Mina vallisnerior växer sig för långa. Tar de skada av att beskäras?
Vallisneria
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
-
För det första är jag verkligen ingen växtexpert. Jag har lyckats döda allt på både fönsterbänkar och i akvarier. Släpp in mig i Amazonas regnskogar och världen får ont om syre...
Chicke>> Jag har ingen aning, men växterna jag köpt på Hornbach (!) här i Göteborg har haft fantastisk kvalitet.
Tack Lady - saxen ska fram. Och grattis till äktenskapet!Kommentar
-
-
[quote]Ursprungligen skickat av LadyTiera
mina växer som satan, de börjar dessutom bubbla småbubblor av dem?
marco, tack.
[/quote
Satan? Usch fy blä...Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Chicke
Får ja fråga hur du får dom att växa å bli för långa? mina växer knappt nått
1: plantera bara rötterna, ingen del av det gröna få sticka ner i gruset. Då ruttnar dom
2: Du behöver ljus, dock har jag aldrig sett valisneria som fått för lite ljus så det mesta över 0,2w/l borde duga.
3:Valisneria klarar sig bra med karbonat som kolkälla, har du mycket lågt kh bör den justeras upp med bikarbonat. Dock är kolbrist väldigt ovanligt för valisneria.
4: Valisneria behöver makroämnena för att växa. Det i makroämnena det enda egentliga problemet finns för valisneria. En källa till det är fiskskit en annan k2po4 eller kno3. För den "vanliga" fiskakvaristen gäller det bara att inte byta för mycket vatten. Hur mycket som är för mycket får var och en lära sig om sitt kar. Om alla ovan punkter är uppfyllda så är det makrobrist som råder om valisnerian inte växer. Då bör man byta mindre vatten för att få igång dom.
5: microämnena som finns i tmg är inte direkt nödvändiga att tillsätta. Om växterna visar ovanligt tunn eller skruvad tillväxt kan det vara microbrist. Men det är ovanligt, så undvik att göda algerna med dessa dyra droppar tills du har konstaterat microbrist.
Följ dessa steg och du kommer inte att misslyckas med valisneria som är en av dom absolut lättaste växterna.
Dom som inte vågar dra ner på vattenbytena i sina kar bör satsa på anubias också. Den växer inte under macrobrist, men den dör iallafall inte.
MVH
MagnusKommentar
-
Mina vallisnerior är inte planterade i grus, utan botten är täckt av skifferskärvor, avsedda för trädgårdar. Bitarna är stora som enkronor/femkronor. Skifferlagret är ca 3 cm tjockt.
Magnus>> Håller du med Tiera om att de kan klippas av utan att ta skada?Kommentar
-
citat:Magnus>> Håller du med Tiera om att de kan klippas av utan att ta skada?
MVH
MagnusKommentar
-
-
Stoppa ner en näringstablett/planta vid rötterna och du blir tvungen att gallra efter några månader.Kommentar
-
Näringstabletten inehåller tyvärr inget av värde för valisnerian. Den klarar sig lika bra utan, precis som alla andra växter.
MVH
MagnusKommentar
-
Har också haft lite problem med att hålla min jätte vallisineria vid liv. Tryckte ner en gödningsboll vid rötterna, det blev en massa nya skott av det men inget som växte på höjden. Så nu har jag bara en massa små skott i en rödaktig ton....inget fintMvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mård
Har också haft lite problem med att hålla min jätte vallisineria vid liv. Tryckte ner en gödningsboll vid rötterna, det blev en massa nya skott av det men inget som växte på höjden. Så nu har jag bara en massa små skott i en rödaktig ton....inget fint
MVH
MagnusKommentar
-
citat:Näringstabletten inehåller tyvärr inget av värde för valisnerian. Den klarar sig lika bra utan, precis som alla andra växter.
citat:Har också haft lite problem med att hålla min jätte vallisineria vid liv. Tryckte ner en gödningsboll vid rötterna, det blev en massa nya skott av det men inget som växte på höjden. Så nu har jag bara en massa små skott i en rödaktig ton....inget fintKommentar
Kommentar