Pumpa vatten 150cm högt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigge
    Användare
    • August 2003
    • 10

    Pumpa vatten 150cm högt.

    Undrar om det är någon som vet om det är möjligt att pumpa vatten 150 cm högt. Från nedre karen till de översta i en ställning. Ska ha ett cirkulationssystem genom alla karen. Vid utloppet i det översta karet ska det vara minst 300 l/h. Tacksam på förslag på passande pump som klarar detta. Bespara era åsikter ang cirkulationssystem vad gäller riskerna med detta.
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Ja det är möjligt,
    finns massor av pumpar som klarar detta...
    men att den bara ska pumpa 300L/H och samtidigt få upp det 1,5m tror jag inte går..

    Alltså pumpar som klarar av detta pumpar mer än 300L/H

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Jo, men pumpkapaciteten minskar väl om vattnet skall tryckas upp högt, det var iaf intrycket jag fick på den tiden jag hade ytterfilter.
      Tyvärr är det över min förmåga hur man skall räkna ut kapacitetsminskningen i förhållande till höjden. Jag tror att du helt enkelt får prova dig fram. 300 l/h är ju inget svindlande högt flöde så det går nog att lösa.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • wenger
        Användare
        • February 2003
        • 233

        #4
        Måste ju vara en kraftig för att pumpa upp det så. Har en black devil pump till tre akvarium i ställning till det översta karets kant är det ca: 180cm. Har avrinning från sidan till ett droppfilter och sen pumpas det tillbaks till alla tre med black devil pumpen funkar jättebra.

        Kommentar

        • jowa
          Användare
          • February 2004
          • 194

          #5
          Borde de inte gå att få en pumpkurva från tillverkarna? De måste ju garanterat ha tagit fram ett sådant nångång under utvecklingsfasen. Fick man bara ett sånt är det lätt att räkna fram vilket flöde man får vid olika uppfordringshöjder.
          http://hem.bredband.net/aquascene

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av sigge

            Undrar om det är någon som vet om det är möjligt att pumpa vatten 150 cm högt. Från nedre karen till de översta i en ställning. Ska ha ett cirkulationssystem genom alla karen. Vid utloppet i det översta karet ska det vara minst 300 l/h. Tacksam på förslag på passande pump som klarar detta. Bespara era åsikter ang cirkulationssystem vad gäller riskerna med detta.
            En Eheim 1060 borde göra susen, om det blir för kraftigt flöde är det bara att strypa pumpen. Ang. pumpen : h,max:3,1m ,38L/m.
            Jag kollade i mina papper på 1060´n ,men hittade inga pumpkurvor. Jag skulle kunna gissa mej till att även en 2250 skulle räcka om det gäller bara 300L/h (inte säkert kort)
            -Hälsn. Mr.Fish-

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • July 2004
              • 306

              #7
              Min Eheim 1060 pumpar enligt diagrammet på kartongen ca 1650 L/h på 1,5 meters höjd. (2280 L/h obelastad) Så jag antar att ngn av Eheims mindre pumpar skulle passa bra om man bara vill ha 300 ungefär... Det finns säkert ett helt gäng med andra pumpar som också skulle passa iofs ! Men jag tycker Eheim är bra !

              Mvh/Janne
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              Arbetssätt...