Nybliven malawiägare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensa
    Användare
    • January 2005
    • 18

Nybliven malawiägare

Jag har precis köpt ett 375 liters akvarium med ca 25 malawiciklider i. Några frågor: I ett av hörnen bakom bakgrunden sitter ett blått filter med ett Aqua Clear 3000 pumphuvud till. Är det tillräckligt för ett 375l akvarium? Jag har haft igång det i 6 dagar nu, fiskarna satte jag i efter 8 timmar. Jag hade i AquaSafe från början och har haft i ektozon, är det något mer jag behöver göra? En del av cikliderna har börjat "darra" också, men det är tydligen normalt....?

Tacksam för råd!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Aquaclear 3000 pumpar 1000 l/h va ? Isåfall är det gränsfall. Du vill helst ha en pump som pumpar vattnet cirka 5ggr per timma, alltså cirka 1800 eller så.

Ja, darrningarna är helt normalt.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

jensa; grattis till det nya karet!!! - och till värdensläckarestefiskar! *skrattar*
      Zaphi svarade på filterfrågan, och jag har en motfråga....darrar???
      Står fisken mot enadra fiskar och gör det....så är det helt andra rgejer på G!
      En bra grej är att du fixar ett "dropptest" för att kolla pH och kH vädet (nitrit) som du säkert kan köpa hos din lokala handlare (finns trådar där dom testat olika fanrikat av tester). Det brukar ta ca 10 dagar tills nitriten slår till i karet, och det kan vara nervöstoroligtspännande (oj vilket ord) att följa detta!

Byt vatten ofta i början dvs ca 1/3...
      Genomlufta vattnet du fyller på dvs genom ett duschmunstycke
      Tillsätt bikarbonat EFTER du fått ner nitriten (om du får nån)
      Mata sparsamt i början...(du kan LÄTT göra uppehåll på ett par 3 dagar med maten)

Så kommer detta säkert gå hur bra som hellst, oavsett om du får knallröda mätresultat (då byter du vatten varje dag)...

Du kommer säkert få olika tips på detta - men fisken DÖR inte av rent vatten!!! De nyttiga bakterierna som reducerar nitratet försvinner INTE för att du byter vatten.....dom finns i bottenmaterialet, på andra ytor i karet och i ditt filter!

Läs trådar om du vill ha mer information!!! eller fråga gärna...men bara så att du vet MITT ord är INTE lag...men det är mycket bra tips *asg*

Lycka till - Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Jag måste gå in och förtydliga lite i ett annars mycket bra inlägg.

citat:En bra grej är att du fixar ett "dropptest" för att kolla pH och kH vädet (nitrit) som du säkert kan köpa hos din lokala handlare
        KH-värdet är INTE det samma som nitrit som man kan förledas att tro av detta inlägget. KH värdet är (förenklat) vattnets kapacitet att buffra mot ph svängningar, dvs vattnets bufringsförmåga. I malawikar gäller kh över 8 så mår fiskarna bra. Nitrit är (ännu mer förenklat) ett mätvärde som visar på filtrets effektivitet, där 0= effektivt och inget annat är acceptabelt.

citatu kommer säkert få olika tips på detta - men fisken DÖR inte av rent vatten!!! De nyttiga bakterierna som reducerar nitratet försvinner INTE för att du byter vatten.....dom finns i bottenmaterialet, på andra ytor i karet och i ditt filter!
        Bakterierna som reducerar nitrat är inte riktigt kartlagda ännu. Det man vet är att dom lever i syrefattiga miljöer och att dom förmodligen är många olika som hjälps åt. Dom använder syret i no3 för att leva och ger kvävgas som restprodukt.

Denna miljö för denitrificering är väldigt svår att uppnå i akvariemiljö och inte eftersträvansvärd efterssom det är mycket enklare att byta vatten. DVS dom lever INTE i bottenmaterialet, på andra ytor i karet och i ditt filter!

Det deathdealer menade när han skrev nitrat var nitrit. Och då blir hans inlägg helt korekt och du kan bortse från mina utsvävningar

MVH
        En ovanligt petig[]
        Magnus

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Erm, för att förtydliga så är darrningarna ett lekbeteende, ett sätt visa sin storlek, och locka till sig en hona. Det kan även vara ett sätt att visa sin storlek gentemot andra hanar i karet.

Ungefär som när du gör dina moves på ett dansgolv. Testa o darra nästa gång, det går säkert hem hos brudarna. Kör du däremot en liplock med en rivaliserande hane kan du få problem.

Kommentar

• jensa
            Användare
            • January 2005
            • 18

Tack för alla svar! Jag har suttit hela em och läst i forumet, och lärt mig en hel del. Otroligt vilken samlad kunskap...
            Handlingsplan: Ska inhandla ett testkit för vattnet och byta vatten ungefär 1 gång i veckan, om PH-värdet är under 8 ska jag ha i bikarbonat.

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Håll koll på nitriten. Om då får nitrit, byt hälften varannan dag, 3 ggr. Brukar funka för mig Använd då heller inte bikarbonat tills det försvunnit.

Kommentar

• Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

citat:Ungefär som när du gör dina moves på ett dansgolv. Testa o darra nästa gång, det går säkert hem hos brudarna. Kör du däremot en liplock med en rivaliserande hane kan du få problem.
                // Magnus Arvidsson

Kommentar

Arbetssätt...