F1 behöver i vetenskapliga sammanhang inte heller vara första generationen efter vildfångat (VF), utan kan exempelvis även vara första generationen efter ett par fiskar som är första ledet i en ny odlingslinje. F1 kan i realiteten vara en F8
F2 ?
Kollaps
X
-
-
Alla är inte ute efter endast ett enkelt eller exact svar utan många vill ha en dialog angående deras problem/fråga och så har det nog varit för dom flesta om man kolla historiken på dom som varit här länge.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
F1 behöver i vetenskapliga sammanhang inte heller vara första generationen efter vildfångat (VF), utan kan exempelvis även vara första generationen efter ett par fiskar som är första ledet i en ny odlingslinje. F1 kan i realiteten vara en F8Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoonKommentar
-
P betyder parental. F1 betyder filial ett (avkomma efter P). F2 betyder filial två (avkomma efter F1). Det är odiskutabel fakta och det har varit så i hundra år.
I akvariesammanhang har vi tagit över terminologin och då är Parentalgenerationen vildfångad. Yngel efter två vildfångade kallas F1 och är alltså odlade i akvarium. Yngel efter två F1or blir därmed F2or.
F1 och F2 är alltså inte vildfångade utan första respektive andra generationen efter vildfångat.
Att F1 och F2 inte är exakt samma sak inom genetiken och akvaristiken är inte konstigare än att en mus inte är samma sak i en datoraffär som i en djuraffär, men det är djuret som är ursprunget till terminologin (jag vet, uruselt exempel men jag kom inte på något bättre just nu).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ja det var ususelt ... Det används helt enkelt felaktigt inom akvaristiken, svårare än så är det inte. Alla fattar vad man menar och det är väl det som är det viktiga.Kommentar
Kommentar