Vallisneria

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

Mycket tacksam om jag kan få lite alg-/växthjälp av er som är både pedagogiska och kunniga. Börjar med detta problem:

I ett av mina akvarier (100 liter, startades i början av januari) har jag fyra mindre ciklider samt åtta tetror. Sand, sten (och en liten testyta med grus för att se om det växte bättre där än i sand) samt vallisneria som förökar sig bra med mängder av nya skott. Ett fåtal av de stora gamla bladen gulnar och tynar bort. Det gäller framför allt de som står där jag har grus och inte sand. De nya skotten är mörkfägade men har spridit och utvecklat sig mycket fint.

På några av vallisnerian satt vid köpet en del "trådalger" (centimeterlånga trådar som INTE sitter i "bukett", såsom jag uppfattat att tofsalger gör) från butiken.

Jag vill ha bort algerna som verkar sprida sig sakta men säkert!

I ett av hörnen finns ett stort stenrös upp till ytan. På stenarnas överdelar finns också ett allt starkare "brungrått" algtäcke kompletterat med en och annan grön oansenlig algsamling. Jag vill ha "vanligt grön algtäcke", inte de längre brungrå.

Jag har börjat mata betydligt mindre och har ljuset på enbart sex timmar. Har använt en del växtgödning i vätskeform, men förstår nu att det i dagsläget är bortkastat.

Byter cirka 30 % av vattnet/vecka. Har ett litet innerfilter.

Vad mer kan jag göra för att bekämpa trådalgerna bäst?
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

citat:
      Sand, sten (och en liten testyta med grus för att se om det växte bättre där än i sand)

<snip

Ett fåtal av de stora gamla bladen gulnar och tynar bort. Det gäller framför allt de som står där jag har grus och inte sand.
      Bottnen har sällan med tillväxten att göra, speciellt inte vad gäller Vallisneria.

Har du så näringsfattigt vatten att dom måste förlita sig bottnen (om du t ex är duktig med vattenbyten) så är det dock logiskt att nytillsatt grus är betydligt näringsfattigare än gammal inkörd sand.

Dessutom har den äldre sanden mineraliseringsprocesser som bryter ner det organiskt bundna nitratet/fosfatet. Men måste dina växter förlita sig på dessa kommer du ha lååååångsam tillväxt och därmed ganska kass nitrat/fosfatminskning (vilket ofta är den största anledningen att Riftlake-entusiaster kör lite grönt).

citat:
      Ett fåtal av de stora gamla bladen gulnar och tynar bort.
      Det är sannolikt en makrobrist, eller så har dom nått sin livslängd helt enkelt.

citat:
      Har använt en del växtgödning i vätskeform,
      Vilken växtgödning var det?

citat:
      I ett av hörnen finns ett stort stenrös upp till ytan. På stenarnas överdelar finns också ett allt starkare "brungrått" algtäcke kompletterat med en och annan grön oansenlig algsamling. Jag vill ha "vanligt grön algtäcke", inte de längre brungrå.
      Tryck upp makronivåerna med KNO3 och KH2PO4.

citat:
      Jag har börjat mata betydligt mindre och har ljuset på enbart sex timmar.

Byter cirka 30 % av vattnet/vecka. Har ett litet innerfilter.
      Svälter ihjäl växterna men inte algerna. Litet innerfilter borgar för dålig nitrifikation vilket innebär ammoniuminstabilitet vilket gynnar alger mer än växter.

citat:
      Sluta med eventuell järn/mikrogödning och få upp makronivåerna med KNO3 och KH2PO4.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

Och skaffa större filter.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Camenius
          NCS Medlem
          • October 2004
          • 233

Tack för konkreta svar. Har läst tråden och inser vikten av att få upp det ni kallar makronivåerna (även om jag nog inte riktigt behärskar sambanden och konsekvenserna full ut.)

citat:
          Litet innerfilter borgar för dålig nitrifikation vilket innebär ammoniuminstabilitet...
          Vad betyder detta?

citat:
          Det är Nutrafin, Aquatic plant food, Plant Gro (New imporved formula)

citat: citat:

Sluta med eventuell järn/mikrogödning och få upp makronivåerna med KNO3 och KH2PO4.
          Betyder detta att jag får bort trådalger men ändå kan få ett visst algtäcke med "normala alger", i "normala" mängder?

citat: Och skaffa större filter.
          MVH
          Magnus
          Jag har ett Fluval 2 som sägs pumpa 400 liter/h. Akvariet är på 100 liter, uppskattad vattenmängd är 75 liter. Det par jag är mycket rädd om är strömlevande och klarar stark ström även om de föredrar att leva "under strömmarna" (Teleogramma depressum).

Två andra frågor:
          I akvariet går framförallt ett par jag är mycket rädd om. Är det bättre/sämre för vattenkvalitet och för växtnäring (tänker på exkrementer) att ta bort tetrorna och det andra paret. Tetrorna använder jag för att det ska bli lite mer rörelse och så äter de upp småresterna av kvarbliven mat.

Hur lång tid bör/ska armaturen vara tänd? Akvariet står i ett rum som kan ha persiennerna nerdragna, dvs endast lite dagsljus. Jag vill ju ha det tänt under kvällstiden när vi är hemma.
          /Lasse

PS Sanden och gruset lades ned i akvariet samtidigt. Ville testa det jag hört om att sand var för tät, vilket jag nu både lärt av er och av egen erfarenhet, inte stämmer. Vallisnerian verkar tom trivas bättre i sanden än i gruset. DS

Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

citat:
            citat:
            Litet innerfilter borgar för dålig nitrifikation vilket innebär ammoniuminstabilitet...
            Vad betyder detta?
            Ammoniuminstabilitet triggar algsporer. Oscillatoria triggas t ex av extremt låga kvävehalter generellt sett, Grönvatten är lätt att trigga med en skarp puls urin/krukväxtgödning.

citat:
            citat:
            Det är Nutrafin, Aquatic plant food, Plant Gro (New imporved formula)

CAT=1&SUBCAT=121&PROD_ID=01076740030101

Typ dubbelt så mycket järn som kväve och växter käkar ca 100 ggr mer kväve jämfört med järn. Är kvävet dessutom i ammoniumform så blir det extra komiskt. Trådalger here we come.

citat:
            Betyder detta att jag får bort trådalger men ändå kan få ett visst algtäcke med "normala alger", i "normala" mängder?
            Inte utan lite jobb. Först rätar du upp kväve:fosfor-förhållandet med KNO3 och KH2PO4 och sedan ser du till att slå på trådalgerna så mycket du kan varje dag. Rullar upp på en pinne t ex.

Allteftersom kommer dom bytas ut mot roligare vanliga grönalger.

citat:
            I akvariet går framförallt ett par jag är mycket rädd om. Är det bättre/sämre för vattenkvalitet och för växtnäring (tänker på exkrementer) att ta bort tetrorna och det andra paret.
            Järn är inte bra, ungefär som koppar. Chelateringen skyddar iofs, men om växterna är makrobegränsade kommer järnet inte tas upp ändå och när chelateringen bryts efter några dagar så blir det rost som är marginellt sexigare än höga halter koppar.

Icke organiskt kalium, nitrat och fosfat från KNO3 och KH2PO4 är däremot inga som helst problem för firrarna.

Överlag är dessutom de doserade nivåerna så oerhört låga. Skippa vattenbytet en vecka och du har långt högre nitratnivåer än vad du doserar.

citat:
            Hur lång tid bör/ska armaturen vara tänd?
            I en burk med gles växtmängd inte mer än 10 timmar.

Kommentar

• Camenius
              NCS Medlem
              • October 2004
              • 233

Återigen, tack för svar.

...och så några nya "dumma" frågor från novisen. []

o0o Jag kan alltså öka belysningstiden till 8-9 timmar, utan att enbart algtillväxten gynnas!?

o0o Filtret som jag uppgav var litet, är på 400 liter (Fluval 2). Akvariet på 100 liter, vattenmängden uppskattar jag till cirka 75 liter. I det sammanhanget kanske filtret ändå räcker?

o0o När jag startade ett annat akvarium (220 liter) i början av december växte det direkt så det knakade, möjligen vallisnerian undantagen. Jag hade enbart de förkättade kulorna under några växter, inget annat. Relativt många fiskar. Vad kan ha "orsakat" den lyckade starten i det akvariet, det var ju nytt och helt utan näring? (30 % vattenbyte och rengöring av filter varje vecka.)

o0o Sedan jag tagit ut innerfiltret i mitten av januari (Fluval 4) i 220-akvariet, och ersatt det med ett 1000-liters pumphuvud och "sådant där blått skumgummi" (ursäkta novisen), kan tillväxten enbart ses på anubisplantor, resten börjar se hängiga ut. Jag ska därför även för detta akvarium börja med samma "medicin" som du föreslagit för mitt 100-liters. Kan det nya filtret påverka växternas tillväxt i någon riktning?

Tack på förhand!
              /Lasse
              Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

citat:
                o0o Jag kan alltså öka belysningstiden till 8-9 timmar, utan att enbart algtillväxten gynnas!?
                Har du bara någon enstaka växt: Självklart inte. Algerna kommer ta allt ljus med glädje. Växterna kanske också kommer bli glada och eventuellt lite algfriare med bra gödning - men resten av burken är ju fritt fram för alger.

Några få växter i ett akvarium är problematiskt hur man än vrider och vänder på det. Punktbelysning är ett alternativ.

citat:
                o0o Filtret som jag uppgav var litet, är på 400 liter (Fluval 2). Akvariet på 100 liter, vattenmängden uppskattar jag till cirka 75 liter. I det sammanhanget kanske filtret ändå räcker?
                Ja för ett par småfirrar och matning med några flingor varannan dag har du de obefintliga marginalerna på din sida.

citat:
                o0o När jag startade ett annat akvarium (220 liter) i början av december växte det direkt så det knakade, möjligen vallisnerian undantagen. Jag hade enbart de förkättade kulorna under några växter, inget annat. Relativt många fiskar. Vad kan ha "orsakat" den lyckade starten i det akvariet, det var ju nytt och helt utan näring? (30 % vattenbyte och rengöring av filter varje vecka.)
                Vet du inte vad kulorna innehöll så kan ingen svara på den frågan.

Voodoo och lerkulor fungerar ibland

citat:
                o0o Sedan jag tagit ut innerfiltret i mitten av januari (Fluval 4) i 220-akvariet, och ersatt det med ett 1000-liters pumphuvud och "sådant där blått skumgummi" (ursäkta novisen), kan tillväxten enbart ses på anubisplantor, resten börjar se hängiga ut. Jag ska därför även för detta akvarium börja med samma "medicin" som du föreslagit för mitt 100-liters. Kan det nya filtret påverka växternas tillväxt i någon riktning?
                Ja om du med det nya starka filtret även fick betydilgt kraftigare ytcirkulation, t ex ett strilrör med strålarna riktade mot ytan.

Märker du försämrad tillväxt på växterna utan att ändra makronäringsämnesinflödet i akvariet så kan du vara säker på att det är kolet som växerna har problem med.

Topplistan över de näringsämnen som alltid är för låga för akvatiska växter:
                1) Kol
                2) Kol
                3) Kol
                4) Kol
                ..
                ..
                17) Kol
                1 Kväve
                19) Kalium
                20) Fosfor
                21) Magnesium
                22) Sulfat
                23) Calcium
                ..
                ..
                ..
                179) Järn

Kommentar

• Camenius
                  NCS Medlem
                  • October 2004
                  • 233

Du menar alltså att filtret är för litet, 400 liters fluval i ett 100-litersakvarium, korrekt tolkat?
                  I övrigt varmt tack för dina svar och för tidigare kunskapsrika inlägg.
                  Tack
                  /Lasse

PS Kulorna heter för övrigt JBL, rotnäring, Proflora, med alla essentiella spårämnen -Cu, Mo, Co, B, Z, Mn. Det sistnämnda ser väldigt seriöst ut för oss som inte är så hyfsade på voodoo.
                  Var det kulorna, eller var mina voodoo-danser effektiva? Jag överdriver inte, växterna verkligen stortrivdes. DS
                  Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

citat:
                    Du menar alltså att filtret är för litet, 400 liters fluval i ett 100-litersakvarium, korrekt tolkat?
                    Att skjuta igenom 400 liter per timme genom ett par deciliter filtermassa kan inte bli effektivt hur mycket man än dansar

citat:
                    PS Kulorna heter för övrigt JBL, rotnäring, Proflora, med alla essentiella spårämnen -Cu, Mo, Co, B, Z, Mn.
                    Dom kommer lite längre ner på listan ovan, en jumboplats faktiskt.

Dom nämner inte att det är lera och den innehåller väldigt stora mängder järn och ca hälften så mycket kalium som järn. Kalium tas upp i 200 ggr mer mängd än järn eftersom kalium är ett makroämne och järn ett mikroämne.

citat:
                    Var det kulorna, eller var mina voodoo-danser effektiva?
                    Kalium gör stooooor skillnad, men det är billigare och effektivare att köpa det i någon ickeorganisk form, typ K2SO4 eller KNO3. Då får man Svavel och Kväve på köpet dessutom. Toppa med lite KH2PO4 så får växterna alla tre av NPK som går åt i absolut störst mängd.

Du slänger inte ut lera och järngranulat när gräsmattan hemma börjar se moloken ut. Du slänger ut NPK.

(kom bara inte på tanken att slänga blåkorn i akvariet - ammoniumet kommer trigga grönvatten)

Kommentar

• Camenius
                      NCS Medlem
                      • October 2004
                      • 233

Tack, och...

[:0]...och gapskratt!!! Var på Västerås akvarieförening för en tid sedan. Kaffe och trevligt värre. Där lärde jag mig blandannat att det var onödigt dyrt att köpa kulor, man kunde enkelt tillverka egna vilket varit en trevlig aktivitet förra gången, "synd att du missade det".

Enligt uppgift var det bara att köpa en slags "lera som dagisbarn använder" och blanda i några nedmalda blåkorn för gräsmattsgödningen. "Sen värmer man det bara och vips..., SKITenkelt, billigt och bra."

Missförstå mig icke, jag är inte stöddig utan mer okunnig än de i mycket vad gäller akvarier, men detta var visst inte ett så bra råd.

(Jag drog mig för att göra som de sa, med tanke på diskussionen om att jordbrukets gödning av åkrar "förstört" många vattendrag (och kände mig feg).

citat: citat:

Att skjuta igenom 400 liter per timme genom ett par deciliter filtermassa kan inte bli effektivt hur mycket man än dansar
                      []

Jag är en nyfiken jä-el. Men ett av de få saker jag dragit mig för att intressera mig för här i livet är kemi, som jag verkligen ogillade i skolan. Men nu blir jag faktiskt väldigt nyfiken även på detta.

Du gläntar på en dörr till en ny spännande värld, tack även för det!

/Lasse
                      Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

citat:
                        Där lärde jag mig blandannat att det var onödigt dyrt att köpa kulor, man kunde enkelt tillverka egna vilket varit en trevlig aktivitet förra gången, "synd att du missade det".
                        Jag har gömt mina synder i källaren. Har ett bigpack med lerkulor någonstans. Jag använde Bonsailera och vanlig trädgårdslera uppgrävd på någons bakgård

citat:
                        Enligt uppgift var det bara att köpa en slags "lera som dagisbarn använder" och blanda i några nedmalda blåkorn för gräsmattsgödningen. "Sen värmer man det bara och vips..., SKITenkelt, billigt och bra."
                        Ahh.. Now we're talkin'

Senskebröderna på wwww.aquariumdesigngroup.com brukar rekommmendera att man gör egna lerkulor och petar in Osmocote-tabletter i dom för att trycka upp NPK-halten. Leran binder tydligen upp det förhatliga ammoniumet så det inte läcker upp i vattnet.

Klart intressant om man aldrig mer vill plantera om.

citat:
                        Missförstå mig icke, jag är inte stöddig utan mer okunnig än de i mycket vad gäller akvarier, men detta var visst inte ett så bra råd.
                        Det är bra för moralen att vara lite stöddig ibland, dessutom brukar det inte komma fram någon knorrig information här i forumen om ingen tuffar till sig lite.

citat:
                        (Jag drog mig för att göra som de sa, med tanke på diskussionen om att jordbrukets gödning av åkrar "förstört" många vattendrag (och kände mig feg).
                        Dom finaste och klaraste vattendragen i världen har höga fina NP-halter och en stabilt stor fauna av akvatiska växter.

Jag har blivit erbjuden att föreläsa hur gödning fungerar i växtakvarium vid den oceanografiska avdelningen på Göteborgs universitet vid ett seminarium ang. övergödningen i Östersjön. Det är lite komiskt att Sverige plöjt ner 5 miljarder i kväverening och det sedan blir problem med Cyanobakterier (Cyanobakterier tar kväve ur luften).

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1840

citat:Jag har blivit erbjuden att föreläsa hur gödning fungerar i växtakvarium vid den oceanografiska avdelningen på Göteborgs universitet vid ett seminarium ang. övergödningen i Östersjön.
                          Jag hoppas du tar det......Och att du berättar i god tid så att man kan komma och lyssna.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• daniel_i_malmö
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1338

Skrev ett lånmgt inlägg om gödning och sånt men insåg att jag nog drog tråden väl långt off-topic så jag flyttade det till en ny tråd. Läs den gärna: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10478
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Camenius
                              NCS Medlem
                              • October 2004
                              • 233

Topfrog: På sidan två i denna tråd hänvisade du till en länk med bild på ditt akvarium:

Främst i akvariet kan vi se en mycket lågväxande växt. Vad är detta, samt, kan du ge mig några korta fakta om den?

Exempelvis klarar den sig utan att jag kör CO2, men med PMDD? Om inte, vilka andra bra lågväxande "gräs-alternativ" rekommenderar du?
                              /Lasse
                              Legitimerad Nortonist.

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1840

Det är Glossostigma elantoides, den fungerar inte utan co2 och mycket ljus. Jag har upplevt den ganska så besvärlig även med rätt förutsättningar, men jag har hört andra (tex defdac) som har rivit ut den för att den växer för mycket.

Bästa försöket med bottentäckare utan co2 skulle nog vara saggitaria subulata eller någon lågväxt crypto. Andra bottentäckare som kanske fungerar med lite co2 är marseilia hirsuta och echinodorus tenellus.

Marseilian är väldigt lik glossostigman fast lite större och lite mörkare. Den skulle jag försöka i första hand.
                                MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...