If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Valisneria debatterades flitigt ett tag på zoopet. Trots att den är en av våra lättaste växter tytcks det finnas ett behov att diskutera den i långa trådar. Jag vet ingen annan växt som tagit så mycket plats.
För er som vill läsa vad som sades om valisneria på zoopet:
Jag heter Ricard och följer valisneriatråden med spänning. Jag är en lat människa och kommer därför aldrig att få se mina burkar glänsa ikapp med Amanos kar. Pga av min bristande vilja att lära mig MASSOR om kemiska substanser så har jag löst växtfrågan med stora rötter med anubias och "kålplantor".
Nu skall jag ha ett artakvarium med Corydoras sterbai som jag hade tänkt skulle få "cruisa" bland valisnerior av olika sort.
Vill du förtydliga följande för mig:
ge några bra exempel på makroämnen (?). Längre ner så stog det "kno3 och k2po4". FÖr mig är det helt obegripliga termer. Kan jag köpa det på apoteket? Hur presenterar jag denna gödning för mina valisnerior?
ge gärna exempel på fler arter som "går igång" på samma sak, dvs. makron...
för att få javamossa att trivas - är det micon som gäller då?
kan man använda blästersand, alltså mkt fin sand till valisneria eller blir det för lite cirkulation med rotröta som följd?
Vill avslutningsvis tacka för att du så generöst bidrar med din kunskap! Tack!
citat:ge några bra exempel på makroämnen (?). Längre ner så stog det "kno3 och k2po4". FÖr mig är det helt obegripliga termer. Kan jag köpa det på apoteket? Hur presenterar jag denna gödning för mina valisnerior?
Såhär skrev defdac i en tråd på zoopet angående rädslan för kemiska betäckningar, det kanske kan hjälpa:
citatu behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".
Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.
Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.
Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.
När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".
Jag gissar att dom flesta använder någon form av micronäring i vilket fall. Dessa ämnen köps på lantmännen i 20 kilos säckar och styckas upp av hobbyentusiaster. Tex granholm:
Bästa sättet att docera är att göra ett stort vattenbyte en gång i veckan och då docera för hela vattenvolymen. På det sättet vet du att du aldrig har mer än 1,5 heldos och att du minst en gång i veckan har en heldos i karet. Stora vattenbyten gillar ju corrys så det kan ju bli bra.
citat:ge gärna exempel på fler arter som "går igång" på samma sak, dvs. makron...
De flersta växter växer bra om man tillsätter enligt ovan doceringar. De växter som klarar sig bra utan co2 är tex: javaormunke, anubias och limnophilia.
citat:för att få javamossa att trivas - är det micon som gäller då?
Alla växter vill ha allt för att trivas. Allt annat är egna erfarenheter. Jag har sett att just javaormbunken är den absolut första växten som visar makrobrist i mitt kar. Jag använder den som en varningsindikator. Jag har däremot aldrig sett microbrist på den. Så den borde klara sig under samma förutsättningar som valisnerian.
citat:kan man använda blästersand, alltså mkt fin sand till valisneria eller blir det för lite cirkulation med rotröta som följd?
Att rotröta skulle vara en effekt av sandbotten är en sanning med modifikation. Om en del av en växt dör så bryts den ner. Nerbrytningen går inte lika bra i sand som i grus pga syrebrist, därför ruttnar roten. En frisk växt transporterar hela tiden ner syre i bottensubstratet. Altså: håll din växt frisk så kommer den inte att ruttna, det är bara växter som inte mår bra som ruttnar i sand, men de hade dött i vilket fall i grus (men inte luktat så illa). Valisneria är förövrigt en växt som trivs mycket bra i grus enligt min erfarenhet.
En viktig sak som bör påpekas om valisneria är att man aldrig skall plantera någon grön del. Minsta lilla del av ett blad som kommer under sanden så dör plantan. Detta har tropica tagit fasta på och säljer bara valisneria med 5mm långa rötter, så det kan bli lite knepigt att plantera dom. Men gör så här:
Ta ett rör av plast (du har säkert något akvarierör liggandes). Ta ett kraftigt gummiband. Vira gummibandet runt röret (längst hela röret) flera gånger hårt. Ta sen valisnerian och fäst de små rötterna som är kvar i gummibandet, alla på samma sida om röret. Gräv sedan ner röret, precis så att det inte syns. Om någon av växterna ändå sitter delvis ner i sanden så kan du vänta ett par veckor för att sedan dra i växten försiktigt, den har då rotat sig lite bättre.
MVH
Magnus
Ber om ursäkt för om jag nu blir lite högljudd men Magnus, ditt svar var:
[u]KUNGLIGT!
Jag behöver den nivå som du använder (Miriam & Co.) för att förstå. Det knyter sig helt när NP03Spi4 gör sig gällande... TACK! Nu skall jag shoppa loss på din angivna länk och bli kemist av rang .
Tar ämnena skada av varandra? Jag ser att de skall blandas till en stamlösning på 0,5l och doseras 10ml/100l vatten. Då kan jag alltså ha de tre färdigblandade lösningarna i en stor flaska och dosera 10ml/100l från den?
"NutriSi"/Miriam kan även kallas för "Mikro+" - men hos granholmarna så gör han skilnad på detta i beställningslistan. Skall jag använda NutriSi i min stora flaska och toppa med x-tra micro genom att använda Mikro+?
EDIT: du skriver
citat:Valisneria är förövrigt en växt som trivs mycket bra i grus enligt min erfarenhet.
citat:En viktig sak som bör påpekas om valisneria är att man aldrig skall plantera någon grön del. Minsta lilla del av ett blad som kommer under sanden så dör plantan.
Nja, det stämmer inte. Jag trycker ner vallisneria så de sitter fast, de tar sig ändå. Allt övrigt håller jag med om.
citat:NutriSi"/Miriam kan även kallas för "Mikro+" - men hos granholmarna så gör han skilnad på detta i beställningslistan. Skall jag använda NutriSi i min stora flaska och toppa med x-tra micro genom att använda Mikro+?
"NutiiSi", "mikro+" och "tmg är i princip samma sak, men i olika förpackningar. Nutrisi är pulver och doseras som ovan. TMG´s docering står på förpackningen, micro är flytande, väljer du det får jag återkomma om doseringen. Du skall altså välja en av ovanstående, inte kompletera den ena med den andra. Välj nutrisi, det är väl beprövat och mycket billigt.
citat:Tar ämnena skada av varandra? Jag ser att de skall blandas till en stamlösning på 0,5l och doseras 10ml/100l vatten. Då kan jag alltså ha de tre färdigblandade lösningarna i en stor flaska och dosera 10ml/100l från den?
Det har funnits diskussioner om detta efterssom micron verkar flocka sig när man tillsätter kh2po4. Men växtgurun Barr säger att det inte spelar någon roll. Bara ämnena kommer i burken så blir dom åtkomliga för växterna. Om dom skulle separera sig i flaskan är det bara att skaka om ordentlig innan du docerar.
(Fördelen med att ha dom i olika flaskor är att du (när du blir mer insnöad) kan justera de olika ämnena inbördes för att trigga olika röda nyanser i växterna. Jag själv har automatgödning i mitt kar. En gång i veckan mäter jag nitrat och fosfat för att justera rätt det, då behöver man ju ämnena var för sig. Vattenbyten gör jag numera bara när jag behöver suga ut dietrus ur karet, ca en gång i månaden. Men då byter jag 80% och nollställer därmed näringsnivåerna nästan helt.)
citat:du skriver
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Valisneria är förövrigt en växt som trivs mycket bra i grus enligt min erfarenhet.
--------------------------------------------------------------------------------
men menar sand eller?
Givetvis menar jag sand, skulle bara kolla dig[8D].
citat:citat:
En viktig sak som bör påpekas om valisneria är att man aldrig skall plantera någon grön del. Minsta lilla del av ett blad som kommer under sanden så dör plantan.
Nja, det stämmer inte. Jag trycker ner vallisneria så de sitter fast, de tar sig ändå. Allt övrigt håller jag med om.
Nja, det stämmer. Har man dom bästa förutsättningarna i övrigt så kommer dom oftast igång. Men nu är det väl inte det vanligaste att folk har rätt förutsättningar i sina kar och då kan det bli svårt. Planterar man utan att trycka ner dom gröna delarna kommer plantan att ta sig mycket fortare i vart fall.
Givetvis menar jag sand, skulle bara kolla dig [8D].
Mannen, myten och legenden som [u]alltid har stenkoll!
Du, om man tittar på Bosses sida (granis) så har han även Fe och ngn mer natriumvariant eller kalium...[] Ngt du rekommenderar?
Jag själv har automatgödning i mitt kar... Kör du med Eheims doserare då eller?
citatu, om man tittar på Bosses sida (granis) så har han även Fe och ngn mer natriumvariant eller kalium... Ngt du rekommenderar?
Järn finns i microgödningen. Det är lite i underkant om man skall följa rekomenadtionerna, men det är finlir du inte behöver bry dig om. Jag själv tillsätter inte extra järn. Det verkar fungera bra. Mitt kar innan omdesign:
Gömt bland alla tanganyikafoton. Tråkig design men friska växter.
Det andra du menar är säkert k2so4 (kaliumsulfat). Det rekomenderar jag bara i två fall:
1: Du är en lat akvarist som aldrig byter vatten. Om man förlitar sig på fiskskit som makrokälla så kan det vara bra att kompletera med lite kalium. Använder du metoden ovan får du kalium i tillräckliga mängder via kno3 och k2po4.
2: Du ser uppenbara kaliumbristsymptom på dina hygrophila. Dessa planter är mycket känsliga för kaliumbrist. Ibland kan det altså vara befogat med lite extra kalium för att hjälpa dom på traven.
citat:Jag själv har automatgödning i mitt kar... Kör du med Eheims doserare då eller?
Jag använder IKS slangpump. Otrolig exakt docering på ml när. Används av saltfolket för tillsats av mg, ca och kh.
oki doki... Då är jag nöjd. Väldigt nöjd.
När jag ändå har dig på "tråden" (jag är Göteborgare och uppskattar tråkiga ordvitsar, som vi ofta gör...) så kan jag ju fortsätta ställa mina muppiga [xx(]-frågor.
Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan mina valisnerior börjar reagera på alla gosaker jag börjar ge dem from onsdag?
CO2 är en kompis som ni växtfokuserade gärna har med i ekvationen, det och MASSOR med ljus. Jag har inte MASSOR med ljus utan ganska smådåligt av den varan (runt 0,3w/l[])
Hur kommer alla dessa gosaker att påverka algtillväxt mm.?
citat:Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan mina valisnerior börjar reagera på alla gosaker jag börjar ge dem from onsdag?
Reaktionen bör komma ganska så snabbt om dom redan har rotat sig. Har dom inte rotat sig tar det lite tid att aklimatiseras. Har man ingen co2 kan det ta ett tag, men inom 2 veckor bör du ha sett en ökad tillväxt.
citat:CO2 är en kompis som ni växtfokuserade gärna har med i ekvationen, det och MASSOR med ljus. Jag har inte MASSOR med ljus utan ganska smådåligt av den varan (runt 0,3w/l)
Co2 är ingen nödvändighet för dessa växterna. Vi talar om växter som i naturen växer i kalkhaltigt vatten. Finns det kalk i närheten finns det ingen co2. Den co2 som bildas övergår snabbt till mycket mer svårsmält bikarbonat. Valisneria är en mästare på att utnyttja bikarbonat som kolkälla istället för co2. Så också dom andra växterna jag har nämnt. Dessa växterna blir lika fina i co2 berikade kar som i "vanliga" kar. Den växer bara inte lika snabbt.
Angående ljus så har du absolut tillräckligt för att bli framgångsrik med valisneria och andra bikarbplantor.
citat:Hur kommer alla dessa gosaker att påverka algtillväxt mm.?
De två absoluta algfaktorerna i akvarium är amonium och obalanserad gödning.
Obalanserad gödning är en stor risk när man docerar enbart tmg och byter en massa vatten (som dom flesta ovetande gör)
När växter har allt dom behöver så får inte algerna en schans. I mitt kar får jag bara algblommningar av för lite gödning, aldrig av för mycket.
citat: tropfrog: Jag återkommer när jag tagit reda på vad näringstabletterna hette. Kan ta ett tag. Snyggt kar, det där med växterna och kardinaltetrorna
Jag ser fram emot att testa tabletter med makro i...Tack.
citat:topfrog: DU är min favorit forumist! Jag kan inte förstå hur du orkar skriva såna långa och inveklade men humoristiska inslag! vill bara säga TACK!
Om det låter invecklat så har jag misslyckats. Mitt mål är att försöka förklara på ett sätt som alla förstår.
Det är sådanna uppmuntringar som gör att jag tycker att det är värt det....Tack själv.
citat:jag har en fråga! vart kan man köpa salpeter? (ska inte andvändas till akvaristiska ändamål men endå! )
Om det är kno3 du vill ha så se länk ovan. Annars får du väl leta i matbutiken.
MVH
Magnus
Kanon tråd... Magnus du är verkligen Kung på Grönt!!
Lånar tråden med en fråga.
Jag har fått bra fart på mina vallisnerior men detta verkar vara på bekostnad av min svärdsplantor som håller på att försvinna lus får dom är det så att vallisnerior är bättre på att ta uipp näring eller är det något annat ?
Kommentar