madamen på larverna till säkrare plats.
                  Anders L

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Anli: Vad sägs om lite freddieyngel mot loiselleiyngel
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Anli: Vad sägs om lite freddieyngel mot loiselleiyngel
                      topp!
                      Anders L

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Ojoj Nu händer det oväntade saker! Jag har hela veckan tänkt sälja den överblivna jaguarhonan eftersom hon har börjat se rätt tilltygad ut då de två paren har varit hårda mot henne. Men det har inte blivit av. Och det var tydligen tur det. Idag har hanen från det första paret parat ut med den överblivna honan knappt 30cm från stället där hans gamla hona fortfarande vallar runt deras avkomma.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Vomera
                          Användare
                          • June 2004
                          • 102

Låter som om du har en hane som är het på gröten

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Hehe jo det kan man lugnt säga, de lekte igår, dagen efter utparningen.
                            Men det är honans första lek och hon har sett romstinn ut i flera veckor så jag anade att det skulle gå undan. Det är största honan jag har så skulle dessa två hålla ihop så vore det kanon, tveklöst det bästa paret sett till fiskarnas storleksskillnad.

Ett tag trodde jag det var någon tendens till harembildning jag fick se men de jagade iväg den andra honan direkt de började putsa stenar. Ynglen ser jag inte röken av.
                            Jag möblerade om hela vänstra sidan av karet för att revirgränserna skulle brytas upp lite så jag hoppas den ensamma honan ska klara sig trots att hon nu är själv, hon är nog för liten för att palla med kontinuerlig mobbning.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Kan lekpar sno yngel av varandra? Den bortkörda honan tappade ju sina yngel men jag sitter och stirrar på ynglen det andra lekparet har och ser nu att några av dem är betydligt större... Kan de ha tagit den bortkörda honans yngel? Deras egna yngel har inte varit frismmande mer än några dagar så jag tycker inte de borde ha hunnit växa så mycket.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
                                Användare
                                • September 2003
                                • 788

Jaha, så gick de åt skogen även denna gång[V]
                                Vad f-n ska man göra med Doviina???
                                Dom jagar ihjäl allt i karet förutom malarna( nu sist var det 3 st fullvuxna vändmalar), som dom låter åka rätt in i yngelstimmet o bara smaska i sig ynglen, medans paret oförstående ser på...

Vad är det för blokad i Doviihjärnan som slår till mot malar???[?]

Kommentar

Arbetssätt...