föreningsliv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

citat:Ursprungligen skickat av MagnusL

citat:Ursprungligen skickat av Christer T

Å jag som funderade på att gå med i SCK. Nu vet jag inte om jag vågar................?
    Jag har precis betalat in 50-lappen. Så får vi se vad det är för UFO-nivå..
    Trist om den skulle stiga nu =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mikael
      Användare
      • April 2002
      • 347

Föreningsfolk… En stilla undran så här på eftermiddagen är hur man utifrån en sådan generalisering kan dra några som helst slutsatser. I begreppet föreningsfolk lär väl så väl fackligt-, religiöst-, sport-, kultur- och ”vad-som-helstintresserade” rymmas. Hela Sverige består av tokar alltså (det kan ju iof hålla med om ). Vi ciklidister lär väl tillhöra extremtokarna då kanske?

Jag skulle vilja säga att föreningslivet blir vad man gör det till. Genom att vara medlem i en förening har man trots allt en möjlighet att lära känna nya människor och få uppleva sådant man annars skulle missa (besök stämman i Filipstad så får ni se vad jag menar [:p]). Visst kan man välja att sitta hemma och visst klarar man sig utan nya kontakter, livet kan vara alldeles utmärkt utan föreningsdeltagande. Föreningslivet ger dock en hel del tillbaka om man är villig att ge lite själv. Att det sedan finns stofiler som undertecknad i de flesta föreningar får man stå ut med [)], det övervägande antalet är normala trevliga människor. Kalle-Majas beskrivning tycker jag ger några bra argument och beskrivningar. Lyckligtvis tror jag däremot att Pär J har helt fel, det kommer att finnas ideella föreningar även i framtiden och de får plats tillsammans med egotripparna och andra umgänges/intresseformer.

/Mikael Mayer
      Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

- Lars Falk

Kommentar

• MagnusL
        Användare
        • January 2004
        • 326

citat:Ursprungligen skickat av deelay

citat:Ursprungligen skickat av MagnusL

citat:Ursprungligen skickat av Christer T

Å jag som funderade på att gå med i SCK. Nu vet jag inte om jag vågar................?
        Jag har precis betalat in 50-lappen. Så får vi se vad det är för UFO-nivå..
        Trist om den skulle stiga nu =)
        det gör den säkert..
        Magnus Lovgren

Kommentar

• Gäst

åh jag som fått en riktigt kul bild av möten, efter att jag sett Orm/Daniel i högform på bild i mötes sittuation Men kanske han oxå betraktades med arga ögon?

Kan ju helt klart vara så att vissa föreningar består av insnöade 40talister, men då är det ju bara lägga benen på ryggen.

Tror dock nog att det finns många goa gubbar och nån gumma i föreningarna!

Kommentar

• Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

citat:Ursprungligen skickat av Pär J.

Tror att ideella föreningar håller på att dö ut, vem vill göra någont för någon annan gratis, när man kan spela Counter strike och se på Paradise Hotel?

HAHA.. klockrent! det är ju det jag gör!!
            Då är vi tre om det!
            Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Om man inte trivs med föreningsutbudet på den ort man bor på så kanske man kan vara kreativ och starta en egen?

Sedan är det väl inte fel att ta en öl eller två tillsammans med ett gott sällskap...men jag går inte till en akvarieförening med förhoppning om att få knäppa en bärs, utan jag går dit för att dela erfarenheter och kunskap samt ha kul...det går faktiskt även utan bärsen!

Det blir inte roligare än vad man själv gör det till. Är man nytillkommen gäst i ett redan inkört gäng så säger det sig självt att det kan vara trevande en stund innan alla "hittar rätt".

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

jösses sicken diskussion *asg*

Handboken i hur man beter sig i en förening, eller hur ser en typisk föreningsmedlem ut!!!

Först och främst är det väl inget problem om man är på ett visst sätt??? VA??
                Vissa gillar att snacka över en öl (jag) eller kaffe (jag), men att behöva ha en diskussion om detta är PATETISKT!!!!

Om man kommer till ett möte av någon form, är det kanske "god ton" att försöka bekanta sig med hur föreningen drivs, lyssna av hur diskussionerna går och respektera dom andra som finns i rummet (om man inte är en tjatröv som jag...ursäkta uttrycket).

Titta bara hur ni beter er i vardagslivet....man kanske inte rusar in ett en lokal full med folk, drar upp biran och börjar tokprata med folk (inget fel att göra det i.o.f.s) som man aldrig träffat förut, MEN om man tycker det är TRÅKIGT...gör nåt åt det...prata mer, kom med förslag, men bara för att man har ett gemensamt intresse betyder det INTE med automatik att man är på samma våglängd i alla lägen...

Fånig diskussion!!! *asg*

hutti; det är mer krut i dig än att du behöver ta upp en diskussion om hur föreningar är, hur folket beter sig, och om du har tråkigt...gör nåt åt det!

att vara rädd eller om man tycker att gubbar på 40 är mossiga....eller att "skitungar" inte har nåt på ett möte att göra....jösses vad man är fördomsfull då....nä...har aldrig uppfattat någon som fördomsfull här förut...så???

Deathdealer tjötar på för fullt!!![8D][8D][8D]
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

ps....jag lirar JO och JOE!!!!

Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

,tja,det verkar som det finns olika syn på detta med förenings människer,men helt klart i den akvarieförening jag besökt är det speciellt,typ mer glodde på mig än en raritet i en auktionspåse(ser förvisso inte klok ut ,typ vildsint säter inneboende,men ändå!),Sen var det väl kanske mitt eget fel att knäppa den där 7.2:an under kaffet...vilka normala gör det på en tisd.?Ja förutom skiftare då som mig själv.

Kommentar

• Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

citat:Ursprungligen skickat av deathhealer
                      ...men att behöva ha en diskussion om detta är PATETISKT!!!!
                      Jovisst, finns väl mer meningsfulla ämnen att dryfta på en ciklidsida. Blir lite förnärmad ändå då gruppdynamik är en sak som intresserar mig och då jag tycker mig ha sett åtskilliga måttligt relevanta trådar på detta forum tidigare. Detta är i min smak den minst meningsfulla tråden på länge:

Och patetiskt? Jag har inte sätt nåt särskilt affektfullt inlägg (innan ditt). Spar på utropstecknen.

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • November 2004
                        • 572

Hutti, du får väl fundera över om du är UFO:t eller den sant dedikerade akvaristen...
                        [/quote]
                        (vrålar av skratt!) ja det tåls ju att fundera över

Kommentar

• Gäst

ah din story förtäljde inte att du drack en 7.2 under mötet. hahaha
                          Även jag skulle nog sett rätt förvånad ut om nån ny snubbe dök upp med elefant öl i handen på ett tisdags möte.

och meningslösa ämnen? finns sådana! Man väljer ju själv var och när man slösar sin privata tid! tex läser eller skriver i 'meningslösa' ämnen.

Kommentar

• deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

Kalle-Maja; meningslöst inlägg av allra högsta grad, MEN det har fått folk och betala, och då försvinner mycket av problemen som diskuterats tidigare...eller hur...dvs det händer nåt!

Finns miljoners meningslösa inlägg, men ordet är fritt, klart som sjutton att man kan diskutera hur en förningn ska va, men vilken skillnad det kommer att göra för den föringen hutti besökte *asg*....
                            Det är väl inte svårt att sitta och ha synpunkter om saker och ting, men att göra något åt saken har väldigt många svårt för. Jag tror själv att jag kan påverka en sten genom att stirra på den...

Att jag ser det som en helt naturlig sak att inte fråga om varför gör dom si eller så utan att först försöka göra nåt åt det....kan vara fel...men jag har fått saker att ändra sig utan att gnälla, så om du finner mitt inlägg patetiskt - var så god.

Deathdealer

Kommentar

• deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

Erik_s; där satte du mig ordentligt

Deathdealer

Kommentar

• roccster
                                Användare
                                • August 2004
                                • 583

Fast jag måste hålla med Hutti, Zaphi betedde sig mycket märkligt första gången jag deltog i gbg´s ciklidgrupp.
                                Först vankade han av och ann i ena hörnet av lokalen för att så småningom resa ragg, och med det börret han har på skallen (till skillnad från mitt som snart är ett minne blott) så såg han väldigt skräckinjagande ut. Jag svarade med att rakst lägga mig på rygg för att blotta min mage, detta är ett vedertaget knep för att visa att du under inga omständigheter är där för at ta en ordförande plats.
                                Efter att Zaphi nosat på mig några gånger slog han händerna i golvet vilket indikerade att han ville leka.

Alltså, om du vill bli accepterad i en förening ska du lägga dig ner på ryggen så att ingen behöver känna sig hotad. Att gå in, rak i ryggen med stirrande blick, vilket du förm. gjorde Hutti, är helt fel. Fel fel fel!
                                MVH

/ Richard
                                http://www.ornemark.com

Kommentar

Arbetssätt...