Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Hej och välkommen till vårt lilla krypin SHB!
    Om jag kommer ihåg rätt från vad jinnarparen eller om det var Motaguensis har berättat så ser det ut så här:
    (Aggressivaste arten högst upp)
    Parachromis dovii
    Parachromis motaguensis
    Parachromis friedrichsthalii
    Parachromis managuensis
    Parachromis loisellei

Själv har jag enbart erfarenhet av Parachromis managuensis som jag tycker är relativt snäll även om det kan tända till rejält vid lekarna. Skäller värre än den bits. Beter sig som en förvuxen och extremt hungrig eldbuk.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

citatjälv har jag enbart erfarenhet av Parachromis managuensis som jag tycker är relativt snäll även om det kan tända till rejält vid lekarna. Skäller värre än den bits. Beter sig som en förvuxen och extremt hungrig eldbuk.
      Har iofs bara erfarenhet av Dovii, även den är/verkar ganska lugn, fram tills nån hotar den..... då smäller det ganska fint....

Skulle vilja säga att Doviin till skillnad från Managuensis bits värre än den skäller.

Kommentar

• SHB

Takk for svar!

Hvis man skal satse på en av parachromis artene og skal innrede akvariet er det jo i hovedsak sten og røtter. Men hvor mye sten tåler et akvastabil 530l ? Hva slags røtter skal man satse på (kan man finne disse selv)? Noen sier at man skal bruke isopor i bunnen av slikt akvarium for å ta punktbelstningen av sten, hva er andres erfaring og hva anbefales?

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

[u]Inte en Parachromis, men rätt lik i beteende och kroppsform.</u>

Jag tänker då på Nandopsis Tetracanthus, såg dessa bilder på Cichlidsoutheast.

Jag skulle vilja beteckna arten som en svartvit variant av Friedrichstahlii.

För övrigt så växer både freddie- och motayngel på bra.
          Freddieynglen får inte artemia längre utan istället så matar jag med granulatfoder i minsta storleken. Om någon vecka så blir det laxfoder också för att få igång tillväxttakten ordentligt.
          Motayngeln har också börjat växa lite nu, ser inte längre ut som ett knappnålshuvud med svans på (eller något annat liknande).
          Fortfarande så finns det över 200 st av varje så det lär bli problem längre fram när det är dags att gallra
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Pangaea
            Användare
            • February 2004
            • 390

Köpte ju ett gäng Parachromis för ett tag sedan som salufördes som friedrichsthalii... Enligt en tämligen enig expertpanel här på forumet visade det sig dock "bara" vara managuense jag fått tag på... iofs inget fel på det alls...
            Däremot verkar färgen vara lite annorlunda... Ibland är den de vanliga färgerna i svart/silver men för det mesta så går grundtonen mest i gulgrönt med guldskimrande gällock... Här är en bild som visar färgerna rätt bra:

Nu upptäckte jag för en tid sedan här på nätet att det tydligen finns en färgvariant som kallas "manguense gold"... Någon som vet något om den..? Finns den ens i Sverige... Hittade den här sidan med en mängd bilder där iaf några påminner om mina jaggor...

"..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Nu har även den gulare jaguarhanen skaffat sig en brutta, det nya paret myser nu i en grotta i mitten av karet.
              Även den här hanen valde en mindre och småmobbad hona framför den största som jag själv tycker ser bättre och friskare ut än båda de andra. Kanske hanarna måste få känna sig ordentligt överlägsna för att bli intresserade eller vad tror ni?
              Irriterande är det i alla fall, om man tänker på vilka problem det kan bli senare så vore det ju bättre om den största honan parade ut med någon. Men det är ju svårt att tvinga på fiskarna på varandra.

Pangea: Jag känner inte till om den riktiga guldvarianten finns i sverige men den vanliga jaguarcikliden verkar kunna se ut lite hur som helst då det gäller färger. Vad jag sett på bilder så är guldvarianten väldigt oregelbundet mönstrad, av bilden att döma ser din ut att ha mer av det klassiska utseendet. Men gul var den verkligen. Har du pillat mycket med bilden eller ser den ut så där gul?
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Pangaea
                Användare
                • February 2004
                • 390

citat:Ursprungligen skickat av FI

Pangea: Jag känner inte till om den riktiga guldvarianten finns i sverige men den vanliga jaguarcikliden verkar kunna se ut lite hur som helst då det gäller färger. Vad jag sett på bilder så är guldvarianten väldigt oregelbundet mönstrad, av bilden att döma ser din ut att ha mer av det klassiska utseendet. Men gul var den verkligen. Har du pillat mycket med bilden eller ser den ut så där gul?
                Nää... inte med färgerna... det enda jag gjort är att jag har lättat upp hela bilden och gjort den lite ljusare... Så även om fisken oftast är en aning mörkare så tycker jag att själva nyansen på bilden stämmer rätt bra med verkligheten... Men färgen och teckningen tenderar att variera en hel del... vissa gånger är den väldigt mörkt grön med väldigt svaga markeringar medans den andra gånger är betydligt mer traditionellt svart- och silverfärgad med tydliga mörka markeringar... Av de två mindre firrarna jag också har är den allra minsta (4 cm) färgad precis som den här största (7-8cm), medan den mellanstora (5-6 cm) oftast är nästan helt ljusgrön med bara väldigt svaga markeringar... vet inte vad det kan bero på men jag har fått för mig att den största är en hane och den mellanstora en hona om det nu kan spela in... ska se om jag kan få en bild på henne(?)...
                "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Det låter ju nästan som att de ser ut som freddies, mata dem med hikaris och rämix med spirulina och räkskal i drivor så kanske de blir ännu gulare, då får du nästan dina freddies i alla fall hehe.

Skämt åsido, jag läste nyss en artikel om guapotes där de som hastigast nämnde att loisellei bara blev så där knallgul om de fick rätt föda, så även om jag inte har någon fakta att backa upp det hela med så tror jag maten påverkar även jaguarciklidens utseende då det gäller färg.
                  Så här i efterhand har jag noterat att Sera cichlid sticks innehåller spirulina... Men jag vet inte vilken färg man drar fram med detta, kanske grönt??? Förhoppningsvis har det inte påverkat färgerna på jaggorna nämnvärt. Även Cichlid Sticks är nu bannlyst här hos mig i alla fall. Det är faktiskt inte det lättaste att hitta fodersorter som inte innehåller något ämne som framhäver färger, det är i princip bara frysfoder och riktiga lågkvalitetspellets. Alla fodertillverkare verkar tro att alla akvarister är ute efter godisfärgade fiskar. :/
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

citatet är faktiskt inte det lättaste att hitta fodersorter som inte innehåller något ämne som framhäver färger
                    Tärnad torskfilé lär väl inte innehålla några större mängder färgämne. Passar dessutom jaggor riktigt bra om man ser till vad de äter i det vilda, fisk.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Jo torsk får de redan men får de verkligen i sig alla näringsämnen om man enbart kör med torsk och frysfoder? Det är enbart pga detta lilla frågetecken som jag vill utöka med lite fabriksfoder också, jag tänker mig att fiskköttet från bytesfisken bara innehåller en del av de ämnen rovfiskar behöver medan resten sitter i bytets övriga delar. Det fanns en tråd tidigare där vi dillade om detta men jag tror inte vi kom fram till något definitivt svar. Är din uppfattning att det egentligen räcker med torsken?
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

citat:Är din uppfattning att det egentligen räcker med torsken?
                        Nu är ju jag ingen utbildad fiskdietist men att döma av egna erfarenheter så räcker det långt med bara torsk.
                        Komplettera gärna med lite pellets någon gång i veckan. Detta skall inte påverka färgerna om du kör med standardpellets.
                        Sen så brukade du väl fodra ditt gamla jaggapar med lite småfisk också.
                        Själv så kör jag ju en hel del med min räkmixblandning där jag förutom torsk och räkor blandar in ärtor, avocado, kiwi, morötter, bananer och lite ägg. Detta är mer ett foder för både kött och växtätare.
                        Men att göra en mix på bara räkor och torsk blir säkert bra för jaggorna. Du använder då givetvis hela räkor som du mal sönder.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Jodå småfisk får de här också lite då och då, det låter som jag har oroat mig helt i onödan, jag testar köra med torsk/sej/abborre som bas ett tag så får vi se.

I mitten av veckan borde för övrigt ynglen vara frisimmande, äggen kläcktes på onsdagen och de unga föräldrarna ser än så länge ut att göra ett bra jobb. Det är lite kaos i karet som vanligt men det får man ta, leken är alltid skoj.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Nu verkar även det nya paret redo att leka, honan har ute äggläggningsröret och både honan och hanen putsar stenar som besatta.
                            Jag fotade lite nyss och lyckades av en slump få med båda lekande jaguarhonorna på samma bild, här kan man se deras lite annorlunda kroppsfärg. Att den ena honan skulle vara vit är kanske en överdrift men mindre gul är hon ju i alla fall. Det blir intressant att se om hon blir gulare med tiden eller om hon håller sig så här.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Nu leker de! =)
                              Det ser ut att bli en rätt skaplig laddning ägg, mer än hos det andra paret, en äggkaka på 8x8cm kanske.
                              De andra firrarna kommer få det tungt framöver, två ilskna jaguarpar i en liten 375a.

Det är rätt intressant att ha två jämnstarka hanar i karet, det är första gången jag på allvar får se hur jaguarciklidens aggressivitet är inom arten och jag kan ju säga att det är en HELT annan sak jämfört med hur de beter sig mot andra arter. Men det är väl naturligt antar jag, det funkar väl inte att hota bort andra jaggor då de ser lika farliga ut båda två, en konfrontation är enda utvägen.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Idag är ynglen från det första paret frisimmande, oväntat tidigt, äggen kläckes i onsdags.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...