Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

FI: Den du kallar fejkfreddie är också en managuense

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Inte en ren, det är jag 100% säker på, det kanske inte går fram på bilderna men det är en baggis att se då jag har vanliga jaggor i samma kar att jämföra med. De "förstår" inte varandra, ser olika ut både kroppsligt och då det gäller färg, mönster och t.o.m. tandstrukturen. Sedan växer de mer än hälften så långsamt, har ett helt annat revirbeteende osv osv
      Jaguarer korsade med något annat däremot, det är det jag tror det är just nu.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Pangaea
        Användare
        • February 2004
        • 390

Hmm... då kanske det är såna jag också har då... [V] ..Den du kallar fejkfreddie är nämligen på pricken lik mina tycker jag...
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Du har inte funderat på att avvikelserna från de andra jaggorna kan bero på avel, kanske rent av inavel? Det är definitivt inte någon av de andra parachromisarterna och det finns faktiskt en variation inom en art. Det kan vara så de individer du har härstammar från olika fångstlokaler från början. Det kan också vara så att de du kallar jaggor har fått en bättre start i livet (vad gäller mat) än de andra. Det kan bero på så många saker, så jag tycker att det är lite väl förhastade slutsatser att säga att det är en korsning. Av de bilder du visar kan man inte heller se någon karaktär som härstammar från någon av de andra parachromisarterna och jag har haft alla.

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Vad det gäller managuensen så är denna väldigt variabel i sin färgteckning och även kroppsformen, det är bara att kolla runt i litteraturen samt på bilder runt om på webben.
            Min gamla managuensehona http://medlem.spray.se/jinnarparen/managuense3.jpg var faktiskt hyfsat lik en friedrichstahliihona

Men som ni ser så är hanarna inte alls lika och det råder väl ingen diskussion om vilket par som är vilket.

Här är också en bild på Lundensis gamla managuensehane

som avviker en del i form och färgteckning från den som jag hade en gång i tiden.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Visst kan det vara svårt att helt utesluta inavel i kombination med urusel uppväxt och någon skum geografisk variant, men jag tycker det känns onödigt att så säkert hävda att det är riktiga managuense då man inte vet säkert.

Nu är jag tveksam till att Pangeas fiskar är samma som mina då jag tror de här är beställda direkt från Tjeckien, ser ju också annorlunda ut, och mina fiskar sitter redan på matsedeln hos jaggorna så de kommer inte spridas vidare. Men är det andra som får tag på samma fiskar så känns det som man ger en eventuell korsning ett riktigt farligt fotfäste i hobbyn om man börjar prata om dem som om de är vanliga jaggor utan att veta säkert.
              Räcker det inte att grossisterna har gjort fel? Måste vi akvarister göra samma misstag?
              Det är så jag tänker. Vore liksom trist om det blev samma förvirring som hos trimaculatumen och flowerhornen så det blev oklarheter hur jaggor egentligen ser ut. De flesta har ju, speciellt som små, stora tydliga fläckar längs mittlinjen, avlång kropp, svagt blågröna fenor osv. De här ser bara konstiga ut.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Vomera
                Användare
                • June 2004
                • 102

Nu blev jag själv osäker på vad jag har, experterna fram med lupp och förstoringsglaset

Dessa två "jaggor" är det som nyss parat ut och lagt rom som nyligen har kläckts. Den större av dessa är den största med mörkast ränder på sidorna, denna vaktar även sin kull väldigt noga, hane eller hona ? Och är det Managuense ?

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Vomera: Jepp det där är jaggor. Skoj att höra att du har fått lek!
                  Jag väntar fortfarande på att mina ska leka, honan la ägg härom veckan men en giraffnosmal käkade upp dem nästan direkt, malen är nu flyttad så nästa gång går förhoppningsvis bättre.

Blir tyvärr inte klok på vilken som är hona och hane hos dina. Den andra fisken du visar har minst fläckar på fenorna, spontant tycker jag den första fisken du visar ser ut som en hane, men båda har ovanligt mycket prickar på buken på sista bilden du visar. Dina fiskar kanske är den felande länken vi behöver här i tråden, det kan inte vara så enkelt att könsbestämma jaggor som då man tittar på mina fiskar, i så fall skulle en diskussion om könen aldrig uppstå. Posta gärna fler bilder och försök få bort den gula färgen på bilderna så man ser färgen på ryggfenan och kroppen, som du ser så har min hane blå ryggfena medan honan har genomskinlig, honan har också gulaktig kropp medan hanen är "vit" med ett svagt sken av lila. I övrigt så skiljer sig kroppen markant på mina, honan är mer ihoptryckt och hanen mer utdragen, sedan har hanen mönstrade fenor medan honan har nästan helt omönstrade fenor.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

jinnarparen: Måste bara säga att din gamla jaguarhane är något av det brutalaste jag sett! Både till färg och form så är det show-klass på den fisken! Vilken best!

Den här gången känns det inte som jag har någon brådska så det kanske inte gör något att mina växer lite långsammare än de jag hade tidigare, för om jag kommer ihåg rätt så sa du att dina också växte rätt långsamt. Men dina fiskar blev ju ändå galet snygga, även om det tog ett tag innan de blev så stora.
                    Kommer du för övrigt ihåg vad du matade dina? Och hur ofta? Kroppsligt är de ju klockrena, ingen fetma så långt ögat når.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

citat:Räcker det inte att grossisterna har gjort fel? Måste vi akvarister göra samma misstag? Det är så jag tänker.
                      Skyll inte på mig, det är inte jag som köpt dem

citat:Vore liksom trist om det blev samma förvirring som hos trimaculatumen och flowerhornen så det blev oklarheter hur jaggor egentligen ser ut. De flesta har ju, speciellt som små, stora tydliga fläckar längs mittlinjen, avlång kropp, svagt blågröna fenor osv. De här ser bara konstiga ut.
                      Är verkligen trimaculatum och flowerhorn jämförbara med varandra? Visst finns det typiska karaktärsdrag hos managuense som art, men är det dem du räknar upp som är typiska? Hos den senaste kullen jag födde upp såg jag tydliga skillnader mellan individerna. De 4-5 största visade sig vara honor och några var långsmala och andra mer kompakta. Dessutom var det tydliga skillnader mellan mina ungfiskar och dem som såldes i affären och jag är ganska säker på att maten spelade en viktig roll i det sammanhanget. Man kan i de flesta fall se ifall en fisk fått en bra eller dålig uppväxt.
                      Har också sett tydliga skillnader hos motaguensis. Hos individer med dålig uppväxt nådde de lodräta svarta banden endast ner till den längsgående mittlinjen, men fick man yngel av en sådan individ visade det sig att de lodräta linjerna nådde hela vägen ner på buksidan hos ynglen. Jag har sett liknande företeelse hos andra ciklider också.

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Lundensis: I ärlighetens namn så kan väl egentligen allt jag tycker är fel med de här firrarna rent teoretiskt bero på uppväxten om den bara är tillräckligt risig, även det där med munnen som skule kunna bero på inavel och missbildning.
                        Men det känns fortfarande bättre sett ur hobbyn synpunkt att kalla dem korsningar eller kanske ännu bättre att helt låta bli att identifiera dem tills man är helt säker. Bara för att inte riskera att nåt otyg sprids vidare under fel namn.

Men den här diskussionen leder ingen vart så jag försöker mig på en liten avrundning här. Det man kan lära sig från detta är väl att man inte ska vara så snabb med att identifiera små fiskar av dessa arter då utseendet kan variera kraftigt pga allt från inavel, dålig uppväxt, korsning, geografisk variant, urvalsodling, foder m.m. Och tänker man köpa jaggor eller friedrichsthalii för dyra slantar så bör man först av allt se till att de inte ser ut som fisken nedan då det här är klassisk skräpfisk oavsett vilken art de härstammar från. The End.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Nyllet90
                          Användare
                          • October 2004
                          • 1133

den firren såg lite skamfilad ut!
                          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Livet är verkligen på topp i Genarp för tillfället. När jag satte mig ner för att titta till fiskarna idag så visar motaguenseparet upp mellan 200-300 frisimmande yngel.
                            Har också flyttat över 4 st Nandopsis Tetracanthus till (det nu delade) stora karet. 2 st har hittat varandra och bildat par, hade de bara varit lite större så hade det varit lek på gång redan. Nu får de nog växa till sig några cm till innan det är dags. Hanen är väldigt mörk, nästan helt svart och honan är marmorerad i svart och vit. Beteendemässigt skulle jag vilja påstå att de är väldigt lika friedrichstahliin. Relativ lugna men kan bita ifrån sig när det verkligen gäller.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

jinnarparen: Kul att höra!
                              Vem vet, kanske ta en sväng och besöker de södra delarna av fäderneslandet i sommar (Lite Sverieggeografisk allmänbildning)... tvingar in mig på en titt!
                              Anders L

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

En bild på honan omgiven av yngel

Hon har bleknat betydligt den sista veckan. Brukar normalt sett vara betydligt rödare.

Hanen är och har alltid varit en feg stackare så fort kameran har kommit fram. Det är nästan hopplöst att få en bra bild på honom.

Måste också bara visa en bild på Texashanen ur en annorlunda bildvinkel

Lägg märke till tänderna!
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...