fråga!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eduardo
    Användare
    • January 2005
    • 15

fråga!

hej:
    just nu håller jag på att ändra utseendet till min 200 l.akvarium.

har haft förr bakgrunds frigolit i den med mer eller mindre bra resultat.

nu när jag vill igen "fixa"ett nytt bakgrund har jag en liten fråga.

vad är mest lämpligt att "belägga" på själva bakgrundet...spry färg eller nån sorts plats skydd ( flytande)??

på det förra backgrundet lade jag "flytande plats skydd"men det verkar som om det bildar för mycket alger och för fort, som tar över akvariumet, och till sist det ser inte så snyggt som man vill.

för att rensa akvariumet amvänder jag en stort utpump(eheim).just nu kommer inte ihåg vilken typ och 3st små innepumpar.

temperaturen på vatnet var på 26*c och medborgare i akvariumet består av dom flesta sydamerikanska ciclider, alltså, mellan jord ätare, malar, tetror och andra inbjudna gäster.

några rekomendationer innan jag "dyker in" och börjar med arbetet?

jag tackar allt possitiv hjälp och tackar alla i fördhand.

mvh eduardo.
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Vi har målat våran frigolitbakgrund med vanlig acrylfärg, efter det har vi lackat med epotex akvarielack

Detta har fungerat bra och vi har inte mycket alger på vår bakgrund!
    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Mård
      Användare
      • February 2004
      • 285

Lackade också med epotex. har tänt nu så mycket som möjligt för att få bättre algväxt på bakgrunden.

Lycka till med bygget!
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• eduardo
        Användare
        • January 2005
        • 15

hej:

¨tack för hjälpen.

i stället för epotex, jag använder en båt lackering,efter några rekomendationer. du menar alltså, att använda vanligt akryl färg är samma som använda akrylfärg i spry burk??

tack: eduardo.

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Nej, akrylfärg är vanlig väggfärg eller konstnärsfärg. Sprayfärg är oftast lackfärg!
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• eduardo
            Användare
            • January 2005
            • 15

hej:

nu jag är med.

nu kommer en fråga till....spelar färgen nån roll om jag vill skapa en afrikansk eller sydamerikansk biotop..jag menar är det olika i varje topp om jag bygger backgrunden med frigolit??

tack än en gång....eduardo.

Kommentar

• roccster
              Användare
              • August 2004
              • 583

Epotex lacken blir väldigt blank. Vet att vi hade en diskussion om lacker när TommyK visade sin vrålfina bakgr. han har använt en annan lack men jag kommer inte ihåg vad den hette.

Gör en sökning efter lack så hittar du den nog. Jag hittade den åt dig, kolla på denna bakgrund och läs lite längre fram i tråden om lackerna, jag frågade TommyK just om detta.

Äsch vafasen, jag har ju inget bättre för mig just nu , här har du info du behöver OM du väljer den lacken:

Hagmans Akryllack.
              Blank lösningsmedelsinnehållande lack, avsedd för lackning av färgsandgolv ute. Ger gulningssäker lackyta.
              Art nr: 38541"

Den innehåller lösningsmedel som är giftig för fisk (Xylen). Innan den torkat ordentligt får man alltså passa sig. Och - om någon provar och det går åt h-e så skyll inte på mig. Prova på egen risk. För mig fungerar det perfekt.

MVH

/ Richard
              http://www.ornemark.com

Kommentar

• shcolsson
                Användare
                • January 2005
                • 256

Hej,

Jag har användt Epotex liksom många andra kan jag konstatera. Som färg har jag användt pigment som jag har blandat i husfix som jag därefter har strukit bakgrunden med för att få den så stenliknande som möjligt.

Resultatet kan ni se på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=294067 under 540 Malawi Tank. Man får tycka precis som man vill. Jag själv är ganska nöjd med resultatet. Ang. Epotex lack så måste jag säga att den är outstanding.
                Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• reecord
                  Användare
                  • February 2004
                  • 341

använde också epotex och vanlig hobby färg till min sydamerikanska bakgrund (ni kommer få resultat inom kort) blev bra tycker jag ett knep är att blanda i lite krossad (ska nässtan va som mjöl) torv när man lackar andra gången.
                  Sydamerika

Kommentar

Arbetssätt...