Parachromis 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Det här är ju helt sjukt...
    Så här såg det ut igår, "paret" hängde i sin hörna som vanligt och jagade bort alla som kom för nära, hanen hade även börjat gräva en stor grop mellan några stenar.

Sedan idag så är honans äggläggningsrör helt ute...

KAN de verkligen leka så här tidigt???? Jämför med filterinsuget i första bilden för att inse hur små de är.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Razer
      Användare
      • December 2003
      • 48

Där ser man, trodde inte att jaguarer lekte så tidigt.
      Mina lekte inte fören dom var ca 14 och 16 cm.. lustigt
      Hej!alla glada människor

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

De har inte lekt ännu men det ser ju ut som att de planerar göra det, jag tycker det är helskumt, uppfödaren måste ha gjort något fel, matat dem felaktigt eller kört dem i för små kar eller nåt. Det är ju helt klart lite "tusenbröder"-varning över dem.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Pangaea
          Användare
          • February 2004
          • 390

citat:Ursprungligen skickat av FI

Mina liknar inte alls de där så kanske är det freddies du hittat trots allt.
          Här är några fler bilder som kanske kan hjälpa dig identifiera firrarna.

Har nu äntligen kunnat ta mig en lite närmare titt på mina nykomlingar och kan bara konstatera att de påminner väldigt mycket om ovanstående bilder... färgen är närmast grönaktig... har ungfiskar av Cichlasoma bocourti i samma storlek i ett annat kar och färgmässigt påminner de väldigt mycket om dessa...

Har t.o.m. lyckats få en av dom att fastna på bild... visserligen med otroligt sunkig kvalité men ändå... vad tror ni killar..?

"..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• Motaguensis
            Användare
            • June 2003
            • 250

Pangaea: Jeg har hatt 8 friedrichsthalii når de var små og latt de vokse fra 5-23cm, og nå har jeg igjen et F1 par for de andre er solgt, mine er søskenene til jinnarparen sine. Må nok skuffe deg og si at det der er nok managuense

FI: Managuensene kan få yngel på den størrelsen, for det er ikke størrelsen som er viktigst for når de kan få yngel, men alderen er meget viktig! Ofte får ikke fisk nok mat hos importører og dyrebutikker, og vokser ikke, derfor er de ofte mindre enn de normalt er på den alderen. Det er normalt at Parachromis artene blir kjønnsmodne i en alder av 10-14måneder, så det kan godt hende dine er så gamle selv om de enda er ganske små.

For øyblikket har jeg 7-8 motaguense yngel i oppvekst, de er evll 1,5cm nå og spiser det meste av det de får, men de er fortsatt hos foreldrene som har fått et nytt kull, og jeg tror nok foreldrene tar livet av de snart hvis jeg ikke får flytta de. Friedrichsthalii paret planlegger også yngel tror jeg

Preben

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Pangaea: Jag tycker också att det liknar managuense, men försäkerhets skull ta fler bilder. Tror dessutom att friedrichsthalli har vinröd färg på ögonen. Som sagt, parachromisarterna är väldigt lika varandra när de är små.

Kommentar

• Pangaea
                Användare
                • February 2004
                • 390

Faktum är att de HAR vinröda ögon... var tvungen att lätta upp en mörk bild och då ljusnade ögonen också...

En fråga helt off-topic... Lundensis, hur går det med dina pearsei..? någon lek på gång..?

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

citat:En fråga helt off-topic... Lundensis, hur går det med dina pearsei..? någon lek på gång..?
                  Nej, misstänker att jag bara har hanar.

Kommentar

• Pangaea
                    Användare
                    • February 2004
                    • 390

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

citat:En fråga helt off-topic... Lundensis, hur går det med dina pearsei..? någon lek på gång..?
                    Nej, misstänker att jag bara har hanar.
                    Vad tråkigt... ..jag som hade hoppats på yngel...

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Vilken spännande helg det kan bli! Det gamla Loisellieparet har rensat en cirkel på ca 20 cm diameter. Honans rör är verkligen ute! Och det ser ut att vara nära nu. Plockade bort Panaque-malen nyss... se den inte förstör allt
                      Med lite tur så kanske kan man snart posta bilder på rommläggning!!!
                      [8D][8D][8D][8D]
                      Anders L

Kommentar

• GurraG
                        Användare
                        • January 2004
                        • 75

Tjena Anders !!
                        Hoppas verkligen dom få till det !! vad blir man då ?? farfar ??hehe !
                        vore kanon med lite fina Loiselli på marknaden !
                        //Gunnar
                        Dygnet har 24 timmar ...minst !
                        Gunnar

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

anli: Håller tummarna för att de får till det nu. Loisselei behövs i Sverige!
                          Själv så har jag rensat ut alla fiskar utom en Fenestratahona som får gå som strykfisk tillsammans med Friedrichstahliin.
                          I dagsläget är det väl 200-300 yngel som nu har spridit sig i hela karet. Det börjar bli dags att fundera på var föräldrarna skall gå fortsättningsvis. För jag tror inte att dessa vårdar sin yngel lika länge som mina gamla doviipar gjorde.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis

FI: Managuensene kan få yngel på den størrelsen, for det er ikke størrelsen som er viktigst for når de kan få yngel, men alderen er meget viktig! Ofte får ikke fisk nok mat hos importører og dyrebutikker, og vokser ikke, derfor er de ofte mindre enn de normalt er på den alderen. Det er normalt at Parachromis artene blir kjønnsmodne i en alder av 10-14måneder, så det kan godt hende dine er så gamle selv om de enda er ganske små.
                            Jo du har nog rätt, jämför jag hur mycket mönster de här fiskarna har jämfört med lekparet jag hade tidigare då de var i samma storlek så är skillnaden som natt och dag. Det skulle säkert kunna ha med åldern att göra.
                            Undra just hur mycket dålig tillväxt i början av deras liv påverkar deras chanser att bli stora fina firrar som vuxna? Finns det en risk att de blir dvärgar?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Den gula jaggan hoppade för övrigt ur karet tidigt i morse, jag vaknade av ett hiskeligt slammrande och flög upp ur sängen för att se vad som hänt och möttes av synen att jaggan låg och sprattlade som en galning bland foderburkarna på golvet. Otäckt! Tänk om det hade hänt under dagen då jag inte var hemma.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

YEEES!!
                                Det låg ett lager ägg i morse på frigoliten
                                Har lite bilder, dessa två första är från igår och på en av dom ser man den honans (vilken knubbis) rör petar ut:

På dessa tvp bilder syns resultat från i dag:

Hoppas det inte bara är lösplugg
                                Det var ju direkt ingen jätteansamling av romm, iofs mest van med chokladciklidernas jättekakor.

Här finns hela storyn so far:
                                Anders L

Kommentar

Arbetssätt...