Funkar det bra med silicon till plexi eller måste man ha speciellt lim? (Ska bygga en filterkammare)
Limma plexi med vad???
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ska den limmas mot glas? isf så funkar det.inte lika hållbart som glas mot glas men till filter kammare funkar det.Jag kör BMW! fast mest Jagga -
Nix det går inte att limma plexi med silicon för det är en fet yta efter en vecka kan du dra av siliconet med fingrarna tänk på att det finns ca 200 olika sorter plexi oftast använder man en härdare och
uv ljus används även till glas obs ej akvarier.
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av sundelin
vad ska man ha för lim då? det ska inte limmas mot glas utan bara plexiJag kör BMW! fast mest JaggaKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret
Nix det går inte att limma plexi med silicon för det är en fet yta efter en vecka kan du dra av siliconet med fingrarna tänk på att det finns ca 200 olika sorter plexi oftast använder man en härdare och
uv ljus används även till glas obs ej akvarier.
vänligen
ChristerJag kör BMW! fast mest JaggaKommentar
-
-
(Min filter kammare är 14 år och den är limmad med silicon!)
Det är inte så att jag tror dig men om du tar dina händer och drar i din låda så kommer den att falla ihop som ett korthus det jag menar är att limma för guds skull inte ett akvarium med plexi och silicon.
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
(Min filter kammare är 14 år och den är limmad med silicon!)
Det är inte så att jag tror dig men om du tar dina händer och drar i din låda så kommer den att falla ihop som ett korthus det jag menar är att limma för guds skull inte ett akvarium med plexi och silicon.
vänligen
ChristerJag kör BMW! fast mest JaggaKommentar
-
Det är ju bara en kammare inuti som enbart består av plexi jag ska limma inte ett helt akvarium, det enda som kan hända är ju att kammaren går isär och läker... ingen större fara direkt, men får se eftersom det kom lite saker emellan så kommer jag ändå inte hinna limma i helgen så då får jag ju lite tid att fixa riktigt lim, vart kan man köpa araldit då? vad kostar det?Kommentar
-
Filterkammare kan ju vara utformade på olika sätt självklart om det är vatten på båda sidorna blir belastningen mycket mindre och det gäller att alla inte tror att det går med silicon i alla lådor.
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Jag har följt det här med att göra filterkammare i plast eller plexi,
Varför inte göra filterkammaren i glas istället, glaset kan man hos en glasmästare ofta få gratis, glasskärare kan man köpa på clas olsson.
Och det är inte särskilt svårt att lära sig att skära glas om man har lite glas att testa med.
Man limmar naturligtvis med silikon.malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839Kommentar
-
Eller så kan man ta spillbitar hos glasmästaren och ha en lapp med mått så att de snabbt kan skära lagom bitar.
Jag fick betala 20kr sist jag var där för mina bitar till yngelkaren. Jag kantslipade dom vid maskinen själv, men de var tillskurna perfekt.
Använd glas för limning med silikon.
Kommentar
-
-
Filterkammare kan ju vara utformade på olika sätt självklart om det är vatten på båda sidorna blir belastningen mycket mindre och det gäller att alla inte tror att det går med silicon i alla lådor.
vänligen
Christer
KRISTER HAR RÄTT!!! Man limmar inte plexiglas med akv.silikon !
Silikonet kommer att lossna; som Krister också nämner,så finns det olika sorter plexiglas. Men den vanligaste typen limmar man med
Araldit?(kommer inte ihåg namnet) under UV-ljus. -Mr.Fish-Kommentar
Kommentar