Ramakvarie på aluminiumställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnny 99
    Användare
    • December 2004
    • 80

    Ramakvarie på aluminiumställning

    Hallå ciklidvänner

    Tänkte jag skulle få fart på mitt begagnade 310 liters i helgen. Ska åka ut någonstans i naturen och plocka på mig massor med fin sten, kanske ta upp sand också eller kanske köpa biltemas blästersand.

    Har förstått att man bör ha en frigolitskiva under stenarna för att fördela trycket på glaset.

    Vad är lämplig tjocklek på skivan?
    Var köper man sådana, valfritt byggvaruhus?

    Tänkte sedan silikona in sand på ytan, efter lite bra tips från en del medlemmars hemsidor.

    Några andra tips om akvariet och ställningen, har hört att tyngden av ett tomt akvarie ska vila nästan uteslutande på hörnbenen.

    Tack på förhand

    erik
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    Tjenare Johnny99; Frigliten som JAG köpt och lagt i karen är ca 10-15mm tjock, och jag tror att jag betalade 18:-/skiva (150x60mm ca). Finns på alla byggvaruhus eller typ Copp eller liknande!

    Kan säkert vara grymmt bra och slilicona fast grus.....

    Det är väl så att mycket av tyngden kommer ligga på hörnen med automatik, men karet sätter väl sig, så att det vilar på de punkter de behöver, det viktigast du har att göra är att se till att det står i lod...rakt på alla håll och kanter, så regelrbara fötter och BRA!!!

    Vänligen Deathdealer - bjuder på ALLA stavfel! *asg*
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      Frigoliten i karet har du för att inte en sten skall kunna vila på ett, eller ett par gruskorn. Då spricker botten. Det kan bli så om du har grävande fiskar, typ mbunas. 10mm räcker gott.

      Du behöver ingen frigolit mellan akkvarium och ställning, men var mycket noga med att få det i lod. Det är inte så noga om det lutar åt ett håll (åt någon sida, framåt eller bakåt), men det viktigaste är att inte två diagonala hörn är olika, då uppstår brutala spänningar i glaset.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • johnny 99
        Användare
        • December 2004
        • 80

        #4
        Tack för de snabba svaren grabbar.

        Hur kollar man bäst att det står helt i lod, med ett vattenpass eller kanske med ett ...lod

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av johnny 99

          Tack för de snabba svaren grabbar.

          Hur kollar man bäst att det står helt i lod, med ett vattenpass eller kanske med ett ...lod
          Ett schysst vattenpass!
          Anders L

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • July 2004
            • 428

            #6
            Hm,, Menar ni inte i våg?
            /Lasse

            Kommentar

            • johnny 99
              Användare
              • December 2004
              • 80

              #7
              Va fan. Ska man inte ha akvariet på väggen

              Kommentar

              Arbetssätt...