If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej.
Har för mig att jag gav 25:-L,men det är ett tag sedan.Firma ligger i Ucklum och odlar Koifisk och annan dammfisk till försäljning samt pumpar.
MVH Mats
Ps.Mercedes är bättre.Ds.
200 liter filter till 3000 liter akvarium låter som kraftigt overkill. Hur har du kommit fram till att 200 liter är lagom? Biobollar låter ju fint, men jag tror du får minst lika bra resultat med filtermatta klippt till små kuber.
Vill minnas att öl levereras till pubar och restauranger i rostfria 50-liters tunnor, vilka sedan returneras till bryggeriet för diskning och återanvändning. En sådan kan kanske användas? Eftersom de lär tillverkas i skapligt stora serier, så borde du kunna köpa en sådan till hyggligt pris av ett bryggeri eller direkt från tillverkaren. Det kan även hända att det står någon bortglömd tunna på en pub som du kan köpa till ett bra pris, men chansen att den är kliniskt ren är förstås betydligt bättre om du köper från ett bryggeri, där de normalt sköter rengöringen. 50 liter filtervolym borde vara plenty i sammanhanget.
Klart att 200 liter är overkill, därom finns det nog ingen tvekan. Men jag har alltid gillat stora överdimensionerade grejer och efterssom jag har plats för det utan problem så kan det ju vara fräckt att imponera på polarna i alla fall.
Nej, men skämt åsido. Mindre gör ju absolut ingenting. Sådana där öltunnor kan ju faktiskt vara en tanke. Och det gör nog inget om den inte är kliniskt ren heller skulle jag tro. Öl är förmodligen någonting som triggar lek hos fiskar lika väl som hos människor.
Jag har förresten sett på några pool-sidor att dom säljer storpack med biobollar, men inga priser. Jag har dock mailat ett par och frågat efter närmaste åf, men inga svar ännu.
Varför inte bygga ett system med ytavrinning och filtertank?
Använder själv ett st 200 l filter till 2000 l akvarievatten, eftersom du ska ha filtret i tvättstugan så kan du ju ha ett med avlopp också! Jag kan inte förstå varför du ska ha ett slutet system? Med en filtertank får du full koll på filtermatrialet, du får cirkulation i tanken som syresätter vattnet, enkelt att rengöra vid behov, plats för värmare, du slipper " översvämmnig " pga hävert effekten, använda en mängd olika dränkbara pumpar, själv har jag en 4000 l dammpump, nästan " underhållsfritt " till en mycket rimlig kostnad! Varför stänga in skiten i en liten sluten behållare?
Lillfrasse: Vänta nu, det där verkar intressant, grejen är bara att jag inte riktigt förstår hur du menar. Du menar att man låter ytvattnet från akvariet rinna ner i en behållare med filtermaterial som man pumpar tillbaka till akvariet sedan? Tja, varför inte.
Helt riktigt! Systemet kan byggas och skräddarsys på olika sätt om man vill, jag personligen kan inte tänka mig något annat system, är klart det bästa och mest problemfria filtersystem jag annvänt!
någon damm pump och ett pool sandfilter kanske? På akvarie föreningen i stan har vi byggt ett rör 155x1200mm har ja för mig? Det har vi fyllt med sand och sedan har vi en lite krafftigare pump som pumpar igenom vattnet. Vi har även en cirkulations pump.
eller varför inte ett tex ett hundra liters akvarium fylld med biobollar eller något liknande och sedan en cirkulations pump som pumpar igenom vattnet.
Janne! Det stämmer! Dom tankar/ sumpar jag använder är byggda i glas, utrymmet är delat med en längsgående glasskiva som är något kortare än tankens/ sumpens längd och något lägre än den befintliga höjden, exempel föreställ dig ett akvarium som står framför dig, vattnet kommer in i det vänstra bakre hörnet går igenom ett grovfilter svänger runt den innre glasskivan och går igenom ett finfilter till det vänstra främre hörnet där pumpen står och pumpar tillbaka vattnet i akvariumet, knepigt att beskriva med ord men hoppas du förstår principen, som förfilter/ grovfilter använder jag efhifix eller filtermatta skurna som små kuber ca 5 X 5 cm, som finfilter används 10 cm filtermattor 2- 3 st i varje tank.
lillfrasse ! Jag förstår precis ! Jag tycker att det låter som en väldigt bra lösning ! Problemet är väl att sumpen tar en hel del plats, plus att man mer eller mindre måste ha ytavrinning/borrat kar ? Eller ?
Mvh/Janne
Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...
Kommentar