föreningsliv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T

    #31
    citat:Ursprungligen skickat av roccster

    Jag svarade med att rakst lägga mig på rygg för att blotta min mage, detta är ett vedertaget knep för att visa att du under inga omständigheter är där för at ta en ordförande plats.
    Efter att Zaphi nosat på mig några gånger slog han händerna i golvet vilket indikerade att han ville leka.
    Hahaha! Ordet "hundkurs" kanske borde få en ny mening. En kurs i att lära människor att socialt agera som hundar.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #32
      Okej, vi fortsätter väl diskutera meningslösheter.

      citat:Finns miljoners meningslösa inlägg, men ordet är fritt, klart som sjutton att man kan diskutera hur en förningn ska va, men vilken skillnad det kommer att göra för den föringen hutti besökte *asg*....
      För mig är också mening att kunna förändra och att påverka sin situation. Jag tror inte att vi med vår diskussion direkt förändrar vare sig Hutti eller den förening han närmade sig. Syftet är ju snarare att utgå från sig själv och de man förstår bättre (kanske forumet här) för att sedan kunna förstå även större sammanhang som t ex människor man först uppfattar som obehagligt avvikande.

      Denna förändringsprocess deltar vi i på olka sätt. Somliga med fabler och mer allegoriska framställningar (Roccster), vissa med mer direkta observationer och andra kanske mer torrt och akademiskt diskuterande.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #33
        citat:Jag tror inte att vi med vår diskussion direkt förändrar vare sig Hutti eller den förening han närmade sig
        Tja, det kanske får honom att ge Örebroarna en ny chans. Själv tycker jag att det finns flera väldigt trevliga människor i den föreningen. För en gång skull så håller jag inte med Deathdealer. JAg tycker att det här är en viktig diskussion.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #34
          underhållande om inte annat
          Anders L

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #35
            hmmmmmm.....

            citat:Ursprungligen skickat av hutti

            tja
            Var på ett akvarieföreningsmöte häromdan!(mitt 5:E).Trodde i min enfald att det skulle bli kul...harsk!Alla glodde som nått katten släpat in(som vanligt)...Min undran är?Måste man betee sig på ett visst sätt?Eller räcker det inte med att man har VISS erfarenhet och bjuder på sig själv?Varför är förenings folk så in....vete tråkiga?Måste man vara det?kan man inte gilla fiskar o ta tex en starkmjöd istället för kaffe?Eller är det en omöjlig kombi?(jag köpte iallafall lotter![V]
            Min reaktion var på följande!!
            "Varför är föreningsfolk så in....vete tråkiga"
            "Måste man betee sig på ett vist sätt"

            Är det då FEL att säga att föreningsfolk inte behöver vara tråkiga? eller att det beror en hel del på en själv? En naturlig sak (enligt mig iallafall) är att om en förening ska överleva, så måste dom bemöta sina nya medlemmar på ett trevligt sätt, annars dör föreningen med sina medlemmar! Om en ny person kommer in - klart som korvspad att han ska bli väl bemött, men det har väl inte med att göra om allt föreningsfolk är tråkiga?

            Torra månniskor, är väl torra i betraktarens ögon eller? Med det menar jag att vill man hinka en bira, så hinka en bira, men det kan ju som jag skrev, vara lämpligt att följa god ton.....

            Att tala om hur klubbar/föreningar bör bemöta sina nya "prospects" är för all den ingen dum diskussion, men att diskutera hur torra, tråkiga eller underliga vissa är, eller inte är, tycker jag är fånigt!

            Att hutti inte skulle få uttrycka sig, finns det inga hinder för från min sida iallafall

            Så för all del - fortsätt gärna och diskutera

            Deathdealer mår grymmt bra *asg*
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #36
              citat:Är det då FEL att säga att föreningsfolk inte behöver vara tråkiga? eller att det beror en hel del på en själv? En naturlig sak (enligt mig iallafall) är att om en förening ska överleva, så måste dom bemöta sina nya medlemmar på ett trevligt sätt, annars dör föreningen med sina medlemmar! Om en ny person kommer in - klart som korvspad att han ska bli väl bemött, men det har väl inte med att göra om allt föreningsfolk är tråkiga?
              Nej, det är exakt det jag menar. Det är en viktig diskussion att påpeka att även om föreningsfol verkar avvaktande först, så beror det garanterat på den gamla vanliga kvävande blygheten och att man får ge det en chans. Att det finns ett gäng folk här som trots att det var skeptiska på sitt livs första akvarieföreningsmöte (jag var det) senar anser att det är ohyggligt ballt med denna mix av människor och slutligen: föreningar måste se till att ha en plan för att få folk som "droppar in" att känna sig välkomna. -Igen, det är en väldigt viktig diskussion!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #37
                Det beror ju oxå på vad föreningen vill. Det är ju egentligen inget fel i att bilda en förening av ett rent internt sällskap (jfr inställning nedan):
                citat:Ursprungligt skickat av anfall

                Föreningar finns för de som redan är med, inte för de som vill in.
                Men ofta har man ju ett intresse av tillväxt, föryngring eller annat skäl som kräver viss marknadsföring (jfr inställning nedan):

                citat:Ursprungligt skickat av Zaphi

                Normalt är föreningsfolk otroligt trevliga och gästvänliga. Det är det som de lever på, då mycket få föreninger marknadsför sig på annas sätt.
                Jag har varit med om att utveckla föreningen Landsorts Fågelstation från en förening med misstänksamma gamla kufar (mest killar) till en förening med betydligt mer uppblandad karaktär. Även om vi inte hade någon direkt skriven utvecklingsplan så var det ganska lätt m h a kurser, guidningar, nybörjarträffar, fester e dyl. Det gör sig dock inte per automatik.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av roccster

                  Zaphi betedde sig mycket märkligt första gången jag deltog i gbg´s ciklidgrupp.
                  Först vankade han av och ann i ena hörnet av lokalen för att så småningom resa ragg, och med det börret han har på skallen (till skillnad från mitt som snart är ett minne blott) så såg han väldigt skräckinjagande ut. Jag svarade med att rakst lägga mig på rygg för att blotta min mage, detta är ett vedertaget knep för att visa att du under inga omständigheter är där för at ta en ordförande plats.
                  Efter att Zaphi nosat på mig några gånger slog han händerna i golvet vilket indikerade att han ville leka.
                  Va!? Haha! Nu skrattar jag på riktigt!´Det var det underligaste inlägg jag någonsin läst! Men, en sak är klar, det är faktiskt sant att jag leker först efter att jag nosat! []
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #39
                    =) .. ett underbart underhållande inlägg är det helt klart! grattis Roccster!

                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • October 2004
                      • 531

                      #40
                      Hej!
                      Angående det här med akvarieföreningar så är det både precis det man gör det till,jag själv är med både NCS ock Skandinaviska Killisällskapet ock Spånga Akvarieförening. Tycker jag har mycket utbyte av dom alla tre, man får kontakt med andra akvarister utbyter erfarenheter och delar med sig av tips till nybörjare.Ikväll var jag till Spånga akvarieförenings första vårmöte, med mig hade jag Odlingsprotokollet för odling av Cyrtocara Moori,för den odling av denna ciklid får jag Silverdiplom i nästa månadsmöte i Februari.Så det har sina fördelar att vara med i en förening.MVH Ann-Mari
                      bryggan

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • August 2004
                        • 583

                        #41
                        Man tackar och bockar, jag kunde bara inte låta bli. Sorry Zaphi att du fick bli målet men jag vet att du fixar lite hårdare tag, nudge, nudge...

                        Om jag ska komma med en allvarlig reflektion av ämnet så tycker jag så här.

                        1. Jag söker mig till föreningar (inte bara inom akvaristik) eftersom där finns människor som delar mitt maniska intresse för vad det än må vara.

                        3. Där finns oftast en expertis som är svår att hitta någon annanstans.

                        4. Jag breddar mitt sociala kontaknät. Idag har jag fru och barn vilket innebär att det mesta av min tid går åt till att vara pappa och husbonde. Detta medför att tiden som jag har till att sitta och fika med vänner inte längre existerar. Resultatet av detta blir att möjligheterna att träffa nya och intressanta människor minskar drastiskt.

                        5. Jag får köpa lotter OCH om jag har riktig tur kanske jag vinner en pump som jag inte har någon användning för

                        Som avslutning vill jag bara säga att, visst det kan vara lite stelt i början. Att tro att man ska bli omfamnad och tillvisad en plats i poppissoffan bara för att man betalat en medlemsavgift är naivt. I en förening gäller exakt samma, outalade regler som på tex. en arbetsplats. Den stora skillnaden är ju att man har något gemensamt och det är DET som gör att man fasas in fortare.

                        Men det tar mer än ett möte.

                        Vad kan man göra för att snabba på detta då?

                        Det är en klar fördel om man är en social person såklart. Själv lider jag ju av någon slags pratsjuka så jag brukar kunna nästla mig in lite överallt. Inte lika pratig som Deathdealer dock men bra nära (en av anledningar till att vi numera talar regelbundet i telefon, något som våra fruar suckar högt över, jag med ibland FÖR MANNEN VILL JU BARA INTE SLUTA SNATTRA ). Skämtåsido...

                        Om man är lite tystlåten och tillbakadragen (blyg) så kommer det såklart att ta lite längre tid. Men ge inte upp. Snart sitter du och ljuger med storodlarna och vips så längtar du till nästa möte innan det du är på är slut. Och om du nu hade riktig tur så har du vunnit en pump och vi vet alla vad det medför.
                        En pump utan kar? Låter ju befängt!

                        / Peace!
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

                          #42
                          roccster: Precis så är det!
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...