föreningsliv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    föreningsliv

    tja
    Var på ett akvarieföreningsmöte häromdan!(mitt 5:E).Trodde i min enfald att det skulle bli kul...harsk!Alla glodde som nått katten släpat in(som vanligt)...Min undran är?Måste man betee sig på ett visst sätt?Eller räcker det inte med att man har VISS erfarenhet och bjuder på sig själv?Varför är förenings folk så in....vete tråkiga?Måste man vara det?kan man inte gilla fiskar o ta tex en starkmjöd istället för kaffe?Eller är det en omöjlig kombi?(jag köpte iallafall lotter![V]
  • Mård
    Användare
    • February 2004
    • 285

    #2
    Är inte med i någon förening än...men har tänkt att gå me. Hoppas att det finns roliga människor i föreningar. Hoppas verkligen för jag vill verkligen kunna nacka lite fisk ibland. Har ju ingen vän eller bekant me samma intresse som mig.

    Verkartråkigt om det skulle vara som du säger Hutti[xx(]
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      citat:för jag vill verkligen kunna nacka lite fisk ibland.
      Undrar om du blir poppis i föreningen med den önskan...

      Kommentar

      • anfall
        Användare
        • November 2004
        • 139

        #4
        Det kanske är ett gäng som känner varandra väl och så dyker du upp som gubben ur lådan. Det där med att klämma sig in i en sådan situation och bli accepterad är ju inte raka spåret, oavsett vilken typ av förening det rör sig om. Föreningar finns för de som redan är med, inte för de som vill in. Det enda du kan göra är att bjuda till på ett socialt sätt.

        Kommentar

        • the king
          Användare
          • January 2005
          • 34

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av hutti

          kan man inte gilla fiskar o ta tex en starkmjöd istället för kaffe?Eller är det en omöjlig kombi?(jag köpte iallafall lotter![V]
          Hahaaa! Ja förenings folk är lite anurlunda mäniskor
          Jag kör BMW! fast mest Jagga

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Det där beror ju på vilka människor som är med i föreningen. Ett litet tips är att ligga lite lågt första gången och känna sig för (gäller alla sociala sammanhang). I vissa föreningar så är tas man emot med öppna armar och blir mötets medelpunkt. I andra är folk blygare. Om de blyga är de som leder föreningen så blir föreningen "blyg" men man kan ju inte belasta folk för det. Det jag försöker säga är att man ska ge föreningen en chans även om den verkar avståndstagande först. Sedan borde alla föreningar ha en "plan" för hur man ska ta hand om nya människor på mötena, t ex vissa som har till uppgift att prata med dessa.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Pär J.
              Användare
              • April 2002
              • 219

              #7
              Det är medlemmarna som gör föreningen. Men som i alla sammanhang kan det ju vara vissa starkare personligheter som driver på hårdare eller hörs mest.

              Ge inte upp utan försök vara med och påverka, kanske finns det fler som känner som du. Hoppas inte att detta är den normala bilden av akvarieföreningarna i Sverige.

              By the way, NCS är ju en förening, hur beter sig folket här? Sitter och gapar efter mycket (Ciklidblad, medlemsrabbater mm) eller idogt hjälper till med att skriva artiklar, ragga rabatter och förmåner?

              Tror att ideella föreningar håller på att dö ut, vem vill göra någont för någon annan gratis, när man kan spela Counter strike och se på Paradise Hotel?

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av hutti

                Alla glodde som nått katten släpat in(som vanligt)...Min undran är?Måste man betee sig på ett visst sätt?Eller räcker det inte med att man har VISS erfarenhet och bjuder på sig själv?Varför är förenings folk så in....vete tråkiga?Måste man vara det?kan man inte gilla fiskar o ta tex en starkmjöd istället för kaffe?
                Normalt är föreningsfolk otroligt trevliga och gästvänliga. Det är det som de lever på, då mycket få föreninger marknadsför sig på annas sätt. Jag har varit med i många föreningar, och visst finns det alltid nån eller några skumma typer, men normalt är det mycket trevligt folk som inte alls behöver vara nördiga..

                Men det är klart, om du drack öl på ett föreningsmöte så är det inte så konstigt de glodde
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #9
                  Intressant, jag har tänkt mycket på vad det är för kufar egentligen som dras till föreningar, är själv en gammal föreningsräv som är och har varit med i många föreningar.

                  Den största fördelen med en förening är ju att olika människor kan samlas kring ett gemensamt intresse. Och där (olika => lika) har vi nog förklaringen till det mesta som dryftats här. En fördel med det senare är att du hamnar i ett väldigt brett nätverk som du kan ha användning av på olika sätt. En nackdel är att du inte som brukligt selekterar ditt umgänge (sociala nätverk) m h a de vanliga kulturella, sociala, personliga och psykologiska urvalsfaktorerna. Du måste alltså kunna passa in på delvis andra premisser än du är van vid.

                  Ett annat fenomen (min åsikt) är att föreningar drar till sig en del "UFO:s" med låg EQ och svag förmåga att skapa eller passa in i sociala sammanhang i övrigt. De får då genom att gå med i en förening ett socialt sammanhang, där de inte lätt kan diskvalificeras, alldeles gratis.

                  Hutti, du får väl fundera över om du är UFO:t eller den sant dedikerade akvaristen...

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Pär J.



                    Tror att ideella föreningar håller på att dö ut, vem vill göra någont för någon annan gratis, när man kan spela Counter strike och se på Paradise Hotel?

                    HAHA.. klockrent! det är ju det jag gör!!
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Pär J.


                      Tror att ideella föreningar håller på att dö ut, vem vill göra någont för någon annan gratis, när man kan spela Counter strike och se på Paradise Hotel?
                      Säger NCS-medlem #178

                      (När ironi svaras med sarkasm, vad får man då?) [:0]
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Christer T

                        #12
                        Å jag som funderade på att gå med i SCK. Nu vet jag inte om jag vågar................?

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          #13
                          Klart du gör, även om jag också skulle fundera två gånger innan jag gick med i en Stockholmsförening...
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • MagnusL
                            Användare
                            • January 2004
                            • 326

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Christer T

                            Å jag som funderade på att gå med i SCK. Nu vet jag inte om jag vågar................?
                            Jag har precis betalat in 50-lappen. Så får vi se vad det är för UFO-nivå..
                            Magnus Lovgren

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              #15
                              citat:kan man inte gilla fiskar o ta tex en starkmjöd istället för kaffe?
                              citat:Klart du gör, även om jag också skulle fundera två gånger innan jag gick med i en Stockholmsförening...
                              Jag har precis gått med i Stockholmsföreningen och har bara hunnit med ett möte. Tycker det var en smakstart där vi började på starkmjödslokal och fortsatte i odlingslokal. Inget fel på den kombinationen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...