Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Jag har samma erfarenheter som du, Motaguensis, vad det gäller motaguensehonor. Den jag har är otroligt bitsk mot andra. När jag för några veckor sedan släppte i doviiparet så var det hon som gav sig på dem mest och det gick så långt att jag var tvungen att flytta på henne för annars tror jag att det hade gått så långt att hon hade skadat dem allvarligt. När trycket lättade lite för doviina så gjorde de upp med motaguensehanen.
    För tillfället så är hon den enda som klarar av kungen i karet, maculicaudahanen(25 cm). Motaguensehanen gör det definitivt inte.
    Men någon lek har det inte blivit på ett bra tag. Varken för motaguensen eller friedrichstahliin. De har tagit ett revir och de putsar på sina stenar samt gräver en hel del, men mer blir det inte.
    Det känns som om någonting fattas men jag kan inte komma på riktigt vad det är.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Hur ser dovii ut som liten?
      En av butikerna här på orten hade fått in ungfiskar som enligt grossisten var dovii, jag tyckte dock de såg ut som jaguarciklider men med enbart de stora sidofläckarna och lite trubbigare nos och mindre kraftigt underbett. Det kan inte ha varit dovii va? Finns det någon annan parachromis som passar in på den beskrivningen?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Doviin har inte jaguarens underbett, var nere och tittade på mina små. En del visar lite tvärband och en tydligt markerad fläck mitt på kroppen och andra har bara en längsgående rand mitt på kroppen.
        De ser faktiskt inte lika rovgiriga ut som jaguaren när de är små. Faktum är att de är rätt så lika en doviihona.
        Nu skulle jag ha lagt in en länk till en bild som tagit på de jag har kvar, men det går inte att loggin på hemsidan så det får vänta.
        Fråga ägaren om han har köpt dem från Simontorp för jag sålde 50 st till dem i måndags.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Nej Simontorp brukar han inte beställa ifrån och jag tror fiskarna hade gått några veckor i butiken, men jag ska kika lite närmare på dem nästa gång jag åker dit, kanske är det dovii trots allt, eller också är det någon lite ovanligare parachromis han har fått tag på. Loisellei ser väl rätt lik ut jaguarerna då de är små?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Nu har jag fått ordning på länken igen. Doviiyngel!
            Fast fotot är av bedrövlig kvalité.

Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Motaguensis
              Användare
              • June 2003
              • 250

Den lokale butikken her har 2 leverandører, som de bruker, den ene er imazoo og den andre tror jeg er simorntorp? Hvis det er simontorp kommer jeg til å bestille noen dovii!
              I dag ble mota yngelen frittsvømmende, og jeg vil tro at det er ca. 700stk. Forledrene vokter godt, spesielt hunnen som gikk til angrep på ruta for å ta meg... Hannen er litt mer nervøs, men mye kraftigere og større og han tolerer ikke andre fisk i akvariet. Til og med en L-196a på 20cm har storproblemer selv om den har fult av gjemmesteder. Motaguense er en fantastisk fisk.... Håper jeg kan få gleden av dovii igjen også. Jeg har også noen regani på oppvekst og de vokser godt og er nå 6-8cm, og fargene begynner å komme. I tilegg har jeg noen Tomocichla tuba, de er litt mindre.
              Preben

Kommentar

• Vomera
                Användare
                • June 2004
                • 102

Jinnarparen: Skulle det finnas någon möjlighet att köpa en grupp Dovii av dig ?

FI: Loisellei är på dom få bilder jag sett på yngel ganska lika ett Jaguar yngel så möjligheten finns att det är sådana dom fått in.

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Vomera: Det går alldeles utmärkt jag har ett 50 tal yngel kvar, de är väl runt 5 cm.

Motaguensis: Håller med dig om att motaguensen är fantastisk. Jag har fortsatt att mata med den nya räkmixen och honan har blivit ännu rödare nu. Nu gör de verkligen själ för namnet "red tiger". Satt faktiskt och funderade på om man inte skulle plocka bort merparten av de andra fiskarna i det stora karet för att motaguensen skulle få mer lugn och ro, samt framför allt växa till sig. En 35 cm hane och en 25 cm hona hade inte varit helt fel.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Upptäckte precis att jag kan dyka in och störa friden i denna tråd!
                    Då jag alldeles nyligen är innehavare av ett gammalt Parachromis Loisillei-par
                    De träffade varandra igår och det verkar funka bra hitintills, de är ju verkligen överåriga men jag hoppas trots det på lek. Så till min fråga:
                    Hur/vart leker dom (eller parachromis generellt)... grotta, sten eller grop?
                    Anders L

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Välkommen i klubben, anli.
                      De lekpar som jag har haft har föredragit grottorna om det finns annars så är det sten som gäller.
                      Jag ser fram emot nya loisselei i Sverige inom en snar framtid så vi får väl hoppas att de inte är för gamla för "sånt där..."
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Jag kommer verkligen att försöka ge dessa seniorer en chans... de är ju hur charmiga som helst!
                        Blir det yngel så blir det garanterat en ciklidbladartikel.
                        Anders L

Kommentar

• Vomera
                          Användare
                          • June 2004
                          • 102

Jinnarparen: Du bor ganska långt ner i vårt avlånga land gissar jag på ? Och möjligheten för mig att åka förbi är tyvärr inte stor, så går det att lösa på något sätt ?

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

Jag är intensiv med kameran som vanligt, och har fixat en liten filmsnutt på Loiselleisarna när de bekantar sig med varandra:

Hon ligger i sin håla och skakar lite, trippar fram och bjäbbas med hanen lite och glider sedan tillbaka... sem äter de mellan varven
                            Å så upoprepas det hela tiden.
                            Inte så hett å spännande, utan lite lagom och det känns bra...

En bild på samma muckande:
                            Anders L

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Vomera: Ja, jag bor 2 mil söder om Lund.
                              Simontorp har 50 st yngel så om den lokala zoohandlaren beställer från dem så kan du ju ta dem därifrån. Det blir dyrare (själv hade jag inte tänkt mig mer än 10:-/st) men det blir enklare med transport.
                              Själv är jag inte så hemma på det här med transporter så jag vet inte riktigt hur man löser det. Men har du något bra och säkert förslag så kan du höra av dig.
                              Mina motaguense har börjat skyffla både grus och fiskar men än så länge kan de inte bestämma sig för var de skall vara. Hanen håller helst till i ett tegelrör och honan under en rot i andra änden av karet. Som kompromiss håller nu hanen på att gräva ut under en rot mitt i karet samtidigt som bägge två jagar undan fiskarna från sina respektive favoritställen. Lite jobbigt för övriga invånare med andra ord.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Vomera
                                Användare
                                • June 2004
                                • 102

Då tar jag o hör med Parva Zoo här i stan om dom ska beställa fisk därifrån.
                                Har dom Motaguense eller Freidrichstahlii inne också möjligtvis ?

Edit: Ringde Parva alldeles nyligen och dom kunde ta in både Dovii och Freidrichstahlii så nu går akvaristen i mig spikrakt uppåt

Kommentar

Arbetssätt...