Vallisneria

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1840

citat:citat:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Näringstabletten inehåller tyvärr inget av värde för valisnerian. Den klarar sig lika bra utan, precis som alla andra växter.
    --------------------------------------------------------------------------------

Det var ju märkligt, de jag haft dör efter ett tag utan tillsats av näringstabletter, pga att de kör slut på näringen därför att de växer så snabbt. Efter att jag tillsatt näringstabletter växte sig stora igen.
    Hur artade sig näringsbristsymptomen? Var det de nya eller gamla delarna av växten som var värst drabbat? Var det hål, vävnadsdöd och föruttnade delar eller klen svag, förvriden, ljusgrön tillväxt?

citat:Tack vare näringstabletter växte mina plantor till en längd av 2,7 m.
    Menar du att det i en enda liten tablett fanns tillräcklig med gödning för att producera 2,7 meter tjock jättevalisneria. Hur får du ihop det? Ingen växt kan växa mer än vad den får "äta".

Tyvärr måste jag säga att du dragit fel slutsatser.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

citat:Hur artade sig näringsbristsymptomen? Var det de nya eller gamla delarna av växten som var värst drabbat? Var det hål, vävnadsdöd och föruttnade delar eller klen svag, förvriden, ljusgrön tillväxt?
      Valisineria är relativt snabbväxnade och växer ganska fort på längden, får fler blad och sprider sig ganska snabbt. Detta innebär att den kräver ganska mycket näring. Efter en tid (några månader till ett halvår) har den kört slut på näringen och det märker man eftersom att den börja dö och ruttna bort. Så var det i mitt akvarium och då blev jag tipsad att tillsätta näringstabletter. Då tog sig plantorna igen och växte sig stora och fina igen.
      citat:Menar du att det i en enda liten tablett fanns tillräcklig med gödning för att producera 2,7 meter tjock jättevalisneria. Hur får du ihop det? Ingen växt kan växa mer än vad den får "äta".

Tyvärr måste jag säga att du dragit fel slutsatser.
      Jag mätte mina plantor eftersom jag tyckte de var så långa och jag har inte dragit fel slutsatser eftersom det enda jag ändrade på var just att jag tillsatte näringstabletter.

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1840

citat:Valisineria är relativt snabbväxnade och växer ganska fort på längden, får fler blad och sprider sig ganska snabbt. Detta innebär att den kräver ganska mycket näring.
        Sant

citat:Efter en tid (några månader till ett halvår) har den kört slut på näringen och det märker man eftersom att den börja dö och ruttna bort.
        Vilken näring tror du tar slut först? Om den ruttnar bort tolkar jag som att det är de gamla delarna som försvinner först. Det är ett mycket klassiskt händelseförlopp för slarviga akvarister. Efterssom valisnerian klarar att växa utmärkt utan microämnena (trots att den blir ful) Så går den rätt in i kvävebristväggen. Den kan ruttna upp mycket fort.

citatå var det i mitt akvarium och då blev jag tipsad att tillsätta näringstabletter.
        Som sagt: mycket vanligt. MEN: tipset du fick var inte välgenomtänkt. Växterna visade tydliga makrobegränsningar och du tillsatte tabletter som inehåller endast micro och kalium (förövrigt i helt fel proportioner).

citatå tog sig plantorna igen och växte sig stora och fina igen.
        Du har uppenbart tagit fel på orsak och verkan. Valisneria som är makrobegränsad kan omöjligen ta sig genom att man ger den microämnen. Det måste finnas något annat i din akvarieskötsel som har ökat makrotillförslen alternativt minskat på konsumtionen. Nivåerna har deffinitivt gått upp, men inte pga dina tabletter.

Jag gissar att du i samband med att du lade i tabletterna rensade bort stora delar av bestånde och på så sätt minskade konsumtionen/behovet av makro.

Såna uppryckningar som du gjorde brukar också leda till att man åtminstonde under en kort tid matar lite mer i karet. Och därmed får man mer tillskott.

citat:Jag mätte mina plantor eftersom jag tyckte de var så långa och jag har inte dragit fel slutsatser eftersom det enda jag ändrade på var just att jag tillsatte näringstabletter.
        Som jag konstaterat så är det omöjligt ett samband mellan avtagen avruttnande/ökad tillväxt och tillsats av micro i karet. Något måste du ha ändrat i karet. Exemplet ovan är en generalisering, men du kan säkert hitta ökade tillskott och/eller minskade avgång av makroämena i karet.

Tillsats av micro är aldrig fel. Det ger vackrare plantor, men det styr inte tillväxthastigheten och brist leder deffinitivt inte till föruttnelse.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Bladet tar skada av att du klipper av det. Du klipper bort tillväxtzoonen och det slutar växa och det kommer att dö fortare. Dessutom blir det väldigt fult med en massa halvdöda blad så man måste rensa bort dessa efter hand. Självklart tar Valisnerian skada av att bli beskuren, men jättevalisnerior kan man ofta tvingas beskära ändå eftersom att fyrametersblad inte är så lyckat, och om man har så bra tillväxt så pallar plantorna beskärning utmärkt.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1840

Bladen dör INTE för att man klipper i dom.
            Tillväxten av det klippta bladet kommer att sakta av lite.
            MEN, det spelar egentligen ingen roll efterssom man faktiskt klipper för att man inte vill att den skall bli längre. Dessutom är det tillgången på näring och ljus som styr tillväxten. Klipper du en planta ända nere vid roten kommer den att skicka massor av nya utlöpare. DVS samma tillväxt fast på nya fina plantor.
            MVH
            Magnus

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

citat:Bladen dör INTE för att man klipper i dom.
              Tillväxten av det klippta bladet kommer att sakta av lite.
              Nej de dör inte det var inte det jag skrev utan att ett skadat blad dör fortare (ok, det spelar inte så stor roll eftersom tom. ett avklippt blad lever i evigheter om än inte lika länge som ett oskadat blad. Jag menade bara ATT ett blad självklart skadas om man skadar det). Bladet slutar att växa om man klipper det eftersom att tillväxtzoonen är borta. Däremot har du ju helt rätt i att man klipper just för att det inte ska växa. Valisnerior är inte gräs som har en skyddad stam som inte påverkas av bete. De skadas om man klipper dem, men har man för mycket tillväxt så är det ju exakt det man vill åstadkomma.

Det där med att klippa den nere vid roten leder knappast till samma tillväxt. Varifrån skulle den energin komma?
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1840

citatet där med att klippa den nere vid roten leder knappast till samma tillväxt. Varifrån skulle den energin komma?
                Vad menar du med energi? Menar du näring eller ljus? I vilket fall så kommer det från samma ställe som om man inte klippte den, DVS från vattnet och från belysningen. Om en planta skickar två eller fler nya skott så blir det ofta ännu mer tillväxt efter att man klippt (totalt sett).
                MVH
                Magnus

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

citatom sagt: mycket vanligt. MEN: tipset du fick var inte välgenomtänkt. Växterna visade tydliga makrobegränsningar och du tillsatte tabletter som inehåller endast micro och kalium (förövrigt i helt fel proportioner).
                  Tipset fick jag av en av Sveriges bästa akvarister. Lasse som har Sandby ciklidhobby. Han vet det mesta som finns att veta om akvarier. Var har du fått ifrån att jag tillsatte tabletter som innehöll mikronäringsämnen. Jag har inte sagt något om det, men jag kan tala om att de tabletter jag tillsatte innehöll makronäringsämnen som kväve och fosfor.
                  citatåna uppryckningar som du gjorde brukar också leda till att man åtminstonde under en kort tid matar lite mer i karet. Och därmed får man mer tillskott.
                  Vad menar du med uppryckningar och matning? Jag har inte skrivit ett dugg om det.

Än en gång. Jag gjorde inga andra förändringar än tillsatte näringstabletter.

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

citat:Bladet slutar att växa om man klipper det eftersom att tillväxtzoonen är borta. --- Valisnerior är inte gräs som har en skyddad stam som inte påverkas av bete.
                    hmm... Är du spikad på att tillväxtzonen är i bladspetsen? Jag är nämligen helt säker på att blad jag klippt av fortsätter att växa. Jag kapar mina Vallisneria "tiger" en gång i veckan, och då gör jag det en decimeter under ytan - nu har det gått en vecka och de täcker ytan igen, och bladen saknar spetsar. Det kan iofs röra sig om att cellerna blir större istf för fler, så du kan fortfarande ha rätt.

Vallisnerior kanske inte är som gräs, men som liljor, dvs de har en liten skyddad lökliknande "kropp" alldeles nere vid sedimentet, som både rötter och blad växer från.

Kan också bara hålla med om vad som sagt om att Vallisnerior behöver massor av makronäringsämnen. I mitt ena akvarium blir tiger-vallisneriorna 1.5 meter, och växer runt 30 cm i veckan. I mitt andra akvarium är de högsta runt 15 cm, och växer mycket långsamt - pga svår nitratbrist.

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Med energi menar jag socker och om du tar bort X % av det genom beskärning så finns det ju rimligen inte lika mycket kvar för tillväxt samt inte lika mycket kvar att fixa nytt socker med (fotosyntes). Ett tydligt exempel är att valisnerior på sikt dör ut om man har betande fisk (fast ibland bildar de en ball matta förstås). Det var "lika mycket" som jag inte höll med om även om det självklart sker kompensationstillväxt.

OK, visst blir bladen fortfarande längre om man klipper dem och om det är celltillväxt eller celler som blir större vet jag inte och jag är inte helt 100 på att tillväxzoonen är i toppen, men det är den delen som alltid är "fräschast". Sedan skriver jag om jättevalisneria som helt klart "ogillar" att bli beskurna men det är nödvändigt. Jag brukar aldrig beskära mina tiger.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Det där var ju inte lätt att surfa rätt på men Hydrocharitaceae verkar ha basalt meristem (endast?) vilket jag antar betyder att de växer från roten. Gick in och kikade på min tiger och de långa bladen har toppen kvar och jag har mycket svårt att tänka mig att det inte sker tillväxt i toppen med tanke på hur den ser ut. Tittar man på ett blad så är det fräschast vid roten och i toppen.

Min erfarenhet med att jättevallisneria ogillar beskärning (men att den ofta är nödvändig) kan alltså snarare vara att de mår dåligt av att bladen skadas.

Edit: Nu har jag hittat kommentaren att Vallisneria american har basalt meristem
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1840

citat:Tipset fick jag av en av Sveriges bästa akvarister. Lasse som har Sandby ciklidhobby. Han vet det mesta som finns att veta om akvarier.
                          All respekt för Lasse han är en väldigt duktig akvarist, men växter är han ingen hejare på.

citat:Var har du fått ifrån att jag tillsatte tabletter som innehöll mikronäringsämnen. Jag har inte sagt något om det, men jag kan tala om att de tabletter jag tillsatte innehöll makronäringsämnen som kväve och fosfor
                          KUL.....Köpte du dom av Lasse? Jag har aldrig sett några näringstabletter som inehåller kväve och fosfor. Vad heter dom? Hur stora är dom? Hur ofta tillsätter du dom? Spännande!!

citat:Vad menar du med uppryckningar och matning? Jag har inte skrivit ett dugg om det.

Än en gång. Jag gjorde inga andra förändringar än tillsatte näringstabletter.
                          Om du läser längre ner i mitt inlägg så skriver jag:

citat:Exemplet ovan är en generalisering, men du kan säkert hitta ökade tillskott och/eller minskade avgång av makroämena i karet.
                          Om tabletterna är tokstora och inehöll kväve och fosfor som du skriver så tror jag dig. Om inte så har någon förutsättning förändrats i karet.

Jag vill gärna veta mer om dom näringstabletterna som inehåller kväve och fosfor, såna vill jag också ha i mitt tanganyikakar. Fram tills nu har jag kört kno3 och k2po4. Men valisneria är ju fantastisk på att suga upp näring via rötterna (till skillnad från de flesta akvatiska växter), så makro vid rötterna skulle vara kul att testa. Jag har försökt att binda makroämnena i gelantin, men det löstes upp för snabbt.
                          MVH
                          Magnus
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

citat:Jag vill gärna veta mer om dom näringstabletterna som inehåller kväve och fosfor, såna vill jag också ha i mitt tanganyikakar.
                            Jag skulle också vara mycket intresserad av såna tabletter.
                            citat:Jag har försökt att binda makroämnena i gelantin, men det löstes upp för snabbt.
                            Jag testade Blomstra näringspinnar, och jodå, nog hämtade sig Vallisneriorna, men ammoniumet från pinnarna gav mig också en algblomning utan dess like. Salpeter har jag fortfarande inte kommit mig för att beställa.

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1840

Salpeter? Vad har det för kemisk betäckning?
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

• Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

intressant debatt.

kan detta hjälpa

Kommentar

Arbetssätt...