Som jag skrivit om tidigare så har jag långtgående planer på att bygga ett riktigt stort akvarium på över 3000 liter.
Det har faktiskt tagit steget från dröm, via planering ända till att jag faktiskt börjat beställa material, så jag räknar med att kunna börja bygga inom ett par veckor. Det ska målas om i rummet först och så ska det läggas klinkers på golvet. Men det är en annan historia.
Just nu funderar jag mest på hur filtret ska utformas, för det tänker jag också bygga själv.
Var skaffar man en så pass kraftig pump? Jag skulle gissa att den måste pumpa 5-6000 liter i timmen, kanske mer? Jag kollade lite på pumpar till pooler men jag hittade inte någonting vettigt på den fronten heller.
Jag vill helst inte använda flera små pumpar efterssom rördragningen blir alltför komplicerad då, däremot blir det flera insug och utblås, men kopplade till samma pump.
Själva filterbehållaren vet jag inte riktigt heller hur jag ska göra. men jag tycker det borde gå att få tag på någon sorts större rostfri "låda" som man kan täta på något sätt. För helst vill jag ju ha ett slutet system, så att jag inte står där med flera kubik vatten på golvet en vacker dag. Men samtidigt måste man ju göra det så att det går lätt att rengöra, något som jag förvisso hade hoppats slippa göra mer än kanske två gånger om året. Har man ett rejält förfiltersubstrat där skiten fastnar innan den går vidare till 200 liter biobollar/makaroner så tycker jag att det borde funka även om man bara kommer åt att tvätta förfiltret.
Ett tag funderade jag till och med på om man inte kunde modifiera en gammal uttjänad toppmatad tvättmaskin och ha den som filterbehållare. Man fyller den med filtersubstrat och låter vattnet gå genom den samtidigt som den snurrar sakta. Det borde ju ge samma effekt som ett droppfilter. Men det är nog lite overkill.
Kan man köpa t.ex. biobollar eller makaroner på storpack? Skulle jag köpa såna där små kartonger blir jag ju ruinerad!
Men, om någon har ideer och tips så varsågod och skriv! Var hittar man stora pumpar och filtermaterial i storpack? Och vad ska man köra på för filtersubstrat egentligen? Just nu kör jag biobollar i alla mina kar, men det verkar nästan som om "makaronerna" blir allt mer populära. Bäst är kanske att blanda eller ha flera olika kammare med olika material.
Kommentar